تغییر پارادایم از آموزش به یادگیری در سازمان ها : روندها و چشم اندازها
موضوع: تغییر پارادایم از آموزش به یادگیری در سازمان ها : روندها و چشم اندازها
ارائه دهنده: آقای دکتر فتحی واجارگاه. در سومین کنفرانس مدیریت منابع انسانی پاییز ۱۳۹۷
خلاصه بحث:
براساس مطالعات انجام شده از سوی موسسهCIPD اتفاقاتی در دنیا در حال شکل گیری است که آموزش را به سمت
مجموعه ای از روندها پیش می برد که می توان گفت کار آموزش در سازمان ها رو به اتمام است.شرکت های محتلف دنیا
دنبال مسیری هستند که از آموزش به یادگیری تغییر پارادایم بدهند.
موسسه فورچون در سال ۲۰۱۷ در مطالعه ای نشان داده که در بین استراتژیست ها و مدیران سازمان های موفق دنیا
احساسات ضد آموزش در حال شکل گیری است.
آموزش یعنی کلاس درس ولی یادگیری هرجور که یاد می گیریم.)از طریق اینترنت ، کنفرانس،گروه تلگرام و…(
چرا نیاز به تغییر از آموزش به یادگیری وجود دارد؟دلایل این تحولات چیست؟
موسسه– Global L&D در یک مطالعه نشان داده که ۴۴ %از کسانی که متولی و استراتژیست منابع انسانی هستند
اعتقادی جدی به آموزش ندارند.
مجله– Training Magazine در گزارشی اعلام داشته که ایلات متحده آمریکا در سال ۱۴۱.۷ میلیارد دلار صرف
توسعه منابع انسانی می کرده است.) ۲ برابر بودجه ایران(که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۹۰ میلیارد دلار رسیده است.
این موضوع نشان می دهد که آنها به سمت مولفه های دیگری به جز کلاس درس می روند که به آن یادگیری می
گویند و این روندی است که در چند سال آینده با آن مواجه خواهیم شد.
آموزش کارآیی ندارد.)گزارش– Holton )
در – ۹۰ % موارد آنچه آموخته می شود در طی سال به فراموشی سپرده می شود.)گزارشAHRD )
آموزش در بهترین حالت بین – ۸ تا ۱۲ درصد منجر به تغییر رفتار می شود. تنها ۱۰ درصد آنچه که آموخته می شود به
محیط کار منتقل می شود.
مشکلات بعدی چیست ؟
– فاصله دوره و نیاز : اگر یک تصمیم درست خیلی دیر اتخاذ شود یک تصمیم اشتباه است.
– فقدان فرهنگ تغییر و بالندگی
– نیاز به رقابتی ماندن
دوره آموزش نوآوری ایجاد می کند ولی خلاقیت نه .در رقابت خلاقیت چاره ساز است.
– ترک محیط کار و حضور در دوره
– فقدان انگیزه برای یادگیری
تحقیقات نقش و تأثیر مدیران در موفقیت آموزش و بهسازی کارکنان را تا ۹۰ درصد برآورد نموده اند.)در ۹۰ درصد
موارد مدیران عامل شکست دوره اند.(