جلسه هم اندیشی شرکت مادر تخصصی با نماینده منتخب مردم شهرستان اراک و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی

جلسه هم اندیشی اعضای هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی با دکتر نادرقلی ابراهیمی نماینده منتخب مردم شهرستان اراک در مجلس شورای اسلامی، کتانفروش، رئیس هیئت مدیره و محمد رضا خالقی اردهالی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، یک جلسه هم اندیشی با حضور عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادرتخصصی، ابوالقاسم شمس و علی درجانی، اعضای هیئت مدیره شرکت با دکتر نادرقلی ابراهیمی نماینده منتخب مردم شهرستان اراک در مجلس شورای اسلامی، کتانفروش، رئیس هیئت مدیره و محمد رضا خالقی اردهالی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی امروز ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در محل شرکت برگزار شد. در این جلسه عبدالرحیم بشیرنژاد و امیر حاجی احمدی، مشاوران شرکت و حسین شاهباز سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل شرکت نیز حضور داشتند.

عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادرتخصصی، پیشنهادات مدون و مفصلی در خصوص ایجاد و اصلاح برخی از مواد قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در راستای استفاده بهینه از منابع دولتی از طریق تخصیص آنها به صندوق های حمایت از بخش کشاورزی ارائه داد. وی افزود که اساسنامه دهه ۴۰ برخی از سازمان ها پاسخگوی شرایط و نیاز های امروز جامعه نیست. وی در ادامه توضیح داد که بیشتر عوامل توسعه ای روستا مثل زنان روستایی که شش میلیون نفر از ده میلیون نفرشان در سن کار هستند فراموش شده اند. با نگاه اینکه توسعه کشاورزی، پایه توسعه سایر بخش هاست و این بخش هم تنها بخش اقتصادی است که کاملا مردمی می باشد ولی به لحاظ قانونی و سرمایه گذاری توجه مناسبی به این بخش نمی شود و بیشتر حمایت ها از این بخش موردی و لحظه ای می باشد.

وی با اشاره به عوامل توسعه روستایی گفت: توسعه صندوق های بیمه کشاورزی، ایجاد تشکل های خدمات محور مکانیزاسیون، اصلاح اساسنامه های قدیمی سازمان های مرتبط یخش کشاورزی، انتقال منابع حمایتی یکبار مصرفی دولت که بعنوان یارانه در بخش ها تزریق می شود به تشکلهای مردمی مثل صندوق های حمایت از بخش کشاورزی و …. از عوامل توسعه پایدار بخش کشاورزی است. وی گفت: در حال حاضر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تولید محور است که می بایست فرایند محور باشد.

علی درجانی، عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی در ادامه جلسه گفت: یکی از چالش های مهم بخش کشاورزی، محدودیت سرمایه است. ظرفیت صندوق های حمایت از بخش کشاورزی یک فرصت مناسبی جهت توسعه سرمایه گذاری و کمک به اجرای برنامه های محوری و اثرگذار بخش کشاورزی در راستای نیل به اهداف برنامه توسعه هفتم و شعالر سال می باشد. صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی یکی از مردمی ترین ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است که می توانند در زنجیره ارزش تولیدات نقش کلیدی و فوری ایفا نمایند. لذا حمایت های همه جانبه نمایندگان مجلس، جنابعالی و دولت در خصوص تامین مالی و تقویت صندوق ها از ضروریت های توسعه بخش و تحقق برنامه های اجرایی امنیت غذایی کشور می باشد.

در ادامه بحث دکتر نادرقلی ابراهیمی نماینده منتخب مردم شهرستان اراک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در سطح بین الملل باور بر این است که مسیر توسعه یک کشور از توسعه بخش کشاورزی شروع می شود و خیلی از کشورها این موضوع را تجربه کرده اند. پارامترهای فعلی وزارت جهاد کشاورزی فرایند محوری نبوده در نتیجه باید این فرایند متحول شوند تا توسعه بخش کشاورزی تسهیل گردد. نگاه به مردم در بخش تولید می تواند نقش آنها را در تولید افزایش دهد. بعنوان مثال شرکت های دانش بنیان کاملا خصوصی و مردمی بوده ولی در سالهای اخیر تحولی قابل چشمگیری در ایجاد دانش و تولید تجهیزات و فناوری سبب شده اند. رشد صندوق ها تا کنون بطئی بوده بخاطر اینکه سرمایه آنها برای توسعه بخش کافی نمی باشد. نیاز به افزایش چشمگیر سرمایه در آنها بسیار مشهود است و باید در توسعه و نقش آفرینی صندوق ها از تجارب بین الملل استفاده نمود. علاوه یر افزایش سرمایه صندوق ها، ساختار ارائه خدمات آنها، باید چابک و چالک شود تا به مشکلات کشاورزی در اسرع وقت پاسخگو باشند. وی در انتها تاکید کرد که توسعه پایدار باید براساس آمایش سرزمین برنامه ریزی و اجرا گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *