گسترش دیوار سبز بزرگ در حوالی شهرها از آسیا تا آفریقا با حمایت نهادهای بین المللی اعم از فائو

(منبع خبر:۲۱سپتامبر ۲۰۱۹www.fao.org,)

بر اساس پیش بینی های نهادهای وابسته به فائو، سهم جمعیت شهرنشینان در مقایسه با ساکنین روستا تا سال ۲۰۵۰ میلادی به نسبت تقریبی ۷۰ درصد خواهد رسید به نحوی که بیشترین رشد جمعیت شهری در کشورهای آسیایی و آفریقایی رخ خواهد داد؛ از این رو عدم برنامه ریزی برای بهره برداری بهینه از زمین منجر به گسترش بی رویه شهرها و در نتیجه تاثیرات زیست محیطی مخرب خواهد شد. با توجه به این الزامات، دبیر کل فائو در حاشیه اجلاس زیست محیطی سران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد، از طرح گسترش “دیوار سبز بزرگ (Great Green Wall)” با تاکید بر راه حل های مبتنی بر طبیعت برای کاهش اثرات بحران تغییر اقلیمرونمایی کرد. این طرح مشابه آنچه که در آفریقا در دست اقدام می باشد (توضیح در پی نوشت) با ایجاد پوشش گیاهی خاص هر منطقه و در اطراف شهرهای آسیایی و آفریقایی، منجر به کاهش مخاطرات متعدد زیست محیطی اعم از خشکسالی شدید، طوفان شن، گرد و غبار، هجوم موج گرما، بادهای گرم و شدید، سیل و نیز رانش زمین خواهد شد.

شایان ذکر است که از بین ۳۰ شهر منتخب مشمول در طرح “دیوار سبز بزرگ” ، تعداد ۳ شهر توسط سازمان فائو مورد حمایت مالی، فنی و … قرار می گیرند و سایر شهرها توسط نهادهای بین المللی متعددی همچون اتحادیه اروپا، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، بانک جهانی و … حمایت می شوند.در این طرح پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، به میزان ۵۰۰ هزار هکتار جنگل جدید در اطراف این شهرها ایجاد شود و ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل های کنونی به نحو مطلوبی حفظ گردند. پس از اتمام طرح، به میزان ۵/۰ تا ۵ گیگا تندی اکسید کربن توسط درختان جذب شده و متوسط دما به میزان ۸ درجه کاهش خواهد یافت.

دیوار سبز بزرگ (Great Green Wall) در ابتدا پروژه‌ای برای کاشت درختان و گیاهان، با مشارکت ۱۱ کشور آفریقایی و برای مهار پیشروی صحرای بزرگ آفریقابوده است؛ این کشورها انبوهی از درختان به شکل دیواری طویل از شرق به غرب و در زیر حاشیه جنوبی صحرای بزرگ آفریقا می کارند که هدف از ساختآن مقابله با پیامدهای تغییرات اقلیمی از طریق معکوس کردن روند بیابان‌زایی عنوان شده‌است. در واقع دراین طرح مقرر است از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۵ میلادی از سنگال تا جیبوتی درختکاری شود.طول این دیوارِ درختی ۷۶۰۰ کیلومتر و عرض آن ۱۵ کیلومتر در نظر گرفته شده‌است. گونه درختی که در این مسیر کاشته می‌شود درخت آکاسیا یا صمغ عربی است که در برابر خشکسالی مقاوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *