وبینار مدیران شرکت مادر تخصصی با مدیران عامل و نمایندگان صندوق های حمایت از کشاورزی استانی

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی؛ جلسه شورای مدیران شرکت مادر تخصصی بصورت برخط با صندوقهای حمایت از بخش کشاورزی استان ها دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. در این جلسه مدیران شرکت مادر تخصصی و مدیران عامل و نمایندگان دولت در صندوق های حمایت از بخش کشاورزی استان ها شرکت داشتند.

در این نشست محمدرضا خالقی، مدیر عامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان مرکزی گزارشی از فعالیتها و تجارب این صندوق به اعضا جلسه داد.

ایشان توضیح داد که این صندوق در تاریخ سال ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ به استناد ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی تاسیس گردید. سرمایه اولیه صندوق ۱۰ میلیارد ریال با تعداد ۸۱ سهامدار بوده که در حاضر سرمایه فعلی صندوق ۴۲۰ میلیارد ریال با ۱۴۹ سهامدار می باشد. با این وصف که این سرمایه حدود ۰.۲ درصد از ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان است که براساس بند ج ماده ۳۳ باید ۷ درصد باشد.

توزیع تشکلهای عضو صندوق استان بشرح زیر می باشد:

محلات کمیجان فراهان شازند ساوه زرندیه دلیجان خنداب خمین تفرش آشتیان اراک نام شهرستان
۷ ۷ ۸ ۱۰ ۲۲ ۶ ۹ ۶ ۳۲ ۶ ۵ ۳۲ تعداد تشکل

از کل تسهیلات پرداخت شده در سال مالی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که ۴۰۲ میلیارد ریال بوده مبالغ پایین به زیر بخشهای مختلف پرداخت شده است:

  • مبلغ ۲۱۳ میلیارد ریال در زیر بخش زراعت و باغبانی
  • مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال در زیر بخش دام
  • مبلغ ۳۱ میلیارد ریال در زیر بخش طیور
  • مبلغ ۶۷ میلیارد ریال در زیر بخش های شیلات- زنبور عسل- صنایع کشاورزی- منابع طبیعی و خدمات کشاورزی تخصیص داده شده است.

وی سایر فعالیتهای برجسته صندوق را بشرح زیر توضیح داد:

  • مشارکت در طرح دانش بنیان تولید نانو امولسیون ضدعفونی کننده دست و سطوح توسط شرکت تعاونی خوشه چینان مرکزی (این پروژه جهت تولید ۱۰۰۰۰ لیتر نانو امولسیون ضدعفونی کننده پایه گیاهان دارویی میباشد که از گیاهان دارویی چون رزماری، نعنا، آویشن، اسطخودوس و … تولید می شود.
  • تامین و توزیع حدودا ۳۵۰۰ تن جو دامی. ذرت. سبوس و سویا جهت تولید کنسانتره دامی (خوراک دام) توسط تشکلهای زیربخش دام
  • تامین و توزیع انواع کود شیمیایی
  • تامین و توزیع انواع کود شیمیایی اوره، فسفاته، سولفاته و … توسط اتحادیه شرکت های تعاونی تولید استان و اتحادیه های شرکت های تعاونی روستایی استان و شرکت های تحت پوشش
  • خرید و فروش میوه شب عید (سیب و پرتقال) توسط اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی استان
  • خرید، بسته بندی و فروش انواع کشمش تیزابی و سایه خشک توسط شرکت تعاونی کشمش سبز اراک
  • خرید و فروش نزدیک به ۱۵۰۰ تن ذرت و سویا و … (خوراک طیور)
  • صندوق از سال ۸۷ تاکنون عاملیت پرداخت اعتبارات دولتی (آبیاری تحت فشار، قنات ها، خاکورزی حفاظتی، بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداری ها و دامداری ها، تجهیز تعاونی های تولید، تجهیز شرکت های خدمات مشاوره ای) را بر عهده داشته است. تاکنون بالغ بر ۲۶۳۹ میلیارد ریال به عاملیت این صندوق در اراضی کشاورزی استان مرکزی سرمایه گذاری شده است، که از این رقم مبلغ ۱۹۱۴ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت و مبلغ ۷۲۵ میلیارد ریال تامین منابع از طریق بخش خصوصی بوده که به واسطه عاملیت صندوق فراهم شده است.
  • از سال ۱۳۹۲ تاکنون مبلغ ۴۲۵ میلیارد ریال جهت لایروبی و نوسازی قناتهای استان سرمایه گذاری شده است که از این مبلغ ۳۶۷ میلیارد ریال سهم کمک بلاعوض دولت و ۵۸ میلیارد ریال از طریق خودیاری بهره برداران تامین سرمایه شده است. در این راستا ۳۱۱ رشته قنات در تمامی شهرستان ها با ۲۱۷۱۰ بهره بردار بخش کشاورزی و بیش از ۲۱۷۷۰ هکتار اراضی تحت آبیاری مورد حمایت قرار گرفته است.
  • تولید بذر گندم دیم
  • خرید بذر لوبیا

در انتها علاوه بر ارائه پیشنهادات، درخواست ها و برنامه های آتی صتدوق استان، مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان مرکزی، آمادگی خود را برای انتقال تجارب صندوق استان بالاخص در تهیه بذر گندم مقاوم به خشکسالی ینام باران به سایر استانها را اعلام کردند. هم چنین هاشم ولی پور، عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی و رئیس جلسه از ارائه ایشان تشکر و در خواست کرد که استانها نظرات خود را بصورت مکتوب ارسال نمایند.

فایل کامل ارائه محمدرضا خالقی، مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان مرکزی برای استفاده علاقه مندان در لینک زیر موجود می باشد.

فایل کامل ارائه محمدرضا خالقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *