چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۴ www.sfida.ir

فرآوری و بسته بندی خشکبار مهم ترین فعالیت اثربخش صندوق زنان درمیان


مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان درميان گفت: فعالیتهای انجام شده توسط شركت تعاوني روستایي درميان در زمینه های  فرآوري و بسته بندي خشكبار و عرق گيري و گلاب گيري اثربخشی مطلوبی را در زيربخش باغباني شهرستان بوجود آورده است .

سوده اكبري، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان درمیان در گفت‌وگو با روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی درباره وضعیت این صندوق, کارکردها و برنامه های آینده صندوق سخن گفت که در ادامه با هم می‌خوانیم.

****

لطفا درباره سابقه صندوق توضيح بفرماييد.

صندوق حمايت از توسعه فعاليت هاي  کشاورزی زنان روستايي شهرستان درميان در تاريخ 20 دی ماه 1390 با سرمایه مرحله اولیه 82 میلیون و 667 هزار ریال و تعداد 377 سهام دار خانم تاسیس شد و با يك مرحله افزايش سرمايه به مبلغ 20 میلیارد و 294 میلیون ريال و تعداد 395  سهام دار افزايش يافت.

لطفا درباره فعاليتهاي اثربخش صندوق توضيح بفرماييد.

برگزاري كلاس هاي آموزشي از جمله آموزش و توليد ورمي كمپوست، بافت تابلو فرش و قالي، توليد و آموزش جاجيم، احداث كارگاه خياطي، جمع آوري و بسته بندي گياهان دارويي، عرق گيري و گلاب گيري، بسته بندي محصولات دامي و باغي و عرضه به بازار، فرآوري خشكبار، خريد دستگاه زرشك پاك كني برداشت و خشك كردن زرشك، پرورش طيور و دام، تاسيس شركت تعاوني و شركت در نمايشگاه هاي شهرستان از مهم ترین فعالیت های صندوق در طول مدت فعالیت خود بوده است.

همچنین در زيربخش باغباني فرآوري و بسته بندي خشكبار و عرق گيري و گلاب گيري شركت تعاوني روستایی درميان فعالیت بزرگی را انجام داده است که بسیار در آن روستا تاثیرگذار بود.

در خصوص برنامه هاي آتي صندوق توضيح دهيد.

برگزاري مجمع عادي سالانه، بازيد از صندوق هاي خرد، بحث و تبادل نظر در رابطه با افزايش علاقه مندي در زنان روستايي، برگزاري كلاس هاي آموزشي با توجه به علاقمندي زنان روستايي و سعي در جذب صندوق هاي خرد و افزايش سرمايه صندوق از برنامه های آینده این صندوق است.

مهم ترين مشكلات بخش كشاورزي در حوزه زنان چيست؟ راهكار خروج از اين مسائل به نظر شما چيست؟

متاسفانه بخش كشاورزي در خراسان جنوبي داراي مشكلات متعددي از جمله انتخاب نامناسب محصولات كشاورزي و شرايط بد آب و هوايي، كمبود منابع آبي و شيوه آبياري نامناسب و ... است. همه اين مسائل موجب به پايين آمدن درآمد كشاورزان در اين حوزه شده و به دليل فرهنگ اشتباه مردسالاري در اين مناطق روستايي عدم استقلال مالي زنان روستايي مهمترين مشكل در اين حوزه است. اين صندوق ها با استقلال مالي كه به زن روستايي مي دهد، باعث شكوفايي و خودكفايي آنها ميگردد. 

صندوق هاي زنان چه تاثيري بر بخش كشاورزي آن روستا داشته است؟

متاسفانه به دليل كم كاري اعضاء و كارشناسان ترويج طي اين سال ها انگيزه كافي در بين اعضا به وجود نيامده و به تبع تاثيري بر بخش كشاورزي و ديگر جوانب زندگي روستاييان اين منطقه نداشته است. 

نقش زنان در صندوق آيا تنها به عنوان فعال حوزه كشاورزي است يا دست به نوآوري هم زده اند؟چگونه؟

خير، زنان روستايي با خودكفا شدن توانسته اند دست به نوآوري زده از جمله برداشت و پاك كردن زرشك تهيه و فرآوري خشكبار، گلاب گيري و عرق گيري

نقش صندوق هاي خرد در صندوق هاي زنان روستايي و عشايري چيست؟

نقش بسزايي داشته است چنانچه اگر صندوق خرد نباشد عملا صندوق زناني نخواهد بود و آنها رابطه كاملا مستقيمي دارند.

آيا صندوق زنان ميتواند تاثير بسزايي در بخش كشاورزي به غير توانمندسازي زنان داشته باشد؟

با تزريق سرمايه به اين بخش می توان از طريق صندوق زنان موجب پويايي بيشتر اين بخش شد.

لطفا درباره فعاليتهائي كه در صندوق به طور مستمر انجام ميشود نيز توضيح بفرماييد.

برگزاري جلسات ماهانه هيئت مديره صندوق، پيگيري تسهیلات پرداختي، بازديد از صندوقهاي خرد و ارتباط مستمر با نمايندگان صندوق از فعالیت های متمر صندوق محسوب می شود.

مهمترین دلیل موفقیت صندوق را چگونه ارزیابی می کنید ؟

مهمترين دليل موفقيت اين صندوق داشتن ارتباط مستقيم و همكاري با كارشناسان ترويج و مخصوصا كارشناس امور زنان است كه متاسفانه روستای اسديه به دليل نداشتن كارشناس زنان ترويج، به موفقيت كمتري در اين راستا دست يافته است. 



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.