اجرای زنجیره تولید محصول سالم در دزفول توسط صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: طرح زنجیره تولید محصول سالم در شهر دزفول توسط صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان از سال ۹۴  به تسهیلات ۱۸ میلیارد ریالی در حال اجراست. 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ علیرضا دارابی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان با اشاره به گسترش روزافزون سموم و انواع کودهای شیمیایی، بی‌کیفیت و تقلبی در بازار مصرف گفت: نداشتن اطلاع دقیق کشاورزان از کیفیت و نحوه و میزان استفاده از این نهاده‌ها متاسفانه منجر به افزایش انواع بیماریهای ژنتیکی به ویژه سرطان شده است .

وی افزود: لازمه خروج از این بحران در حوزه کشاورزی فرهنگ‌سازی و کنترل مصرف انواع سموم و کودهای شیمیایی است. به همین منظور طرح زنجیره تولید محصول سالم در شهر دزفول توسط صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان از سال ۹۴ با عاملیت اجرای اتحادیه زراعی باغی دزفول و مشارکت شرکت تعاونی تولید سبزینه و شرکت بذر باران خوزستان و با همکاری صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان دزفول فعالیت خود را آغاز کرد.

دارابی تصریح کرد: در راستای برنامه ۵ ساله برای رسیدن به سطح حدود ۴۰۰۰ هکتار اراضی دزفول تحت پوشش اتحادیه برای تولید محصول سالم در قالب زنجیره تولید مربوطه با تأیید استاندارد و تولید برند بازاریابی برنامه ریزی شده است.

دارابی همچنین اضافه کرد: در این طرح ویژه، صندوق استان حدود ۱۵ میلیارد ریال و صندوق شهرستان دزفول حدود سه میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین نهاده اولیه پرداخت کرده و در تمام مراحل کار نظارت مزرعه ای و میدانی انجام شده است و این طرح در فاز اول در حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی برای انواع کشت ها و ۱۰۰ هکتار ویژه علوفه ذرت را شامل می شد که به دلیل شرایط کنترل شده برای کشت با پشتیبانی فنی و تخصصی و کلاسهای آموزشی و … نیاز به فازبندی پروژه بود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان با اشاره به اینکه از جمله حلقه های دیگر این زنجیره پس از استاندارد سازی توسط اداره کل استاندارد، ورود به بازار مصرف با احداث بازارچه درسطح استان برای فروش ویژه محصول سالم است، گفت: این موضوع از نیازهای ضروری این زنجیره ارزش است.

وی تصریح کرد: از جمله مزایای ویژه این طرح استفاده از کودشیمیایی با برند و با کیفیت به میزان حداقل در مزرعه است که با نظرات فنی مشاوران طرح در زمان های مناسب با مقدار حداقل استفاده است تا اثرات آن در محصول در زمان مصرف باقی نماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *