صندوق های غیردولتی به ارزش۲۱۱ میلیارد تومان محصولات کشاورزی را صادر کردند

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزیاز صادرات محصولات کشاورزی به ارزش ۲۱۱ میلیارد تومان توسط صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در ۱۰ ماهه اول سال ۱۳۹۶ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی‌ و امور بین‌الملل شرکت مادر تخصصی؛ سید عبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در نشست خبری با خبرنگاران که در روز ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ به مناسبت ایام ا. دهه فجر در سالن جلسات شرکت مادر تخصصی برگزار شد، درباره اقدامات انجام‌شده در حمایت از صادرات توسط صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ گفت: کل صادرات انجام‌شده توسط سهام‌داران صندوق‌ها ۵۳ هزار تن شامل محصولات پروتئینی، باغی، گلخانه‌ای و جالیزی به ارزش ۲۱۱ میلیارد تومان بوده که توسط ۱۴ صندوق (تخصصی، استانی و شهرستانی) انجام‌گرفته است.

وی درباره مقصد محصولات صادرشده اظهار داشت: این محصولات به کشورهای اروپایی، آسیای میانه، ترکیه، امارات، عراق و چین صادرشده است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ارزش میزان صادرات انجام‌شده به ۳۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۶ خواهد رسید و صندوق‌ها خواهند توانست حدود ۲۰ درصد از منابع خود را بر اساس قانون برنامه ششم توسعه در راستای حمایت از صادرات هزینه کنند.

رضوی اردکانی گفت: پس از تشکیل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، تشکیل صندوق‌های غیردولتی در دستور کار قرار گرفت که از سال ۱۳۸۳ تاکنون بالغ‌بر ۱۱۰ صندوق متشکل از ۳۲ صندوق استانی، ۸ صندوق تخصصی، ۱۳ صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، ۸ صندوق منابع طبیعی و ۴۹ صندوق شهرستانی ایجادشده است.

وی افزود: سرمایه اولیه صندوق‌ها ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون به یک هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان رسیده است. از ابتدای سال ۹۶ تاکنون نیز هفت صندوق تشکیل‌شده است که چهار صندوق حمایت از منابع طبیعی استان سمنان، جنوب کرمان، هرمزگان و یزد و یک صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان استان کردستان و دو صندوق شهرستانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب و تاکستان بوده است.

رضوی اردکانی تصریح کرد: میزان سهام دولت به‌طور میانگین هم‌اکنون به ۴۶ درصد و سهم ملت به ۵۴ درصد در صندوق‌های غیردولتی رسیده است. در این صندوق‌ها ۷۵۶۷ تشکل و ۹۰۳۹۸ فرد حقیقی و کشاورز سهام‌دار هستند.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی درباره مجموع تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به سهام‌داران از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا پایان شهریورماه سال ۹۶ تصریح کرد: صندوق‌های غیردولتی بیش از۷ هزار ۷۱۱ میلیارد تومان به‌صورت قرض‌الحسنه باکارمزد حداکثر ۴ درصد به سهام‌داران پرداخت کرده‌اند. همچنین در سال ۱۳۹۵ میزان یک هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به سهام‌داران ارائه‌شده است.

وی همچنین به حمایت مالی و اعتباری صندوق‌های غیردولتی از سهام‌داران خود در سال جاری اشاره کرد و گفت: بیشترین پرداخت تسهیلات به زیر بخش دام و طیور و آبزیان پرداخت‌شده است.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از پرداخت ۷۴۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی توسط صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۶ خبر داد و گفت: در بخش عاملیت‌ها، در آبیاری تحت‌فشار از ابتدا تا پایان سال ۱۳۹۶ مبلغ دو هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان و در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۶ مبلغ ۳۹۲ میلیارد تومان پرداخت‌شده است.

رضوی اردکانی اظهار داشت: در سایر عاملیت‌های از ابتدا تا پایان شهریورماه ۱۳۹۶ مبلغ دو هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۱۳۷ میلیارد تومان و در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۶ مبلغ ۴۱۲ میلیارد تومان عاملیت‌های دولتی توسط صندوق‌های غیردولتی به سهام‌داران و درخواست‌کنندگان پرداخت‌شده است.

رضوی اردکانی درباره برنامه‌های آتی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برای توسعه کیفی و کمی صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی با نگاه یک‌نهاد توسعه‌ای افزود: فراهم کردن زمینه ایجاد زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی با حضور و مشارکت کارآمد تشکل‌ها و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در چارچوب تغییر رویکرد از تخصیص منابع مالی و سرمایه‌ای صندوق‌های غیردولتی از طریق استقرار و عملیاتی کردن قراردادهای مضاربه، مشارکت مدنی، فروش اقساطی، مرابحه و … با محوریت تشکل‌ها و تولیدکنندگان بخش کشاورزی از اهداف ماست.

وی گفت: ایجاد هم‌افزایی و استفاده بهینه از منابع مالی و سرمایه‌ای صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در چارچوب انعقاد قراردادهای متعامل و چندجانبه بین صندوق‌های تخصصی و استانی؛ همچنین ایجاد شرکت‌های بازرگانی استانی و منطقه‌ای با حضور و مشارکت تشکل‌ها و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی برای ساماندهی امر مهم بازار و صادرات محصولات کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین حلقه زنجیره‌های تولید بخش کشاورزی از دیگر برنامه‌هاست.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزیاز فراهم کردن شرایط مناسب برای تقویت منابع مالی و سرمایه‌ای صندوق‌های غیردولتی از طریق جذب بخشی از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها در چارچوب تبصره ۳ بند (ب) ماده ۳۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور خبر داد و افزود: ایجاد مکانیسم‌های اجرایی و عملیاتی برای کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزی در چارچوب بند (ب) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور و کمک به کارآمد کردن تشکل‌ها و تولیدکنندگان بخش کشاورزی از طریق ایجاد تناسب مناسب بین سرمایه ثبتی و سهم مشارکت آن‌ها در صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی از دیگر کارهای برنامه‌ریزی‌شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *