پرداخت ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق استان همدان

 

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان گفت: در سال گذشته مبلغ ۲۸۰ میلیارد ریال تسهیلات به منظور تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش تشکل ها به منظور تأمین نهاده‌های تولید با سازوکار ساده و کارمزد ۳ تا ۴ درصد پرداخت شده است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی، حسین رستمی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر در بیان فعالیت های انجام شده صندوق گفت: اجرای قراردادهای عاملیت اعتبارات سامانه های نوین آبیاری عمدتا آبیاری بارانی تحت فشار جمعا به مبلغ ۷۴۶ میلیارد و ۱۷۷ میلیون ریال از دیگر فعالیت های صندوق بوده و با استفاده از این اعتبار تاکنون هزار و ۶۳۰ طرح در سطحی به میزان ۲۵۰۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در سطح استان اجرا شده و یا در حال اجراست.

وی افزود: این میزان آبیاری تحت فشار بیش از ۲۵ درصد از کل سامانه های نوین آبیاری اجرا شده استان را تشکیل می دهد.

رستمی با بیان اینکه این فعالیت از سیاست های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و دارای اهمیت بسزایی است، افزود: نتیجه اجرای سیستم های نوین آبیاری استفاده بهینه از منابع آب و صرفه جویی در مصرف آن است که کاملا موثر در مقابله با بحران کم آبی است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گفت: این فعالیت با نظر سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به گونه‌ای انجام شده که موجب علاقه مندی و استقبال بسیار خوب کشاورزان شده و رضایت کامل این سازمان و متقاضیان را به همراه داشته است و در مجموع توفیق بزرگی برای صندوق بوده که توانسته در انجام این خدمت بزرگ سهیم باشد.

وی اجرای سایر قراردادهای عاملیت را از دیگر فعالیت های این صندوق دانست و افزود: اعطای تسهیلات تلفیقی به تعاونی های تولید، تجهیز شرکت های مکانیزاسیون، توسعه عملیات اصلاح نژاد دام روستایی، خرید خدمات فنی شبکه مراقبت و پیش آگاهی محصولات، احیاء و بازسازی قنوات، انجام امور آماری و تکمیل شناسنامه بهره برداران، اصلاح الگوی کشت، استقرار مدیریت در سامانه، بهینه سازی مصرف سوخت مرغداری ها، بهینه سازی مصرف سوخت واحدهای گاوداری با اعتبار ۴۷ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال از دیگر قراردادهای عاملیت بوده که اجرایی شده است.

رستمی بیان کرد:  همچنین از عاملیت اعتبارات صندوق توسعه ملی جمعا به مبلغ ۴۲۲ میلیارد ریال از دیگر فعالیت های صندوق است که به منظور اجرای طرح های توسعه کشاورزی عملیاتی شده است. در سال جاری هم مبلغ ۸۱ میلیارد ریال عاملیت این اعتبار در اختیار صندوق و در حال پیگیری است و بعد از بانک کشاورزی بیشترین اعتبار به کار گرفته شده، از آن صندوق بوده است.

وی با اشاره به طرح ابتکاری صندوق افزود: تضمین سهامداران نزد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به منظور تسریع در دریافت و توزیع به موقع کود شیمیایی از دیگر فعالیت های صندوق است.

مدیرعامل صندوق توسعه کشاورزی استان اظهار کرد: با توجه به اینکه عاملان توزیع کود عمدتا توانایی تهیه ضمانتنامه بانکی یا وثائق مشابه و یا خرید نقدی کود را ندارند؛ از سال گذشته تاکنون صندوق توانسته است علاوه بر پرداخت تسهیلات از منابع داخلی خود برای تهیه و توزیع کود، بنا به خواسته سازمان جهاد کشاورزی، سهامدارانی که عاملیت توزیع کود دارند، نزد شرکت خدمات حمایتی تضمین کند تا شرکت یاد شده به صورت اعتباری و بدون دریافت تضامین نسبت به تحویل کود درخواستی و سهمیه شهرستان ها اقدام و پس از توزیع، بهاء آنرا دریافت کند.

وی گفت: تاکنون با تضمین حدود ۳۰ میلیارد ریال از این طریق بیش از ۱۵.۰۰۰ تن کود شیمیایی توزیع شده است. با این روش که با همکاری شرکت خدمات حمایتی انجام شده کمک خوبی برای تأمین کود کشاورزان صورت گرفت و بحمد ا… در حال حاضر مشکلی از این بابت وجود ندارد و نتیجه این کار حتما افزایش تولید و رضایت مندی بهره برداران خواهد بود.

این مسئول در خصوص جذب اعتبارات ملی که دیگر فعالیت صندوق است، خاطر نشان کرد : چند مورد تسهیلات از اعتبارات شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه دامپروری کشور، دریافت و صرف تأمین نیازهای بخش های مربوطه شده است از جمله این موارد دریافت مبلغ ۲۰ میلیارد ریال در سال گذشته جهت تولید و توزیع بذر اصلاح شده با همکاری اتحادیه تعاونی های تولید به میزان ۱۶.۰۰۰ تن، و دریافت مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از صندوق حمایت از توسعه دامپروری جهت تأمین نهاده های مورد نیاز دامداران بوده است.

رستمی در پایان مهمترین عامل موفقیت صندوق ها را از یک سو استفاده مناسب از توانمندی ها و ظرفیت های ، تشکل های بخش کشاورزی و از سوی دیگر نظارت و حمایت دولت بیان کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *