فرآوری و بسته بندی خشکبار مهم ترین فعالیت اثربخش صندوق زنان درمیان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان درمیان گفت: فعالیتهای انجام شده توسط شرکت تعاونی روستایی درمیان در زمینه های  فرآوری و بسته بندی خشکبار و عرق گیری و گلاب گیری اثربخشی مطلوبی را در زیربخش باغبانی شهرستان بوجود آورده است .

سوده اکبری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان درمیان در گفت‌وگو با روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی درباره وضعیت این صندوق, کارکردها و برنامه های آینده صندوق سخن گفت که در ادامه با هم می‌خوانیم.

****

لطفا درباره سابقه صندوق توضیح بفرمایید.

صندوق حمایت از توسعه فعالیت های  کشاورزی زنان روستایی شهرستان درمیان در تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۹۰ با سرمایه مرحله اولیه ۸۲ میلیون و ۶۶۷ هزار ریال و تعداد ۳۷۷ سهام دار خانم تاسیس شد و با یک مرحله افزایش سرمایه به مبلغ ۲۰ میلیارد و ۲۹۴ میلیون ریال و تعداد ۳۹۵  سهام دار افزایش یافت.

لطفا درباره فعالیتهای اثربخش صندوق توضیح بفرمایید.

برگزاری کلاس های آموزشی از جمله آموزش و تولید ورمی کمپوست، بافت تابلو فرش و قالی، تولید و آموزش جاجیم، احداث کارگاه خیاطی، جمع آوری و بسته بندی گیاهان دارویی، عرق گیری و گلاب گیری، بسته بندی محصولات دامی و باغی و عرضه به بازار، فرآوری خشکبار، خرید دستگاه زرشک پاک کنی برداشت و خشک کردن زرشک، پرورش طیور و دام، تاسیس شرکت تعاونی و شرکت در نمایشگاه های شهرستان از مهم ترین فعالیت های صندوق در طول مدت فعالیت خود بوده است.

همچنین در زیربخش باغبانی فرآوری و بسته بندی خشکبار و عرق گیری و گلاب گیری شرکت تعاونی روستایی درمیان فعالیت بزرگی را انجام داده است که بسیار در آن روستا تاثیرگذار بود.

در خصوص برنامه های آتی صندوق توضیح دهید.

برگزاری مجمع عادی سالانه، بازید از صندوق های خرد، بحث و تبادل نظر در رابطه با افزایش علاقه مندی در زنان روستایی، برگزاری کلاس های آموزشی با توجه به علاقمندی زنان روستایی و سعی در جذب صندوق های خرد و افزایش سرمایه صندوق از برنامه های آینده این صندوق است.

مهم ترین مشکلات بخش کشاورزی در حوزه زنان چیست؟ راهکار خروج از این مسائل به نظر شما چیست؟

متاسفانه بخش کشاورزی در خراسان جنوبی دارای مشکلات متعددی از جمله انتخاب نامناسب محصولات کشاورزی و شرایط بد آب و هوایی، کمبود منابع آبی و شیوه آبیاری نامناسب و … است. همه این مسائل موجب به پایین آمدن درآمد کشاورزان در این حوزه شده و به دلیل فرهنگ اشتباه مردسالاری در این مناطق روستایی عدم استقلال مالی زنان روستایی مهمترین مشکل در این حوزه است. این صندوق ها با استقلال مالی که به زن روستایی می دهد، باعث شکوفایی و خودکفایی آنها میگردد. 

صندوق های زنان چه تاثیری بر بخش کشاورزی آن روستا داشته است؟

متاسفانه به دلیل کم کاری اعضاء و کارشناسان ترویج طی این سال ها انگیزه کافی در بین اعضا به وجود نیامده و به تبع تاثیری بر بخش کشاورزی و دیگر جوانب زندگی روستاییان این منطقه نداشته است. 

نقش زنان در صندوق آیا تنها به عنوان فعال حوزه کشاورزی است یا دست به نوآوری هم زده اند؟چگونه؟

خیر، زنان روستایی با خودکفا شدن توانسته اند دست به نوآوری زده از جمله برداشت و پاک کردن زرشک تهیه و فرآوری خشکبار، گلاب گیری و عرق گیری

نقش صندوق های خرد در صندوق های زنان روستایی و عشایری چیست؟

نقش بسزایی داشته است چنانچه اگر صندوق خرد نباشد عملا صندوق زنانی نخواهد بود و آنها رابطه کاملا مستقیمی دارند.

آیا صندوق زنان میتواند تاثیر بسزایی در بخش کشاورزی به غیر توانمندسازی زنان داشته باشد؟

با تزریق سرمایه به این بخش می توان از طریق صندوق زنان موجب پویایی بیشتر این بخش شد.

لطفا درباره فعالیتهائی که در صندوق به طور مستمر انجام میشود نیز توضیح بفرمایید.

برگزاری جلسات ماهانه هیئت مدیره صندوق، پیگیری تسهیلات پرداختی، بازدید از صندوقهای خرد و ارتباط مستمر با نمایندگان صندوق از فعالیت های متمر صندوق محسوب می شود.

مهمترین دلیل موفقیت صندوق را چگونه ارزیابی می کنید ؟

مهمترین دلیل موفقیت این صندوق داشتن ارتباط مستقیم و همکاری با کارشناسان ترویج و مخصوصا کارشناس امور زنان است که متاسفانه روستای اسدیه به دلیل نداشتن کارشناس زنان ترویج، به موفقیت کمتری در این راستا دست یافته است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *