برای توسعه کشاورزی اقتصادی و پایدار توجه و تمرکز به بازار، ضروری است

به گزارش خبرنگار روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادرتخصصی؛ محمود حجتیبا تأکید بر اینکه در بحث اقتصاد کشاورزی ایران برای تولید پایدار باید راهکاری پیدا کنیم، افزود: باید اصول علمی و منطقی مبنای کارمان باشد و این امر جهت آینده کشاورزی مفید و ضروری است.

حجتی با بیان اینکه استان کرمان دارای قابلیت‌های زیادی است و با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: ۳۰درصد از فضای کسب و کار اقتصاد کشور مربوط به کشاورزی است و باید بیمه خدمات اجتماعی را گسترش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی مشکل بخش کشاورزی را بخش اقتصاد آن دانست و تصریح کرد: خوشبختانه ضرایب تولید ما در ایران با دیگر کشورها رقابت و برابری می‌کند و باید برای توسعه کشاورزی اقتصادی و پایدار همت گماشت. از طرفی بخش کشاورزی در فضای کسب و کار ۳۴درصد را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: با توجه به مسائلی که در میدان عمل همان مزارع هستند و همچنین در عرصه محصولات کشاورزی در بازارهای بین‌الملل وجود دارد، با یافتن راهکار برای تولید پایدار، مشکل بخش کشاروزی و مسائل نسل‌های آینده رفع می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: چالش‌های اقلیمی، محدودیت منابع آبی، انباشت تولیدات کشاورزی با توجه به رکود بازار در سطح بین‌الملل و تورم داخل کشور که از متوسط تورم جهانی خیلی بیشتر است، سبب عدم توازن بین قیمت‌ها شده و اگر بتوانیم پاسخی به سئوالات پیرامون این موارد داشته باشیم، مشکلات بسیاری را از سر راه برداشته‌ایم.

حجتی اضافه کرد: وارد کردن ۲هزار و ۵۰۰تن شکر در مقابل نیاز ۵۰۰هزار تنی کشور در یک تعامل قیمتی و رساندن تعرفه ۴۰درصدی به صفر، کاهش تولید چغندر قند در کشور از ۶میلیون تن به کمتر از ۲میلیون تن و اختصاص این زمین‌ها در سال بعد به کشت سیب زمینی، واکاوی مسائلی از این دست می‌تواند در به وجود آمدن یک عزم ملی پایدار موثر باشد.

وی با بیان اینکه شبهه وضعیت اقلیمی گرم و خشک نباید توان کشاورزی ما را پایین بیاورد، افزود: امروز تقاضا بیشتر و تولید خانوار تبدیل به تولید انبوه شده، ابزار مدیریت، دانش و سرمایه همگی در اختیار بشر امروز است و نباید نارسایی‌هایی را گردن اقلیم کشور انداخت.

 

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی در فضای کسب و کار ۳۴درصد را به خود اختصاص داده که نمی‌شود آن را نادیده گرفت و راهکارهای اساسی را در رفع مشکل فراگیر نبودن بیمه خدمات اجتماعی کشاورزان، حمایت از دامداری‌ها و میزان نبود تعرفه‌های واردات با توجه به کاری که روی محصولات در مزرعه و فرآوری آن صورت می‌گیرد اتخاذ کرد.

وی درباره کاهش اراضی و باغات کشاورزی به بهانه کمبود آب هشدار داد و گفت: شبهه وضع اقلیمی گرم و خشک نباید توان کشاورزی ما را پایین بیاورد و باید با استفاده از علم روز، به افزایش بازده بخش کشاورزی و افزایش بهره وری آب کمک کنیم تا مشکلات کشاورزان از جمله در بحث قیمت خرید محصول حل شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *