قسمتی از کتاب FAO در زمینه صندوق های توسعه کشاورزی

Rabobank یک شرکت هلندی چندملیتی بانکداری و خدمات مالی است که دفتر مرکزی آن در اوترخت، هلند است.

  • خلاصه کتاب

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در برخی موارد، در جهت اهداف نوع‌دوستانه مبارزه با گرسنگی و فقر شکل یافته‌اند، اما مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انتظار دارند در میان‌مدت و بلندمدت از سرمایه‌گذاری ‌های بخش کشاورزی سود بیشتری ببرند، زیرا تقاضا برای غذا و سایر محصولات کشاورزی انتظار می رود همچنان افزایش یابد. رشد جمعیت و امید به زندگی طولانی تر، و همچنین افزایش قدرت خرید، در بسیاری از اقتصادهای نوظهور و مصرف انرژی زیستی به این تقاضای رو به افزایش کمک می کند. این نشریه به بررسی صندوق های سرمایه گذاری کشاورزی به عنوان وسیله ای برای تامین منابع مالی مشاغل و پروژه های کشاورزی می پردازد. نیازهای سرمایه ای بخش های مختلف کشاورزی را در امتداد زنجیره ارزش کشاورزی تجزیه و تحلیل می‌کند و بیشتر درباره صندوق‌ های سرمایه‌گذاری و انواع مختلف سرمایه‌گذاران آن (خصوصی، عمومی و همچنین ابتکارات مشترک) و اهداف سرمایه‌گذاری بحث می‌کند.

  • نمای کلی و پیشینه صندوق سرمایه گذاری

صندوق روستایی رابو با هدف هدف قرار دادن شرکت‌های کشاورزی و تعاونی‌هایی که از مرحله کمک‌های مالی و اعتبارات خرد گذشته‌اند، اما هنوز به اندازه کافی توسعه نیافته اند که واجد شرایط تامین مالی استاندارد بانکی باشند و به همین دلیل در جذب منابع مالی با مشکلات قابل توجهی روبرو هستند، تاسیس شد. صندوق روستایی رابو از تعاونی‌های کشاورزی و شرکت‌های کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه منتخب در سرتاسر جهان حمایت می‌کند و به این شرکت‌ها دسترسی به سرمایه برای خرید، و سرمایه در گردش و تامین مالی تجاری برای پردازش و فروش صادراتی را ارائه می‌دهد. این صندوق زنجیره‌های ارزش پایدار را در محصولات کشاورزی عمدتاً فاسد نشدنی مانند قهوه، کاکائو، پنبه، ادویه جات ترشی جات، آجیل، فلفل، سویا و میوه‌ها و سبزیجات فرآوری شده تأمین مالی می‌کند. این شرکت در ۲۵ کشور در شرق آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا فعالیت می کند.

این صندوق یک شرکت خصوصی با دو سهامدار اصلی به نام های Rabobank (از طریق Rabobank Foundation و Rabobank Netherlands) و Cordaid است و در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. بنیاد رابوبانک ۸۰ درصد سهام را در اختیار دارد و کوردید ۲۰ درصد سهام را در اختیار دارد. این صندوق دارای سرمایه ای بالغ بر ۳۰ میلیون دلار است.

این صندوق خود را به عنوان یک صندوق اجتماعی با اصل تجارت منصفانه معرفی می‌کند و فقط به شرکت‌ها و سازمان‌های تولیدکننده کمک مالی می‌کند که به کار زنان ارزش می‌دهند و به درستی پاداش می‌دهند. صندوق روستایی همراه با بنیاد رابوبانک، روش‌شناسی خاص خود را برای ارزیابی عینی تأثیر اجتماعی فعالیت‌های خود ایجاد کرده است. تا سال ۲۰۱۲ صندوق روستایی توسط وزارت امور خارجه هلند حمایت می شد و از سال ۲۰۱۳ از نظر مالی پایدار بود.

  • مروری بر شرکت های مدیریت صندوق کشاورزی روستایی رابو
  1. بنیاد رابوبانک، که توسط گروه رابوبانک حمایت می شود، اما مستقل از آن فعالیت می کند. در دسامبر ۱۹۷۳ به منظور بهبود زندگی گروه‌های محروم جامعه از طریق فراهم کردن فرصتی برای زندگی کامل و مستقل به آنها تأسیس شد. بخش عمده ای از بودجه خود را به سازمان های غیردولتی برای مداخلات توسعه در مناطق روستایی اقتصادهای نوظهور ارائه می دهد و حدود ۲۵ درصد از حمایت آن برای پروژه ها در هلند است.
  2. دومین سازمان Cordaid است که یک سازمان کاتولیک برای امداد و توسعه کمک های انسان دوستانه است. این سازمان یکی از بزرگترین سازمان های توسعه بین المللی در هلند است و دارای شبکه ای نزدیک به ۹۰۰ سازمان شریک در ۲۸ کشور در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است.
  • عملکرد و نتایج

در سال ۲۰۱۳، صندوق از طریق فعالیت های خود به بیش از ۵۰۰۰۰ خرده مالک (که ۱۴٪ آنها زن بودند) و حدود ۱۸۰۰ کارگر کشاورزی (۱۹٪ از آنها زن بودند) دست یافت.

در سال ۲۰۱۴، صندوق روستایی بیش از ۲۵ میلیون دلار اعتبار اختصاص داده است که در مقایسه با سال قبل تقریباً دو برابر شده است.

برای مشاهده این کتاب به صورت کامل به لینک زیر مراجعه نمایید:

مقاله فائو در زمینه سرمایه گذاری برای توسعه کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *