سهامداران صندوق زنان شیراز پیشتاز در فعالیتهای دامپروری

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی کوثر شهرستان شیراز نقش صندوق های زنان در بخش کشاورزی را غیرقابل انکار خواند و گفت: با وجود اینکه سرمایه اندکی از صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور به صندوق های زنان اختصاص یافته اما حضور آنان در بخش کشاورزی چشم گیر بوده است. به طور مثال در صندوق زنان شیراز اکثر فعالیتهای دامپروری و نگهداری دام و فرآوری محصولات دامی در روستاها به عهده زنان روستایی بوده و این مسئله قابل توجه می باشد.

بخش کشاورزی در اقتصاد کلان جمهوری اسلامی ایران از اهمیت و جایگاه ویژهای  برخوردار است، اهمیت سرمایه‌گذاری و نظام تامین مالی و اعتباری در بخش کشاوزی از اصلی‌ترین مولفه‌های توسعه کشاورزی است. بنابراین سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان برای ساماندهی این مهم و ارتقاء نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های درون‌زا بخش کشاورزی موضوع «تشکیل صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی» را در دستور کار خود قرار دادند و به جایی رسیده که زنان نیز وارد این عرصه شدند و صندوق های حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری را شکل دادند.

در این راستا خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی با صدیقه عباسی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی کوثر شهرستان شیراز که از ابتدا با در صندوق فعالیت داشته و در رشته تحصیلی اقتصاد کشاورزی تحصیل کرده است،برای آشنایی بیشتر با فعالیت هایشان از زمان تاسیس صندوق تاکنون به گفت و گو نشسته است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

****

صدیقه عباسی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی کوثر شهرستان شیراز  گفت: از ابتدای تاسیس صندوق در ۱۲ شهریورماه سال ۹۰ تا تا دی ماه ۱۳۹۴، سرمایه صندوق پس از پنج مرحله افزایش سرمایه به پنج میلیارد و ۷۰۲  میلیون ریال با تعداد ۱۰۱۳ سهام دار رسیده است. همچنین تعداد اولیه صندوق های عضو ۷ صندوق خرد زنان روستایی در سطح شهرستان شیراز بوده که هم اکنون  به تعداد ۱۹  صندوق خرد زنان روستایی رسیده است.

وی درباره میزان تسهیلات پرداخت شده به سهام داران افزود: در راستای حمایت از اعضا صندوق و براساس آیین نامه ها، تسهیلاتی به صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی طبق مقررات با توجه به میزان سرمایه، نیاز و نوع فعالیت اعضا پرداخت می شود.

عباسی اظهار داشت: از مهمترین ویژگی های تسهیلات پرداختی توسط صندوق، سرعت و سهولت پرداخت و عدم نیاز به وثیقه های معمول برای رفاه حال اعضاست. چنانچه صندوق تاکنون ۱۷۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۶۶۳۱ میلیون ریال به سهامداران خود پرداخت کرده است.

وی گفت: فعالیت های اعضا صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان شیراز به ترتیب اولویت دام و طیور، نهاده و ادوات کشاورزی، ورمی کمپوست، کندوی زنبور عسل، قالی بافی و گبه بافی، باغداری وکشاورزی و گلخانه، خشک کردن و بسته بندی سبزیجات،حبوبات، خشکبار و گیاهان دارویی، خیاطی، تاسیس و گسترش مهد کودک، مغازه داری، مواد غذایی(ترشیجات، شوریجات، سمنو، نان محلی، عرقیجات،  لبنیات و..)، تشک دوزی، صنعت MDF، برگزاری کلاس آموزشی، بسته بندی حبوبات، مغازه مبل سازی و بافندگی هستند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی کوثر شهرستان شیراز  با بیان اینکه بیشترین فعالیت در زیر بخش دام و طیور صورت می گیرد  بعد از آن در خصوص فرآوری و خشک کردن سبزیجات، حبوبات، خشکبار و گیاهان دارویی است، افزود: محصولات این فعالیت ها برای عرضه به بازار و نمایشگاههای موقت ارسال می شود.

عباسی با اشاره به تسهیلات دریافتی از منابع خارجی تصریح کرد: برای حمایت بیشتر صندوق از اعضا، تسهیلاتی از منابع خارج از صندوق در اختیار اعضا قرار گرفته است که این منابع شامل تسهیلات دریافت شده از شرکت مادر تخصصی به میزان یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال بابت طرح های گبه بافی، دامداری، گاوداری، دریافت ۳۲۰ میلیون ریال تسهیلات از سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بابت طرح های ورمی کمپوست و گلخانه خانگیدریافت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون سه تن از سهام داران برای دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی جهت اجرای طرح گاوداری، ۷ تن از اعضا صندوق به بنیاد کار آفرینی استان فارس برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی و ۱۰ تن از اعضا به بانک توسعه تعاون برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه معرفی شده اند، اظهار داشت: همچنین قرارداد و تفاهم نامه ای با صندوق کارآفرینی امید برای ایجاد ۳۷ صندوق اعتبارات خرد برای زنان روستایی و عشایری در حوزه شهرستانهای شیراز، کازرون و فیروزآباد امضا شده است که می تواند به سهام داران صندوق کمک شایانی کند.

عباسی همچنین از برگزاری دوره های آموزشی خبر داد و افزود: در راستای حمایت بیشتر از اعضا، خدمات آموزشی در قالب دوره های آموزشی توسط صندوق به اعضا ارائه شده است.چنانچه تاکنون ۴۲ برای تعداد ۸۲۶ بهره برداران  آموزش داده شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی کوثر شهرستان شیراز درباره میزان شرکت در نمایشگاهها گفت: با توجه به اینکه نمایشگاهها موقعیت مناسبی برای حضور و معرفی فعالیتها و دستاورد های اعضا صندوق است، صندوق زنان شیراز ۲۵۰ روز شرکت در نمایشگاه های ملی، استانی و شهرستانی مرتبط حضور فعال و چشمگیری داشته و ضمن معرفی دستاوردها و تولیدات اعضا صندوق، تعامل مناسبی با بخش های مرتبط برقرار کرده است.

عباسی درباره برنامه های آینده صندوق نیز اظهار داشت: اهتمام به آموزش و توسعه منابع انسانی، افزایش سرمایه، اخذ تسهیلات مالی ارزان قیمت، اجرای طرح های زودبازده در بخش کشاورزی توسط اعضا با نظارت صندوق و پیگیری دریافت مجوز و بسته بندی مناسب برای محصولات تولیدی در روستا را از برنامه های آینده صندوق است.

وی درباره مهمترین مشکلات در بخش کشاورزی در حوزه زنان گفت: محدود بودن توان مالی زنان روستایی، پایین بودن سطح سواد زنان روستایی و پایین بودن اعتماد به نفس زنان روستایی است و راهکارهای خروج از مشکلات نیز حضور در صندوق های زنان است که می تواند به عنوان راهی به افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن توان مالی زنان روستایی باشد چنانچه  حضور در صندوق های زنان انگیزه ای جهت ادامه تحصیل در آنان ایجاد کرده است.

 عباسی درباره نقش صندوق های زنان بر کشاورزی منطقه هم گفت: دریافت تسهیلات آسان با کارمزد های پایین و ضمانت راحت باعث افزایش توان مالی اعضا صندوق های خرد شده است، که این عامل باعث شده در مواردی که زنان همپای همسرانشان که در مزرعه فعالیت دارند از تسهیلات فوق برای تهیه نهاده های کشاورزی و … استفاده کرده و مانع دریافت تسهیلات سلف و تسهیلات با ضمانت های دشوار و کارمزدهای بالا شوند. از سوی دیگر زنان به عنوان تولیدکنندگان در بخش کشاورزی فعالیت داشته و باعث افزایش تولید ملی داخلی شده اند.

وی از زنان به عنوان تولیدکننده یا نوآور یاد کرد و افزود: بسیاری از زنان در بخش کشاورزی تولید کننده می باشند اما تعداد محدودی نیز دارای نوآوری می باشند به طور مثال در حوزه گیاهان دارویی تولید روغن های دارویی جدید که در بازار نبوده و به عنوان اختراع ثبت شده است، از مهم ترین فعالیت بانوان در این حوزه است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی کوثر شهرستان شیراز نقش صندوق های زنان در بخش کشاورزی را غیرقابل انکار خواند و گفت: با وجود اینکه سرمایه اندکی از صندوق های کشور به صندوق های زنان اختصاص یافته اما حضور آنان در بخش کشاورزی چشم گیر بوده است. به طور مثال در صندوق زنان شیراز اکثر فعالیتهای دامپروری و نگهداری دام و فرآوری محصولات دامی در روستاها به عهده زنان روستایی بوده و این مسئله قابل توجه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *