صندوق های غیردولتی حامی مالی قدرتمند تشکل های بخش کشاورزی

در تلاطم بحران های اقتصادی ناشی از رکود تورمی و خشکسالی ها و بهره های سنگین وام بانک ها اتحادیه ها و تشکل ها تاب مقاومت نداشتند و در این میان تنها تشکل و نهاد مالی کشور که تشکلها و سمن ها را درک کرد؛ صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی بودند که با بهره پایین و تسهیلات روان و بدون بوروکراسی  به فریادشان رسید و حامی شان شد.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ درحاشیه دومین نمایشگاه توانمندیهای روستائیان و عشایر با غلامحسین رنجبرها؛ دامدار، کشاورز و رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بهبهان و یکی از فعالان صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی که در نمایشگاه حضور یافتند؛ گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

آیا در صندوق های کشور سهامدار هستید؟

بله، به عنوان یک فرد حقیقی سهامدار صندوق شهرستان بهبهان هستم و به عنوان یک فرد حقوقی سهامدار صندوق استانی، استان خوزستان هستم.

از چه سالی سهامدار صندوق استانی شده اید و در این صندوق چه سمتی دارید؟

از سال۱۳۸۵ عضو هیات موسس و سپس عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان تاکنون بوده ام.

نقش  صندوق در پیشبرد اهداف تعاونی را به اختصار برشمرید؟

رویش پدیده صندوق در دهه هشتاد اگر نبود به طور قطع و یقین، تشکل تعاونی دامداران وجود خارجی نداشت چراکه در تلاطم بحران های اقتصادی ناشی از رکود تورمی و خشکسالی ها و بهره های سنگین وام بانک ها تاب مقاومت نداشت و نابود شده بود. تنها تشکل و نهاد مالی کشور که تشکلها و سمن ها را درک کرد، صندوق ها بودند که با بهره پایین و تسهیلات روان و بدون بوروکراسی  به فریادشان رسید و حامی شان شد.

تعاونی دامداران بهبهان از رهگذر تسهیلات ارزان صندوق خوزستان، چندین پروژه اجرا کرد، ابتدا تولید ذرت علوفه ای بسته بندی یک تنی و سپس تولید کنستانتره دامی و بعد توسعه مراکز شیر با تسهیلات و اعتبارات صندوق اجرا کردیم و خدمات علوفه ای به دامداران را بهبود کیفی داده ایم.

آیا در زمینه شیر از مساعدت صندوق ها بهره برده اید؟

بله؛ در اجرای زنجیره شیر، صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهبهان با مشاوره صندوق استان ورود کرد و در اجرای زنجیره کامل تولید شیر عملاٌ به عنوان نهاد مالی وجوه شیر مراکز شیر را مطابق صورت مقدار شیر تحویلی، پرداخت کرد، و تا حدودی چرخه هم افزا و پیوسته تولیدکننده شیر، کارخانجات، دریافت کنستانتره و برگشت سرمایه را تکمیل کرد.

مشکل زنجیره شیر را به اختصار شرح دهید؟

۱ –عدم برگشت سرمایه از طریق کارخانجات تحویل گیرنده شیر یا برگشت با تاخیر چند مامه

۲ –اجبار تعاونی دامداران در پرداخت پول شیر به تولیدکننده در مدت کوتاه ( حداکثر یک هفته )

۳ –کمبود اعتبار شدید تعاونی در نقدینگی به دلیل اجرای بند ۲ و عدم اجرای صحیح بند ۱ و ایجاد خلل در اجرای بند ۲ و ایجاد بی اعتمادی

 

دلایل توفیقات صندوق ها در اقتصاد کشاورزی را بیان دارید؟

دلیل اول:صندوق ها قائم به شخص نبوده اند، برگزاری منظم مجامع قانونی و انتخاب مدیران مجرب و باتجربه با راًی مستقیم خود بهره برداران و وجود نظارت دقیق و محاسبه گر دولت و حسابرسی با دقت سالانه، موجبات سلامت مالی صندوق ها و کاهش معنادار ریزش تسهیلات وبه عدد صفر نزدیک شدن وصولی تسهیلات اعطایی شده است.

روابط دموکراتیک حاکم بر مدیریت صندوق ها که بهره برداران این تشکل مالی را مال خود می دانند و به دیده نهاد دولتی به آن نمی نگرند و چون احساس مالکیت معنوی خودی در مدیران آن نقش آفرینی می نماید.

بهره برداران از سلامت آن حراست می نمایند و دوست ندارند این تشکل نو پا و جوان مالی به سرنوشت سایر تشکل های به بن بست رسیده مالی قبل از خود مبتلا گردند، چون مصوبات هیات مدیره ها و مجامع زائیده خرد جمعی مدیران منتخب صندوق هاست.

همچنین نهاد مالی صندوق ها در بحران ها و پیچ های تاریخی یک دهه عمر خود، در دل بحران و مشکلات تولید، به صورت عملی و نه حرف و ادعا، ورود کرده و با تزریق به موقع اعتبارات کم بهره از عمق بحران کاسته است و در کنار بهره برداران و تشکلها، تلاش ورزیده است، تولید کمتر آسیب ببیند.

دلیل دوم:کارشناسی بودن تصمیمات است. یعنی اینکه ایده ها از قاعده به راس هرم است و ایده ها تراوش فکر جمعی است .

دلیل سوم:اعتماد متقابل مدیران و بهره برداران در اعطاء تسهیلات صندوق است.

دلیل چهارم:نظارت پیوسته است که بازرسان و مدیران و پرسنل شریف صندوق ها هوشیارند که اعتبارات از مجاری طرح ها به بیرون از بخش خارج نشوند و اعتبارات اعطایی در خود طرح هزینه گردد و انحراف موضوع رخ ندهد.

دلیل پنجم: حمایت سازمان جهاد کشاورزی از صندوق هاست که نمایندگان سهام دولت در صندوق ها کوشیده اند، اعتبارات فنی اعتباری و آبیاری بارانی و سایر را به حساب صندوق واریزکنند و اسباب سودآوری غیرعملیاتی را برای صندوق ها فراهم  آورند و همچنین نماینده فعال کوشا و دلسوز سالم دولت در صندوق خوزستان، پیوسته مجاهدت کرده اند که اعتبارات مهم دولت جهت افزایش سرمایه صندوق و راه اندازی صندوق های شهرستانی تامین گردد.

دلیل ششم:یکی از دلایل دیگر توفیقات صندوق خوزستان در کسب جایگاه رتبه اول صندوق های استانی کشور است، که نشان همدلی و وحدت رویه اعضاء هیات مدیره است. هیات مدیره ای که در آن باندبازی و دودستگی نباشد و تصمیمات، در جلسات چکش کاری و کارشناسی می شوند با ثبات است و مسیر رشد را طی می نماید. لذا انرژی ها مصروف، حاشیه پردازی نشده و رقابت منفی نخواهد شد.

دلیل هفتم:یک از دلایل زیربنایی توفیقات پیوسته صندوق خوزستان، تلاش ورزی بی وقفه تواًم با دلسوزی مدیرعامل و پرسنل اجرایی آن است. مدیری که دل در گروه کار دارد هم دونده است و هم کاردان هم دلسوز است و هم دارای انگیزه لذا سوخت و انرژی حرکت رو به جلو و توسعه کمی و کیفی صندوقها را فراهم می آورد. در پرتو این عوامل، صندوق استانی خوزستان، در تارک و پیشانی صندوقهای استانی کشور می درخشد و نظر به رشد مستمر و جلب رضایت بهره برداران دارد.

( همچنین : نقش صندوق استان خوزستان به عنوان ناظر و هماهنگ کننده عالی صندوق های شهرستانی است که ضمن کنترل امور و هماهنگی تمام فعالیت ها و امور صندوق های شهرستانی و کاهش هزینه ها در انتقال تجربیات ارزشمند نیز بسیار سودمند و مفید بوده است. ) 

حضور مستقل صندوق ها در نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله از عادات صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی این است که متکی به تبلیغ نیستند و با صدق و صفا، به نتایج اجرایی خدمات صندوق می اندیشند.

حضور صندوق ها در نمایشگاه موجب معرفی توانمندی صندوقها به جامعه خواهد شد. صندوق ها گمنام مانده اند و آثار مثبت این پدیده و این ساختار نو نانوشته مانده اند برخی جریانات، چند برابر حضور و نقش خود، تبلیغات و سر و صدا دارند ولی، صندوقها کار خود و نتایج عملی حضور ساختار در اقتصاد کشاورزی را در معرض قضاوت مسئولان و جامعه کشاورزی ایران قرار نداده اند و نمایشگاهها فرصتی اند که استعدادها معرفی می گردند و دلها به هم نزدیکتر شده و بازارهای جدید برای تولیدات خاص کشف می گردند.

در اقتصاد بیمار ایران و کشاورزی خام محور و معیشتی، نمایشگاه ها پدیده رقابت سالم را در بخش خصوصی تشدید می نمایند و زمینه کشاورزی صادرات محور را فراهم می آورند.

عرصه تبلیغات جمعی و مستقل صندوقها موجب کشف بازارهای جدید برای کنشگران بهره بردار سهام دار صندوقها خواهد شد و حلقه و هزینه واسطه ها را ضعیف تر خواهد ساخت.

 

اگر نظری برای حضور هر چه پررنگ‌تر در نمایشگاه ها به ویژه نمایشگاه توانمندی های روستائیان دارید، بفرمایید.

بله، بر این باورم که این نمایشگاه ها هنوز جای کار دارند. حضور مردم عادی در نمایشگاه عالی بود ولی حضور مسئولان و وزارتخانه ها و مسئولان خرید ادرات کل، وزراتخانه ها و سازمانها و استانداری ها کم رنگ بود. حضور سفارت خانه ها محسوس نبود اما بازاریان حضور یافته لیکن باید بعد از این نمایشگاه قراردادها برای خرید محصولات نو منعقد گردد و بازارهای جدید برای تولیدات خاص کشف گردد. اما این اتفاق نیفتاد.

نمایشگاه شلوغ بود و مردم عادی استقبال کردند و برخی از مسئولین هم به صحنه آمدند لیکن ضرورت دارد یک جریان از طرف وزرات متبوع خود یعنی جهاد کشاورزی، تولیدات ابتکار نو را از این رهگذر شناسایی و در چرخه ملی کردن آن بکوشد. بهترین سنگر، اشاعه و معرفی تولیدات ابتکاری است چون روستا کانون تولید است و مهاجرت از روستا به سمت شهرهاست و نقش تولیدی روستا مسیر رشد ندارد. این قبیل نمایشگاهها  نقش تولیدی و سازنده روستاه ها را بهبود می بخشد و روستاها را در کانون توجه قرار می دهد.

هر گاه روستا به عنوان پشتوانه تولیدی کمرنگ شود. تورم فزونی می یابد. ما در ۳۷ سال گذشته، جمعیت ۷۰درصد به ۳۰ درصد جمعیت روستا به شهرنشینی، به ترکیب جمعیتی ۳۰درصد به ۷۰درصد تغییر یافته است. یعنی امروز کمتر از ۳۰درصد جمعیت در روستاها ساکن هستند. این تغییرات ترکیب جمعیتی و کاهش جمعیت تولیدی روستا امنیت غذایی ایران را تهدید می نماید.

آیا پیشنهاد خاصی برای پیشرفت و توسعه صندوقها دارید؟

انتظار دارم شرکت مادر تخصصی خود راسا به میدان بیاید و نمایشگاه دائمی عرضه محصولات و تولیدات خاص حاصل ابتکارات نخبگان بخش کشاورزی و حضور مالی صندوقها در عرصه تولید، در معرض دید و قضاوت دائمی مردم ایران و گردشگران خارجی قرار دهد. پیشنهاد اجرایی نمایشگاه دائمی تولیدات خاص، شکوفایی تولید را رقم می زند و گمنامی صندوقها را در جامعه فرهنگی، کمرنگ خواهد کرد. صندوقها خود به مظلومیت خود افزوده اند و از معرفی وسیع و ملی خود باز مانده اند. از این اقدام، سهامدران سود بیشتری از سرمایه گذاری خودشان عاید خواهند کرد و توجیه طرحها بیشتر خواهد شد.

همچنین پیشنهاد دیگر اقدام صندوق ها در فعالیت های زیربنایی فرآوری و بسته بندی و بازاریابی محصولات کشاورزی با مشارکت تشکلهای فعال در این زمینه است که نیاز به توجیه سازمان جهاد کشاورزی در تخصیص زمین مناسب به صندوقها و به مالکیت صندوقها در این خصوص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *