بازدید از پروژه نوین و دانش بنیان در حوزه پرورش ۲ گونه ماهی در آبادان

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی به نقل از روابط عمومی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان؛ شهریار رستمی، مدیر توسعه سرمایه گذاری و تسهیلات و احمد ابراهیمی رئیس اداره نظارت شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و علیرضا دارابی، مدیرعامل صندوق استان خوزستان از پروژه نوین در حوزه پرورش دو گونه ماهی در آبادان که با همکاری مرکز تحقیقات استان خوزستان ایجادشده در روز چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۰ بازدید کردند.
علیرضا دارابی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: در این بازدید از دو طرف الگویی و نوین در حوزه پرورش میگو و ماهی بازدید شد. طرح نرسریNEURSARY میگو در سیستم مدار بسته که برای اولین بار در کشور با مشارکت صندوق استان خوزستان و شرکت پرورش میگو آبزیران آبادان به مرحله اجرا درآمد و پس از ۲ سال تثبیت شد.
وی افزود: با مزایایی از جمله کاهش تلفات به نزدیک صفر با کنترل عوامل محیطی و از بین بردن عوامل بیماری زا، کاهش دوره پرورش و بهبود FCR و تامین میگو نرسری آماده پرورش در هر فصل، اشتیاق و امید را به پرورش میگو در منطقه چؤبده آبادان برگردانده است و رونق اقتصادی چشمگیری به لحاظ بهبود راندمان تولید و کیفیت تولید و بالا بردن ارزش افزوده سرمایه گذاری در منطقه را ایجاد کرده است، به گونه ای که تولید میگو در سال گذشته ۱۰۰ تن و امسال به حدود ۸۰۰ تن رسید و پیش بینی این جهش در سال آتی به بالای ۱۰۰۰ تن خواهد بود.
دارابی تصریح کرد: طرح پرورش ماهی صبیتی (مولدسازی تکثیر، نرسری و پرورش) از ماهی های با ارزش اقتصادی بالا در منطقه برای اولین بار در کشور طی یک طرح تحقیقاتی با مرکز تحقیقات جنوب کشور و مشارکت مالی و معنوی صندوق استان خوزستان پس از ۴ سال به بهره برداری رسیده است. در این طرح پرورش در مزارع خاکی چوئبده آبادان باFCR مناسب و تلفات بسیار کم و کیفیت بالا انجام می شود.
وی اظهار داشت: مولدسازی این ماهی و ایجاد واحد نرسری ماهی صبیتی مهمترین بخش اجرای این طرح تحقیقاتی (دانش بنیان) است. دوره پرورش ماهی صبیتی ۱۷ ماه به طول می انجامد که در این طرح ۳ ماه در نرسری پرورش داده می شود تا وزن ۳۰ – ۲۵ گرم در ۱۴ ماه در مزارع خاکی ادامه می یابد اما حالت ایده آل که در حال حاضر در مرحله تامین اعتبار برای گسترش واحد نرسری است نگهداشتن لاروها تا حدود ۱۲۰ – ۱۰۰ گرم در واحد نرسری است که هم مرحله پرورش در مزارع خاکی را ۲ ماه کاهش می دهد و هم FCR را به شدت بهبود می بخشد و تلفات را به حداقل می رساند با این شیوه حدوداً ۱۴۰ – ۱۲۰ تن در هر دوره پرورش تولید ماهی صبیتی می باشد که با توجه به ارزش اقتصادی این ماهی درآمد سرشاری ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *