اولین نشست کارگروه روسای مناطق سازمان جهاد کشاورزی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادرتخصصی؛ در این جلسه ابتدا عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی، گزارشی از وضعیت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در مناطق پنج گانه ارائه داد. وی همچنین برنامه های پیش روی آن ها را تشریح کرد و با اشاره به ۱۱ مصوبه جلسه روسای سازمان های وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲، هدف از تشکیل این کارگروه را استفاده از ظرفیت های قانونی و نهادی صندوق های حمایتی بیان کرد.

در ادامه روسای مناطق سازمان جهاد کشاورزی حاضر در نشست، دیدگاه های خود را به شرح زیر اعلام کردند:

دهقان پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و نماینده منطقه ۲ کشور گفت ابتدا باید عوامل بازدارنده به صورت منطقه ای مشخص شود. این عوامل می توانند در حوزه کارکردی وزارت زیربط در اسناد بالادستی و برون سازمانی باشند و باید زمانی برای رفع این عوامل تعیین شود. شناسایی نقاط قوت صندوق های حمایتی و نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مناطق، از دیگر پیشنهادات وی بود.

صفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی و نماینده منطقه ۴ کشور گفت تامین سرمایه سهم دولت برای گسترش صندوق ها، علی رقم درخواست مشارکت مردم، به سختی انجام می شود. او اضافه کرد در این خصوص تعدد قوانین وجود دارد و باید این قوانین تجمیع گردد. وی همچنین گفت صندوق های حمایتی باید از لحاظ ظرفیت و سرمایه تقویت گردند و نه از لحاظ تعداد، زیرا با افزایش تعداد صندوق ها، سرمایه آن ها کمتر خواهد شد.

محمدزاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی و نماینده منطقه ۵ کشور گفت با توجه به موجودی های کلان سازمان جهاد کشاورزی در بانک های کشاورزی مناطق، این بانک باید به صندوق ها وام و تسهیلات ارائه دهد. همچنین می توان از طریق دریافت دستمزد عاملیت های دولتی، افزایش سرمایه در صندوق های حمایتی انجام داد. او در ادامه افزود تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در دست افراد حقیقی است و می توان برای افزایش کارایی این ماشین آلات، شرکت های تعاونی مکانیزاسیون تشکیل داد که از طریق این تعاونی ها مدیریت ماشین آلات صورت پذیرد.

قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و نماینده منطقه ۱ کشور گفت با توجه به اینکه در مواردی دارایی های دولت در طرح مولد سازی به فروش نمی رسد، بهتر است این اموال و دارایی ها به عنوان سرمایه سهم دولت در اختیار صندوق های حمایتی قرار گیرد تا از آن ها استفاده کنند..

فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و نماینده منطقه ۳ کشور گفت اکثر سازمان های بزرگ استانی و سازمان جهاد کشاورزی به پیروی از آن ها، نگاه توسعه ای به ایجاد سخت افزارها دارند و توجهی به فعالیت های نرم افزاری مانند فعالیت های صندوق های حمایتی ندارند در نتیجه اگر شرکت مادرتخصصی رویکرد  تغییر ساختار صندوق ها را دارد، باید ساختار مدیریتی خود را با تغییرات منطبق کند. در این تغییر باید صندوق ها پروژه های جدیدی تعریف و راهکارهای اجرایی آن ها را تهیه کنند. همچنین می توان از روسای سازمان ها در توزیع کمک های فنی اعتباری در رویکرد های جدید کمک گرفت.

رضوی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل اسبق شرکت مادرتخصصی گفت برخی از طرح های حمایتی دولت در حال حاضر موفق نیستند و باید آن ها را با توجه به زمان و مکان به روز رسانی کرد. برخی از این طرح های یارانه ای می توانند به عنوان تامین سرمایه صندوق های حمایتی در اختیار آن ها قرار گیرند. وی افزود بعضی از سازمان های جهاد کشاورزی استان ها و صندوق های حمایتی تجارب موفقی در زمینه افزایش سرمایه دارند که می توان آنها را برای استفاده به روز رسانی کرد.

پالوج، معاون موسسه پژوهش های اقتصاد کشاورزی گفت وقتی بحث مشارکت مردمی است باید مردم را در همه ارکان های قدرت مشارکت داد. او در ادامه اضافه کرد چشم انداز صندوق های حمایتی زیاد مشخص نیست و باید چشم انداز مناسبی برای آن ها تهیه و مسیر دستیابی به آن توسط کارگروه حاصر و شرکت مادرتخصصی تبیین شود.

موسوی، مشاور وزیر و مدیرکل هماهنگی امور استان های وزارت جهاد کشاورزی گفت وزیر جهاد کشاورزی از فعالیت های صندوق های حمایتی کاملا حمایت می کند. تجربه دو دهه اخیر این صندوق ها نشان دهنده این است که کشاورزان از استفاده از تسهیلات صندوق های حمایتی راضی بودند ولی امروز با توجه به کاهش ارزش پول، این تسهیلات دیگر جوابگوی نیاز آن ها نیست. در همین راستا این کارگروه باید راهکاری ارائه دهد تا سرمایه صندوق ها افزایش یابد یا فعالیت های تجاری آن ها گسترش پیدا کند. او افزود در برخی از استان ها، فعالان بخش کشاورزی درخواست افزایش سهم دولت ندارند بلکه به دنبال ساختاری برای گسترش فعالیت های سرمایه گذاری خود هستند. وی از روسای سازمان ها درخواست کرد تا دستاوردهای صندوق های حمایتی را در جلسات شورای برنامه ریزی استان ها ارائه دهند.

علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی با اشاره به صحبت های وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه بدون افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تا ۲۰ درصد کل سرمایه گذاری در کشور، امکان دستیابی به اهداف کلان بخش کشاورزی نیست گفت افزایش سرمایه صندوق های حمایتی امری ضروری است و بایدگستره فعالیت های صندوق ها بیشتر شود. کارگروه حاضر باید این موضوع را در اولویت قرار داده و برای انجام آن قورا برنامه ریزی انجام دهد. برای دستیابی به این امر، فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال “جهش تولید با مشارکت مردم”، چتر حمایتی برای صندوق ها به عنوان یک نهاد مردمی است.

در این جلسه به جز افراد نام برده شده، اعضای هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی و مدیران این شرکت نیز حاضر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *