صندوق استان قم فعال ترین تشکل بخش کشاورزی استان قم

جلسه تبادل نظر و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم روز پنج شنبه ۱۵ مردادماه در محلسازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم برگزاررشد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ در ابتدای جلسه سید مجتبی منزوی، رئیس هیات مدیره و نمایند شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم گفت: در راستای مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم به استناد ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی با سرمایه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال تشکیل و از بهمن ماه سال ۸۶ در راستای حمایت از بخش تولید و تقویت تشکلهای بخش کشاورزی شروع به فعالیت کرد.این صندوق با مشارکت ۴۸ درصد سرمایه دولت و ۵۲ درصد سرمایه تشکلهای تولیدی در بخش کشاورزی تشکیل شد و در حال حاضر سرمایه صندوق ۱۶۱ میلیارد و ۳۵۴ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال است.

وی افزود: صندوق نهادی است که برخاسته از خود تشکل هاست. در حال حاضر با آشکار شدن قابلیت های صندوق، تشکل ها و سهام داران بیشتری متقاضی خرید سهام بیشتر شده و این صندوق توانسته در بحرانی ترین شرایط به کمک تشکلهای بخش کشاورزی استان بیاید.

منزوی تصریح کرد: تسهیلات قرض الحسنه در زمان مناسب به بخش کشاورزی پرداخت می شود. این صندوق سبب شده تشکلهای بخش کشاورزی شناخت بیشتری از یک دیگر پیدا کنند و سبب تعاملات اقتصادی شده که نتیجه آن ایجاد سرمایه اجتماعی در بین تشکلهای کشاورزی استان شده است.

رئیس هیات مدیره و نمایند شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: صندوق در موقیعت های حساس به کمک بخش کشاورزی استان آمده به طور مثال در مقطعی سهمیه سبوس استان را خریداری کرده و نگذاشت این سهمیه از استان خارج شود و یا در تنظیم بازار میوه شب عید که در تامین نقدینگی آن با مشکل روبرو شده بودیم، صندوق بخشی از نقدینگی مورد نیاز را تامین کرد و همچنین در تامین نقدینگی تولید گندم و جو بذری استان به کمک بخش کشاورزی آمده است.

وی افزود: از موضوعاتی که در حال حاضر مطرح است، موضوع زنجیره تولید بخش کشاورزی است چرا که نقش صندوق در تمامی این زنجیره مهم و کلیدی است. درباره تامین سهم دولت در افزایش سرمایه صندوق در سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان مبلغ شصت میلیارد ریال سهم دولت که متناسب با آن تشکلهای بخش خصوصی سهم خود را بیاورند در نظر گرفته شد که به لطف خدا پنج میلیارد سهم دولت تامین و پرداخت شده و تنها ده میلیارد ریال سهم استانداری باقیمانده است.

عضویت بیش از ۹۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی در صندوق استان

سعید آشکار، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم گفت: مجموعا ۶۰ تشکل فراگیر در عرصه بخش کشاورزی استان در سطوح شهرستانی و استان فعالیت دارند که از بین آنان ۵۶ تشکل عضو این صندوق هستند. همچنین بیش از ۹۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی از طریق تشکل ها عضو این صندوق هستند. در واقع این صندوق فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی استان است.

وی هدف از تشکیل صندوق را تجمیع و مدیریت بهینه منابع مالی، ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری و واگذاری بخش قابل توجهی از وظیفه تصدی گری دولت به صندوق ها عنوان کرد.

آشکار گفت: پرداخت تسهیلات کوتاه مدت بر مبنای نیازهای سرمایه در گردش سهامداران تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد ریال و به صورت قرض الحسنه است و برخی از فعالیت های صندوق مانند مشارکت صندوق در تنظیم بازار میوه شب عید با کارگزاری اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی، حمایت از تشکل‌های بخش کشاورزی به منظور تنظیم بازار، ایجاد تسهیلات ویژه و ضروری برای سهامداران از منابع بانکی و داخلی و حمایت از پروژه های تولیدی بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی و عاملیت وجوه دولتی و طرح هدفمند کردن یارانه های بخش کشاورزی از سال ۸۷ تاکنون به مبلغ بیش از  ۲۴۷ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های اثربخش این صندوق گفت: اعطای تسهیلات یارانه دار برای تجهیز، تکمیل و راه اندازی شرکتهای تعاونی تولیدروستایی با نرخ ۲درصدکارمزد، تشکیل اتاق های فکر جهت ارائه ایده های جدیدبه منظور سهولت درارائه خدمات صندوق به سهامداران، سعی درتجمیع سرمایه ومدیریت بهینه توزیع منابع مالی، ارائه مناسب ترین زمان برای ارائه تسهیلات به تشکلهای عضو صندوق، کاهش قیمت تمام شده نهاده ها دراستان وکاهش نقش واسطه ها و خرید و فروش گندم و جو بذری استان با به کارگیری توان سهامدار عضو جهت بوجاری و ضدعفونی و… نیز جزو فعالیت های شاخص صندوق قم بوده است.

صندوق قم موجب رشد و شکوفایی کشاورزی قم شده است

در ادامه جلسه سید حسن رضوی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم گفت: این جلسه جزء معدود جلسات کاری است که می شود احساس غرور کرد که واقعاً کار اساسی توانسته ایم انجام دهیم و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بخش کشاورزی قابل تقدیر است.

وی افزود: واگذاری کار به ذینفعان هدف اصلی ما و توسعه بخش کشاورزی است. در مجموعه دولت هم اینچنین سیاستهایی دنبال می شود و می توان گفت در صندوق  حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم، سرمایه دولت ارزش افزوده پیدا می کند و از حالت یکبار مصرفی خارج می شود در واقع در همه بخش ها همین اعتقاد باید باشد.

وی گفت: ارزش و برکت پول در قرض است و چنین معاملاتی در رشد و شکوفایی اقتصاد تاثیر گذار است و دادن تسهیلات مجانی و بلاعوض مفسده و ایجاد مشکل می کند و سبب می شود از اهداف دور و ایجاد تورم کند. تاکنون اگر منابع مالی خوب مدیریت نشده و بازار براساس عرضه و تقاضا اداره می شود دولت باید نقش نظارتی و برنامه ریزی داشته باشد و دخالت و دستوری کار کردن برای اقتصاد ایجاد مشکل می کند دولت در موضوع منابع مالی مشکل دارد امید است این بار اگر دوباره فراوانی مالی اتفاق بیفتد قدرش را بدانیم و اگر برنامه برای منابع مالی داشته باشیم نعمت است و گرنه خودش باعث مشکلات زیادی برای کشور خواهد داشت.

رضوی تصریح کرد: به دنبال گشایش اعتبار برای استان به ویژه تعهدات سفر مقام معظم رهبری هستیم و با همفکری و همکاری کارشناسان سعی خواهیم کرد امسال و یا حداکثر سال دیگر تعهد سفر را به صندوق پرداخت نماییم. در خصوص کمکهای فنی و اعتباری در بخش کشاورزی سعی خواهیم کرد بخش اعظم آن از مسیر صندوق باشد و می بایست صندوق از نظر منابع چنان تقویت شود که نقش بانک اسلامی در بخش کشاورزی را ایفا کند تا در آینده  منتظر عملکردی بیشتری از صندوق باشیم چرا که تازه صندوق وارد دوران شکوفایی خود شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم اظهار داشت: صندوق  برای بخش کشاورزی استان بسیار خوب است و می‌بایست توجه ویژه ای به تامین منابع آن کرد و با توجه به ویژگی‌هایی که دارد به راحتی تسهیلاتی را در اختیار تشکل‌های بخش کشاورزی قرار می دهد. ما استقبال می کنیم تا بتوانیم منابعی را که احتمال دارد و می شود به صندوق هدایت کنیم از طریق استان پیگیری کنیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *