پنجمین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در جنوب کرمان تأسیس ‌شد

مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره‌ وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: پنجمین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در منطقه جنوب کرمان با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال در روز ۲۵ اسفند ۹۵ در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان جنوب کرمان در شهرستان جیرفت تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ رحیم نظری گوران؛ مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره‌ وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در جلسه تشکیل هیات اجرایی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش کشاورزی همواره در بحث سرمایه در گردش با مشکل مواجه بوده و از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی مجموعه‎‎ای گسترده است که وظیفه تأمین معیشت افراد و خانواده‌های آنان و همچنین بهره‌برداران را بر عهده دارد، تشکل‌های مختلفی برای رفع این مسائل ایجاد شده است.

 وی بیان داشت: بر همین اساس شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در تهران تأسیس شد و در ابتدای کار ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه برای تشکیل صندوق‌های غیردولتی در اختیار آن قرار گرفت.

 نظری با اشاره به اینکه در ابتدای کار، ۳۲ صندوق استانی در سطح کشور و هشت صندوق ملی در تهران شکل گرفت، تصریح کرد: فقط تشکل‌های فراگیر بزرگ در این صندوق‌های استانی و ملی حق عضویت دارند.

 وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۷ صندوق شهرستانی نیز در نقاط مختلف کشور تشکیل شده است که افراد هم میتوانند در آنها عضو شوند، افزود: تاکنون ۶۷ هزار نفر عضو صندوق‌های شهرستانی و ۷ هزار تشکل عضو صندوق‌های استانی شده‌اند.

 نظری با بیان اینکه پنجمین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری در منطقه جنوب کرمان تأسیس می‌شود، عنوان کرد: تاکنون در استان‌های کرمان، اصفهان، فارس و چهارمحال و بختیاری این صندوق‌ها تشکیل شده است و صندوق هرمزگان نیز در دستور کار قرار دارد.

 مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره‌ وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: این صندوق‌ها به صورت شرکت سهامی خاص و تابع قانون تجارت هستند که ۵۱ درصد آن سهم مردم و ۴۹ درصد سهم دولت است، البته سهم مردم قابلیت افزایش را دارد.

 وی با اشاره به اینکه در این صندوق‌ها هر کس به اندازه سهم خود حق رأی دارد، ابراز داشت: نحوه اعطای سهام نیز براساس میزان تولید و فعالیت افراد و شرکت‌ها صورت می‌گیرد که در اینجا این مسئولیت بر عهده اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

 نظری خاطرنشان کرد: تنها افراد و شرکت‌ هایی حق عضویت در این صندوق‌ها را دارند که در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری فعالیت می‌کنند و در صورت عدم احراز این شاخص حق عضویت آن‌ها لغو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از نخستین مجمع مؤسس، پنج نفر به عنوان هیات مدیره انتخاب می‌شوند که یک نفر از دولت و چهار نفر از مردم هستند، اذعان داشت: در حال حاضر ۱۰۳ صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری در کل کشور وجود دارد.

 نظری با بیان اینکه این صندوق‌ها بسیار گسترده‌تر از یک مؤسسه مالی عمل می‌کنند، اضافه کرد: یک‌ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی است که تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان از طریق آن‌ها به سهام داران تسهیلات اعطا شده است.

 مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره‌وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ادامه داد: ۸۳ درصد از این تسهیلات با کارمزد چهار درصد از طریق منابع داخلی صندوق‌ها اعطا شده است.

 وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۸۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۲۲۰ میلیارد تومان از طریق سود این صندوق‌ها افزایش سرمایه داشته‌ایم، یادآور شد: بهره‌برداران منابع طبیعی و کشاورزی همواره در بحث ضمانت‌های بانکی با مشکل مواجه هستند.

 نظری تصریح کرد: بر همین اساس تفاهمنامه ‌هایی با بانک‌های کشاورزی و توسعه تعاون منعقد شده است تا صندوقها سهام داران را برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی کنند و ضامن آن‌ها شوند و یا اینکه خود آن‌ها این تسهیلات را دریافت کنند و در اختیار سهام داران قرار دهند.

 وی با تأکید بر گسترش خدمات ارائه شده به اعضای صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی افزود: درصدد هستیم که بیشتر بخش زنجیره تولید را در صندوق‌ها در دستور کار قرار دهیم که اثربخشی بیشتری نسبت به اعطای تسهیلات دارد.

 نظری با توجه به اینکه صندوق‌ها در زمان بحران محصولات دخالت دارند و در خرید میوه شب عید به تعاون روستایی کمک می‌کنند، عنوان کرد: در انتهای سال ۹۱ صندوق دامپروری ۱۰۰ میلیارد تومان از دولت اعتبار گرفت که اکنون سرمایه خود را به ۱۶۴ میلیارد تومان افزایش داده است.

 این مقام مسؤول اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون کمکهای خوبی به روستاییان ارائه شده، اما پایدار نبوده است، اما اگر این کارها در قالب صندوق قرار بگیرد به پایداری میرسد که میتواند در زمینه توسعه آن‌ها مؤثر باشد.

 وی ابراز داشت: ایران در بحث گیاهان دارویی دارای ظرفیت فراوانی است، اما به دلیل مشکلات فرآوری، بسته‌بندی و صادرات نتوانسته در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد، بنابراین باید در این عرصه به صورت جدی‌تر ورود پیدا کرد.

 نظری مهاجرت روستاییان به شهرها را از جمله مشکلات موجود در سطح کشور ذکر و خاطرنشان کرد: در صورت رفع مسائل و مشکلات اقتصادی از سرعت مهاجرت و تفاوت درآمد روستانشینان و شهرنشینان کاسته و به معیشت بهره‌برداران کمک شایانی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان خبر داد:

اختصاص ۴۹۰ میلیون تومان به صندوق منابع طبیعی جنوب کرمان

محمدحسن کردستانی؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان هم با اشاره به راه‌اندازی پنجمین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جنوب کرمان افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از محل اعتبارات این صندوق ۴۹۰ میلیون تومان سهم دولت را در وجه اداره کل پیش‌بینی کرده و در سال آینده در صورت تامین اعتبار پرداخت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *