کنوانسیون HLP (Horizontal Learning Program) بنگلادش

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی؛ این شرکت با همکاری چند سازمان منطقه ای، بین المللی و ملی نشست کنوانسیون HLP (Horizontal Learning Programme) را به مدت سه روز از تاریخ ۲۱ الی ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ برگزار کرد. در این کنوانسیون کشورهای هند، بنگلادش، مغولستان، پاکستان و ایران شرکت نموده و در خصوصHLP تجربیات خود را ارائه دادند. جلسه ایران روز سه شنبه ۲۱ شهریور ساعت ۱۳ به وقت ایران با سخنرانی حسین مهدی دوست برگزار گردید که در این جلسه صندوق زنان روستایی و عشایری مرودشت بعنوان صندوق منتخب از سوی شرکت مادر تخصصی و همچنین موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ارائه داشتند.

جلسه اول مربوط به بنگلادش و ارئه بنیاد HLP  بود که توسط شفیق الاسلام، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره بنیاد و شانتانو لاهیری، عضو اتاق فکر بنیاد ارئه شد.

جلسه دوم روز اول کنوانسیون HLP مجازی (شبکه یادگیری تجربه های موفق)، مربوط به ایران بود که توسط حسین مهدی دوست، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بطور رسمی افتتاح گردید. وی در سخنرانی افتتاحیه گفت که مناسبت انتخاب امروز برای شروع برنامه کنوانسیونHLP را که روزبین المللی همکاری های جنوب-جنوب است را تبریک می گویم و امیدوار بود که این برنامه بستر مناسبی برای افزایش همکاریهای دوجانبه و منطقه ای برای به اشتراک گذاری تجارب موفق باشد. وی از اعضا کنوانسیون دعوت کرد که از پروژه های موفق شرکت مادر تخصصی بازدید میدانی داشته باشند. وی در انتهای سخنرانی خود پیشنهاد داد که کنوانسیون برنامه عملیاتی را در آخر این نشست تهیه و اجرا کند.

بنگلادش، هند، مغولستان و پاکستان برگزار شد، توسط حسین شاهباز، سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل شرکت میزبانی نموده و ضمن معرفی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی ایران، تجربیات موفق صندوق حمایت از فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری شهرستان مرودشت را در این جلسه مجازی، به اشتراک گذاشت.

در ادامه، عطاالله ابراهیمی، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، به معرفی و ارائه گزارشی از عملکرد این موسسه در راستای آموزش و توانمند سازی فعالان بخش کشاورزی پرداخت. وی ضمن اشاره به تعدادی از تجارب موفق موسسه در زمینه توسعه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی (اسلایدهای زیر)، اعلام کرد که آماده همکاری با کشورها و موسسات عضو کنوانسیون می باشد. فایل ارائه در لینک زیر قابل دسترس می باشد.

لینک

فرزانه کاظمیان و سحر اقدسی ارائه کنندگان بعدی بودند که در ارتباط با تاریخچه ورود برنامه HLP  به ایران و اقدامات انجام شده در این مدت گزارش مبسوطی را ارئه دادند. ایشان دستاوردهای ۱۲ ساله انجام برنامه HLP  در ایران را بشرح زیر اعلام کردند:

  1. شناخت تجربیات موفق در کشاورزی و توسعه روستایی (RD)
  2. شناسایی افراد موفق، خلاق و کارآفرین و  قدردانی از آنها
  3. مستندسازی تجربیات/عملکردهای موفق کشاورزی
  4. فراهم سازی فرصت هایی برای ترویج تجربیات موفق
  5. تسهیل مشارکت کشاورزان، روستائیان و کارشناسان در توسعه بخش کشاورزی
  6. تقویت شبکه دانش و تجربه کشاورزی از طریق جوامع محلی
  7. تقویت شبکه ارتباطی دانش و تجربیات کارشناسان

فایل ارائه شده در لینک زیر قابل دسترس می باشد.

لینک

سپس مرضیه مکرمی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری شهرستان مرودشت، به نمایندگی از یکی از صندوقهای شرکت مادر تخصصی، گزارشی از تجربیات خود در همین راستا، ذکر نمود.  از جمله فعالیت های صندوق زنان مرودشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارائه تسهیلات آسان به زنان روستایی و عشایری
  2. ایجاد بستری مناسب برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خوب بین اعضا و همکاری با سازمان های مختلف
  3. ایجاد و توسعه ظرفیت ها
  4. اخذ مجوزهای قانونی برای اعضا
  5. همکاری با سازمان های بین المللی شامل UNDP  و فائو
  6. کمک به اعضا جهت بازاریابی محصولات
  7. پیگیری و نظارت بر تسهیلات ارائه شده

فایل ارائه شده در لینک زیر قابل دسترس می باشد.

لینک

در انتهای جلسه، حسین شاهباز، سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی که بعنوان رئیس جلسه حضور ذاشت کفت: با توجه به گستردگی کشورهای عضو کنوانسیون و تنوع فرهنگ ها، می بایست برای انتقال تجارب موفق حتی از یک روستا به روستای دیگر باید بازبینی برای متناسب سازی تجربه صورت پذیرد.

وی در جمعبندی روز آخر تاکید کرد با توجه به اینکه کنوانسیون HLP و فعالیتهای HLP  در خیلی از کشورها صورت گرفته ولی هنوز انتقال تجارب بین این کشورها رضایت بخش نسیت و نیاز دارد که کشورها برای به اشتراک گذاری تجارب موفق خود با هم همگاری نزدیکی داشته باشند و شرکت مادر تخصصی آماده همکاری در این زمینه می باشد. وی مستند سازی از سوی همکاران مغولستانی و تهیه فکت شیت از طرف همکاران هندی را جزء تجارب موفق ارزیابی کرد و از بنیاد HLP  خواست تا برای انتقال این تجارب وبینارهایی برگزار کند.

ارائه کشورهای مغولستان، هند، جمعبندی و تهیه برنامه اجرایی برای سال آتی در روزهای بعدی یعنی ۲۲ و ۲۳ شهریور انجام و کنوانسیون به کار خود پس از سه روز پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *