رونق صندوق همدان با حضور ۱۱۸ تشکل فعال بخش کشاورزی استان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان گفت:۱۱۸تشکل از تشکل های فعال در بخش کشاورزی استان سهامدار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان هستند.این تعداد تشکل ۵۸ درصد سرمایه صندوق را به خود اختصاص داده اند و ۴۲ درصد بقیه متعلق به دولت است.این تشکل ها  بیش از ۱۰۰.۰۰۰ بهره بردار تحت پوشش خود دارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، حسین رستمی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان درباره فعالیت های ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۲ افزود: تاکنون مبلغ ۱۸۰میلیارد ریال تسهیلات به سهامداران پرداخت کرده است که  این تسهیلات عمدتا برای تأمین نهاده های مورد نیاز مانند بذر، کود، سم، ذرت، سویا، شکر، کندوی زنبورعسل و سایر نهاده های مورد نیاز تشکل ها پرداخت شده و یکی از فعالیت های صندوق در ۶ ماهه دوم سال گذشته بوده است.

رستمی اظهار داشت: این تسهیلات با کارمزدی در حدود ۳ تا ۴ درصد و بدون تشریفات زائد و اخذ وثائقی که تهیه و ارائه آن برای تشکل ها امکان پذیر است، انجام شده و در عین حال تاکنون مطالبات معوقی هم ایجاد نشده و تسهیلات پرداخت شده به موقع وصول شده است.

وی درباره عاملیت اعتبارات طرح ها نیز گفت: عاملیت اعتبارات از فعالیت های دیگر صندوق است و شاخص ترین این عاملیت ها اعتبارات آبیاری تحت فشار است که در سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال  در سطحی در حدود ۱۳۵۵ هکتار آبیاری تحت فشار به اجرا درآمده است. این فعالیت از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است و دارای اهمیت بالایی است چراکه حدود ۹۵ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود و تجهیز مزارع به سیستم های نوین آبیاری مؤثرترین و مناسب‌ترین روش مقابله با بحران کم آبی و صرفه جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان گفت: این فعالیت با نظر سازمان جهاد کشاورزی به گونه ای صورت گرفته که موجب علاقمندی و توجه کشاورزان قرار گرفته است به طوری که در حال حاضر متقاضیان زیادی برای اجرای این سیستم آمادگی دارند که به علت محدودیت اعتبارات امکان جوابگویی به همه آنها فراهم نیست.

رستمی افزود: در سال گذشته به علت خشکسالی کمبود بذر گندم دیم به شدت در استان همدان محسوس و کاهش سطح زیرکشت و به تبع آن کاهش تولید در انتظار بخش بود لذا پس از بررسی های انجام شده با نظر سازمان جهاد کشاورزی و کمیته بذر، برای مقابله با این معضل درخواست تأمین اعتبار از شرکت مادر تخصصی شد که مبلغ۲۰ میلیارد ریال برای تهیه و توزیع بذر اختصاص داده شد و با استفاده از این اعتبار بیش از ۲۰۰۰ تن بذر گندم دیم تهیه و توزیع و مشکل کمبود بذر مرتفع شد.

وی تصریح کرد: بذر مورد بحث برای کشت ۱۵۰۰۰ هکتار زمین زراعی دیم مورد استفاده قرار گرفت و حاصل این مقدار کشت ۱۵۰۰۰ تن گندم دیم خواهد بود، از این طریق بذر مرغوب در محل کشت بهره برداران در دسترس آنان قرار گرفت و موجبات کاهش هزینه تولید هم فراهم شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان درباره تضمین سهامداران برای دریافت کود از شرکت خدمات حمایتی نیز گفت: در اواخر سال گذشته تعدادی از سهامداران به شرکت خدمات حمایتی معرفی شدند تا با تضمین صندوق کود اعتباری دریافت و توزیع کنند. مبلغ این تضمین حدود ۱۰ میلیارد ریال بود که از این طریق به تأمین کود مورد نیاز کشاورزان کمک شد.

رستمی درباره افزایش سرمایه نیز اظهار کرد: در ۶ ماهه دوم سال گذشته بدون مشارکت دولت و با علاقه مندی و اعتماد تشکل ها دو مرحله افزایش سرمایه عملیاتی شد و سرمایه صندوق با افزایش مبلغ ۷/۳ میلیارد تومان به مبلغ ۹/۱۴ میلیارد تومان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *