برگزاری جلسه توجیهی آشنایی با فرآیند تشکیل صندوقهای شهرستانی استان خوزستان

جلسه آشنایی با فرآیند تشکیل صندوقهای شهرستانی استان خوزستان در شهرستان های ایذه، مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، باغملک، رامهرمز و هفتکل  ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۷ در ساعت ۱۰ صبح در سالن جلسات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ جلسه آشنایی با فرآیند تشکیل صندوقهای شهرستانی استان خوزستان در شهرستان های ایذه، مسجدسلیمان، اندیکا، لالی، باغملک، رامهرمز و هفتکل با حضور مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و رئیس هیأت مدیره و ناظر هماهنگ کننده صندوقهای استان، مدیر عامل صندوق استان و مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی هفت شهرستان زاگرس نشین استان خوزستان ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۷ در ساعت ۱۰ صبح در سالن جلسات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه جلالی، رئیس هیأت مدیره و ناظر هماهنگ کننده صندوقهای استان خوزستان درخصوص موضوعات جلسه و همچنین گزارشی از فعالیت ها و عملکرد صندوق استان و چهار صندوق تشکیل شده شهرستانی دزفول، بهبهان، آبادان و شوش ارائه داد.

وی بیان کرد: صندوق نقش تسهیل گیری دارد و وظیفه اش صیانت از پول مردم است. ابتدا باید اعتماد سازی کنیم چرا که بین صندوق های شهرستانی و استانی تفاوت های موجود است.

جلالی افزود: در صندوق استان سهامداران دارای شخصیت حقوقی و بعلاوه شرکتهای کوچک و غیرمشترک هستند ولی در صندوق شهرستان اشخاص حقیقی سهام دار می شوند.

وی بیان کرد: درخصوص تشکیل صندوقهای شهرستانی با دکتر حاجتی، مدیر سازمان برنامه و بودجه استان جلسات متعددی گرفته شد و وی هم قول مساعد داد که از محل بخشی از اعتبارات استان ( برنامه ششم ماده ۳۱ ) برای افزایش سرمایه صندوقهای شهرستانی اختصاص یابد.

همچنین علیرضا دارابی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: از آبانماه سال ۹۶ تاکنون پیگیر تشکیل صندوقهای شهرستانی بودیم و از مشکلات عدم تخصیص اعتبار مذکور در سال ۹۶ بود و صندوقها از لحاظ تشکیل پشتوانه قانونی دارند و صراحتاً برخی مواد قانونی در حمایت از صندوقها را در بودجه های سنواتی و برنامه های توسعه ای و احکام دائمی اشاره کردند.

وی افزود: تشکیل صندوقهای شهرستانی با توجه به تجربه های موفق آن در کشور به ویژه در استان خوزستان به عنوان اهرم های اجرایی بسیار مفیدی در اختیار بخش کشاورزی شهرستان خواهند بود و با توجه به سیاست رویکرد اخیر شرکت مادر تخصصی و صندوقها در ورود به زنجیره های ارزش ( از مزرعه تا سفره مردم ) و تجربه های بسیار موفق انجام شده نقطه عطفی در بخش کشاورزی خواهند بود .

دارابی گفت: صندوق استان به عنوان ناظر هماهنگ کننده صندوقهای شهرستانی است و برای جذب اعتبار و تشکیل صندوق های شهرستانی از ظرفیت فرمانداران و نمایندگان مجلس نیز استفاده می کنیم

وی بطور خلاصه مراحل تشکیل صندوقهای شهرستانی را به صورت فلوچارت بیان کرد و گفت: در حال حاضر اطلاعات از سامانه پهنه بندی جمع آوری و ارزش تولیدات بهره برداران محاسبه و در جداول مخصوص تهیه شود .

در ادامه آقای رحیم نظری گوران، مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز درباره فرآیند تشکیل صندوقها توضیحاتی ارائه داد و گفت: در گام اول تفاهم نامه ای توسط سازمان جهاد کشاورزی استان با شرکت مادر تنظیم و امضاء می شود و گام دوم تشکیل کمیته کارشناسی شامل تمامی روسای ادارات در جهاد کشاورزی شهرستانهاست. گام سوم هیئت اجرایی موسس که هیئت موسس متشکل از مدیر جهاد، مسئول ترویج و ۶ نفر از کشاورزان و بهره برداران که کار هیئت اجرایی موسس تدوین اساسنامه و آئین نامه ها و …. تشکیل می شود و بعد از آن مجمع برگزار می شود و شروع به فعالیت آغاز می گردد.

وی بیان کرد: لازمه اجرا کار، تدوین طرح تأسیس است .در شهرستان باید پهنه بندی صورت گرفته باشد و آمار اطلاعات باید جمع آوری گردد که اگر آماده باشد کار راحتر می شود.

نظری گفت: فلسفه تشکیل صندوقهای شهرستانی پوشش دادن روستائیانی است که امکان دسترسی به خدمات بانکی را ندارند.

وی تأکید کرد: طبق اساسنامه فقط فعالان بخش کشاورزی می توانند سهامدار صندوق شوند لذا بدهکاران مالیاتی نمی توانند عضو شوند و بهره بردارانی که شناسایی می شوند باید توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تأیید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *