چاپ مطلب
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۱۱ www.sfida.ir

صندوق استان قم فعال ترین تشکل بخش کشاورزی استان قم


جلسه تبادل نظر و ارائه راهكارهاي مناسب برای تقويت صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي استان قم با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم روز پنج شنبه 15 مردادماه در محلسازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم برگزاررشد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ در ابتدای جلسه سید مجتبی منزوي، رئيس هيات مديره و نمايند شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم گفت: در راستاي مفاد اصل 44 قانون اساسي، شركت صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي استان قم به استناد ماده 12 قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي با سرمايه اي بالغ بر 12 میلیارد ريال تشكيل و از بهمن ماه سال 86 در راستاي حمايت از بخش توليد و تقويت تشكلهاي بخش كشاورزي شروع به فعالیت کرد.اين صندوق با مشاركت 48 درصد سرمايه دولت و 52 درصد سرمايه تشكلهاي توليدي در بخش كشاورزي تشکیل شد و در حال حاضر سرمایه صندوق 161 میلیارد و 354 میلیون و 180 هزار ریال است.

وی افزود: صندوق نهادي است كه برخاسته از خود تشكل هاست. در حال حاضر با آشکار شدن قابلیت های صندوق، تشکل ها و سهام داران بیشتری متقاضی خرید سهام بیشتر شده و اين صندوق توانسته در بحراني ترين شرايط به كمك تشكلهاي بخش كشاورزي استان بیاید.

منزوی تصریح کرد: تسهیلات قرض الحسنه در زمان مناسب به بخش کشاورزی پرداخت می شود. این صندوق سبب شده تشکلهای بخش کشاورزی شناخت بیشتری از یک دیگر پیدا کنند و سبب تعاملات اقتصادی شده که نتیجه آن ایجاد سرمایه اجتماعی در بین تشکلهای کشاورزی استان شده است.

رئيس هيات مديره و نمايند شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: صندوق در موقیعت های حساس به کمک بخش کشاورزی استان آمده به طور مثال در مقطعی سهمیه سبوس استان را خریداری کرده و نگذاشت این سهمیه از استان خارج شود و یا در تنظیم بازار میوه شب عید که در تامین نقدینگی آن با مشکل روبرو شده بودیم، صندوق بخشی از نقدینگی مورد نیاز را تامین کرد و همچنین در تامین نقدینگی تولید گندم و جو بذری استان به کمک بخش کشاورزی آمده است.

وی افزود: از موضوعاتی که در حال حاضر مطرح است، موضوع زنجیره تولید بخش کشاورزی است چرا که نقش صندوق در تمامی این زنجیره مهم و کلیدی است. درباره تامین سهم دولت در افزایش سرمایه صندوق در سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان مبلغ شصت میلیارد ریال سهم دولت که متناسب با آن تشکلهای بخش خصوصی سهم خود را بیاورند در نظر گرفته شد که به لطف خدا پنج میلیارد سهم دولت تامین و پرداخت شده و تنها ده میلیارد ریال سهم استانداری باقیمانده است.

عضویت بیش از 90 درصد بهره برداران بخش کشاورزی در صندوق استان

سعید آشکار، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم گفت: مجموعا 60 تشكل فراگير در عرصه بخش كشاورزي استان در سطوح شهرستاني و استان فعاليت دارند كه از بين آنان 56 تشكل عضو اين صندوق هستند. همچنین بيش از 90 درصد بهره برداران بخش كشاورزي از طریق تشکل ها عضو اين صندوق هستند. در واقع اين صندوق فراگيرترين تشكل بخش كشاورزي استان است.

وی هدف از تشکيل صندوق را تجميع و مديريت بهينه منابع مالی، ارتقاء نرخ رشد سرمايه گذاری و واگذاری بخش قابل توجهی از وظيفه تصدی گری دولت به صندوق ها عنوان کرد.

آشکار گفت: پرداخت تسهیلات کوتاه مدت بر مبنای نیازهای سرمایه در گردش سهامداران تاکنون حدود 800 میلیارد ریال و به صورت قرض الحسنه است و برخی از فعالیت های صندوق مانند مشارکت صندوق در تنظیم بازار میوه شب عید با کارگزاری اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی، حمایت از تشکل‌های بخش کشاورزی به منظور تنظیم بازار، ایجاد تسهیلات ویژه و ضروری برای سهامداران از منابع بانکی و داخلی و حمایت از پروژه های تولیدی بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی و عاملیت وجوه دولتی و طرح هدفمند کردن یارانه های بخش کشاورزی از سال 87 تاکنون به مبلغ بیش از  247 میلیارد ریال است.

وی با اشاره به دیگر فعالیت های اثربخش این صندوق گفت: اعطاي تسهيلات يارانه دار براي تجهيز، تكميل و راه اندازي شركتهاي تعاوني توليدروستايي با نرخ 2درصدكارمزد، تشكيل اتاق هاي فكر جهت ارائه ايده هاي جديدبه منظور سهولت درارائه خدمات صندوق به سهامداران، سعي درتجميع سرمايه ومديريت بهينه توزيع منابع مالي، ارائه مناسب ترين زمان براي ارائه تسهيلات به تشكلهاي عضو صندوق، كاهش قيمت تمام شده نهاده ها دراستان وكاهش نقش واسطه ها و خريد و فروش گندم و جو بذري استان با به كارگيري توان سهامدار عضو جهت بوجاري و ضدعفوني و... نیز جزو فعالیت های شاخص صندوق قم بوده است.

صندوق قم موجب رشد و شکوفایی کشاورزی قم شده است

در ادامه جلسه سيد حسن رضوي، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قم گفت: این جلسه جزء معدود جلسات کاری است که می شود احساس غرور کرد که واقعاً کار اساسی توانسته ایم انجام دهیم و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بخش کشاورزی قابل تقدیر است.

وی افزود: واگذاری کار به ذینفعان هدف اصلی ما و توسعه بخش کشاورزی است. در مجموعه دولت هم اینچنین سیاستهایی دنبال می شود و می توان گفت در صندوق  حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم، سرمایه دولت ارزش افزوده پیدا می کند و از حالت یکبار مصرفی خارج می شود در واقع در همه بخش ها همین اعتقاد باید باشد.

وی گفت: ارزش و برکت پول در قرض است و چنین معاملاتی در رشد و شکوفایی اقتصاد تاثیر گذار است و دادن تسهیلات مجانی و بلاعوض مفسده و ایجاد مشکل می کند و سبب می شود از اهداف دور و ایجاد تورم کند. تاکنون اگر منابع مالی خوب مدیریت نشده و بازار براساس عرضه و تقاضا اداره می شود دولت باید نقش نظارتی و برنامه ریزی داشته باشد و دخالت و دستوری کار کردن برای اقتصاد ایجاد مشکل می کند دولت در موضوع منابع مالی مشکل دارد امید است این بار اگر دوباره فراوانی مالی اتفاق بیفتد قدرش را بدانیم و اگر برنامه برای منابع مالی داشته باشیم نعمت است و گرنه خودش باعث مشکلات زیادی برای کشور خواهد داشت.

رضوی تصریح کرد: به دنبال گشایش اعتبار برای استان به ویژه تعهدات سفر مقام معظم رهبری هستیم و با همفکری و همکاری کارشناسان سعی خواهیم کرد امسال و یا حداکثر سال دیگر تعهد سفر را به صندوق پرداخت نماییم. در خصوص کمکهای فنی و اعتباری در بخش کشاورزی سعی خواهیم کرد بخش اعظم آن از مسیر صندوق باشد و می بایست صندوق از نظر منابع چنان تقویت شود که نقش بانک اسلامی در بخش کشاورزی را ایفا کند تا در آینده  منتظر عملکردی بیشتری از صندوق باشیم چرا که تازه صندوق وارد دوران شکوفایی خود شده است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان قم اظهار داشت: صندوق  براي بخش كشاورزي استان بسيار خوب است و مي‌بايست توجه ويژه اي به تامين منابع آن کرد و با توجه به ويژگي‌هايي كه دارد به راحتي تسهيلاتي را در اختيار تشكل‌هاي بخش كشاورزي قرار مي دهد. ما استقبال مي كنيم تا بتوانيم منابعي را كه احتمال دارد و مي شود به صندوق هدايت كنيم از طريق استان پيگيري کنيم. 



© کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به " شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی" میباشد.