پرداخت حدود ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات در ۸ ماهه پایانی سال ۹۸

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان کوار گفت: باتوجه به اینکه سرمایه اولیه صندوق ۲۷ میلیارد ریال بود اما در ۸ ماه فعالیت در سال ۹۸ با برنامه ریزی های مدون توانست حدود۴۷ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کند.

مجید حیدری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان کوار که کارشناسی ارشد علوم باغبانی گرایش میوه کاری را دارد، در گفتگویی با خبرنگار شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شرکت کرد که در ادامه این مصاحبه را با هم می خوانیم .

میزان سرمایه و تعداد سهام داران صندوق چندنفر است و در چه تاریخی ثبت و شروع به کار کرده اید؟

در تاریخ ۸ اسفندماه ۱۳۹۷ با سرمایه ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و با ۲۱۴۶ سهامدار به ثبت رسید و در تاریخ اولتیرماه ۱۳۹۸  افتتاح و فعالیت خود را رسما آغاز کرد.

سهامداران صندوق عمدتا دارای چه نوع محصولی در شهرستان هستند؟

تمامی سهامداران صندوق کوار باغدار و صرفا انگور کار هستند.

سطح زیر کشت باغات انگور شهرستان و میزان تولید انگور در کوار چه مقدار است؟

در کوار حدود ۶هزار هکتار باغات انگور است که سالانه بالغ بر ۱۴۰ هزار تن انگور تولید میشود و عمده رقم کشت شده ریش بابا و رطبی است.

هدف اصلی و برنامه ریزی صندوق برای سهامداران در چه قسمتهایی بوده است؟

باتوجه به برنامه های شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به سمت و سوی فعالیت های مدل ارائه خدمت روی آورده اند، در همین راستا صندوق کوار بخش اصلی و  عمده فعالیت خود را بر مدل های ارائه خدمت  برنامه ریزی و اجرا کرده است.

باتوجه به اینکه همه سهامداران صندوق، انگورکار بوده اند، فعالیت صندوق کوار برپایه دو مورد افزایش بهره وری در واحدسطح در باغات انگور و دوم تنظیم بازار و تثبیت قیمت انگور برنامه ریزی کرد.

در رابطه با انگور و انجام مدلهای ارائه خدمت چه فعالیت هایی در سال ۹۸ انجام داده اید؟

با توجه به اینکه در سال های گذشته کل حجم انگور تولید شده در شهرستان به صورت تازه خوری و خام به میدان میوه و تره بار عرضه میشد و همچنین برداشت انگور در شهرستان از نظر تقویم زمانی همزمان با شهرستانهای زیاد در سطح استان و کشور بوده است، برای ورود به عرصه صنایع تبدیلی، در صندوق کوار اقدام به برنامه ریزی برای پرداخت تسهیلات کم بهره به باغداران برای تولید کشمش و مویز شد.

باتوجه به پتانسیل شهرستان و سطح ۶۰۰۰ هزار هکتار باغات انگور و تولید ۱۴۰ هزارتن در سال، برای نخستین بار در سطح شهرستان طرح تولید کشمش و مویز توسط صندوق حمایت از بخش کشاورزی شهرستان کلید خورد.

اگر کل پروسه تولید انگور را به ۳ قسمت تولید، فراوری و فروش و صادرات تقسیم بندی کنیم، صندوق روی قسمت فراوری انگور تمرکز و تمام برنامه ریزی ها بر این اساس انجام شده است.

اهمیت تولید کشمش و مویز و دستاوردهای این طرح چه می باشد؟

تنظیم بازار انگور شهرستان، ایجاد فرصت زمانی قابل توجه برای ارائه محصول به بازار، تثبیت قیمت انگور، ارزش افزوده بیشتر در شهرستان، ایجاد اشتغال و ایجاد امنیت خاطر باغداران از دستاوردهای این طرح است.

در این زمینه کلاسهای آموزشی هم برگزار کردید؟

پس از بررسی های کلی و در نظر گرفتن تمامی جوانب، قبل از شروع فصل برداشت انگور، اقدام به اطلاع رسانی و باکمک بخش ترویج جهاد کشاورزی شهرستان، اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشهای و همچنین با هماهنگی های انجام شده کارگاهی در نظر گرفته شد و روش تولید کشمش و مویز به طور عملی و به صورت گروهی و انفرادی  به باغداران آموزش داده شد.

نحوه پرداخت تسهیلات چگونه بود؟

در این چرخه سه ضلع صندوق، باغدار و فرد عامل بودند. پس از اینکه عامل درخواستی مبنی بر فرآوری کشمش و مویز به صندوق ارائه میداد، توسط مدیرعامل از امکانات اولیه بازدید و اعتبارسنجی انجام و سپس قرارداد انعقاد میشود. پس از آن عامل بعد از خرید انگور از باغدار حواله ایی به همراه قبض باسکول به باغدار داده و باغدار هم آنرا به صندوق ارائه و پس از بازدید، وجه انگور مستقیما به باغدار داده میشد و در نهایت عامل به عنوان وام گیرنده در موعد سررسید اقدام به باز پرداخت تسهیلات می نمود.

میزان آورده توسط عامل چه مقدار بود؟

 مقرر شد سهم آورده عامل سه برابر مبلغ تسهیلات باشد.

نسبت تولید انگور به کشمش یا مویز چه مقدار است ؟

در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار تن انگور به کشمش و مویز تبدیل شده است که به طور متوسط به ازای هر ۴ کیلو انگور یک کیلو کشمش یا مویز به دست می آید.

اجرای این طرح چه تاثیری بر بازار قیمت انگور داشت؟

با توجه به اینکه سالانه کل حجم انگور تولید شده در شهرستان به صورت تازه خوری و خام به میدان میوه و تره بار عرضه میشد و همچنین باتوجه به اینکه این حجم وسیع تولید انگور در شهرستان به صورت همزمان وارد بازار میشد و همچنین برداشت انگور در شهرستان از نظر تقویم زمانی همزمان با شهرستانهای زیاد در سطح استان و کشور بوده است و باتوجه به اینکه ۱۰ هزارتن انگور به کشمش و مویز تبدیل شده است و عملا وارد بازار تازه خوری نشده است، نقش بسزایی در کنترل قیمت انگور و نهایتا افزایش قیمت انگور در شهرستان و حتی در سطح استان و کشور داشته است.

میزان اشتغال زایی طرح چه میزان بوده است؟

به ازاء هر تن انگور دو نفرروز اشتغال ایجاد شده است و باتوجه به اینکه ۱۰ هزار تن انگور فرآوری شده است، تعداد ۲۰ هزار نفر روز کارگر، اشتغال مستقیم ایجاد شده است. علاوه بر این، به طور غیرمستقیم اشتغال قابل توجهی ماشین باربری، رستوران برای تهیه غذای کارگران، گونی فروش ها و… ایجاد شده است.

میزان تسهیلات اعطایی، مدت زمان بازپرداخت و نرخ کارمزد در این بخش چه میزان بوده است؟

طی جلسات متعدد هیئت مدیره مقرر کردند تسهیلاتی پنج ماهه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ کارمزد ۱۲درصد سالانه  در اختیار باغدارانی که قصد تولید مویز و کشمش دارند، اعطا شود و حدود ۳۴ میلیارد ریال در این زمینه تسهیلات داده شد.

 میزان تولید در سالیان گذشته و مقایسه آن با سال جاری چگونه بود؟

 در سال ۹۷ میزان ۳۵ تن و در سال ۹۶ حدود ۱۰ تن ولی در سال جاری با برنامه ریزی های مدون و اعطای تسهیلات حدود ۲۵۰۰ تن کشمش و مویز تولید شد.

 چه میزان ارزش افزوده حاصل از این طرح وارد شهرستان شد ؟

باتوجه به قیمت مویز حدود ۲۱ میلیارد تومان ارزش افزوده وارد شهرستان شد.

برنامه های آینده شما برای صندوق چیست؟

باتوجه به اینکه در سال جاری در قسمت فرآوری محصول وارد شده این در سال آینده به بازار فروش و صادرات وارد شده تا در زمینه فروش هم به تولیدکنندگان کمک کنیم.

پیشنهادات شما چیست؟

از مشکلات عمده در سال قبل عدم صادرات محصول بود از مدیران شرکت مادر تخصصی خواهشمندیم ترتیبی اتخاذ فرمایند تا جلسه ایی با مسولان وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی داشته و زمینه را برای صادرات کشمش و مویز در سال جدید فراهم آورند. همچنین برای تقویت صندوق های شهرستانی یارانه آبیاری تحت فشار به صندوق های شهرستانی داده شود.

صندوق علاوه بر این طرح چه فعالیت های دیگری انجام داده است؟

این صندوق در تولید کمپوست نیز فعالیت داشته و در راستای کشاورزی پایدار و تولید محصول ارگانیک و حذف کودهای شیمیایی کلاسهای آموزشی برای تولید کمپوست برگزار شد. باتوجه به اینکه تولید کود کمپوست برای هر یک از کشاورزان حدودا کیلویی ۷۵۰-۶۰۰ تومان هزینه داشت با تعیین عامل تولیدکننده کود کمپوست به صورت عمده، قراردادی انعقاد و هزینه تولید را به کیلویی ۳۳۰ تومان کاهش و عامل تولیدکننده کود را دراختیار باغدار قرار داده و هزینه کود را زمان برداشت محصول از باغدار دریافت کند. در این طرح حدود ۳۹۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخته شد و حدود ۱۲۰۰ تن کمپوست تولید شد.

در بخش بیمه باغات همدر سال جاری باتوجه به احتمال سرمازدگی و تگرگ در شهرستان،  صندوق اقدام به پرداخت حق بیمه باغات در قالب تسهیلات کم بهره کرد و ۴۸۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت نمود. در سال گذشته اصلا بیمه باغات نداشته ایم ولی در امسال با برنامه ریزی و اعطای تسهیلات ۶۴ هکتار سطح باغات بیمه شدند. ه

مچنین اقدام به احداث باغ الگویی انگور به روش روسیمی و همچنین ورود و کاشت ارقام جدید به شهرستان داشته و حدود ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *