وزیر جهاد کشاورزی: جهت گیری های مناسب موجب افزایش تولیدات و پایداری کشاورزی شده است

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، مهندس محمود حجتی در نشست روز شنبه مورخ ۲۸/۹/۹۴ که با حضور معاونین و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: تمام فشار بخش کشاورزی بر دوش بانک کشاورزی است و بقیه بانک ها به رغم آن که براساس مقررات و قانون باید ۲۵ درصد منابع خود را به حوزه کشاورزی تخصیص دهند به این قانون عمل نمی کنند.

وی افزود: طبق برآوردها، ۶ تا ۷ درصد کل ارزش منابع سایر بانک‌های کشور به طرح های بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: بازده سرمایه در بخش کشاورزی در تمام دنیا پاین تر از سایر بخش های اقتصادی است.
وی میزان پرداخت یارانه به بخش کشاورزی در کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته را کم دانست و گفت: در کشورهای OECD که تمام زیرساخت ها و منابع آب و خاک برای تولیدات کشاورزی آماده است و ۹۰ درصد محصولات با آب سبز تولید می شود میزان یارانه معادل ۴۹ درصد ارزش تولیدشان است.

حجتی ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما کل یارانه پرداختی به این بخش با احتساب تامین آب، برق و سوخت ارزان ۱۵ درصد کل ارزش تولیدات بخش کشاورزی می باشد.

وی کشاورزان ایرانی را مظلوم ترین و زحمتکش ترین قشر تولیدکننده در دنیا عنوان کرد و خواستار حمایت جدی از آنان شد.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد با هماهنگی دولت و مجلس برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار، رقم جدیدی اختصاص یابد که منجر به تحول و رشد شاخص های کشاورزی از جمله آب و خاک شود.

وی با بیان این که علیرغم محدودیت ها،دولت ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح های آب و خاک اختصاص داد،یادآور شد: سال ۹۳ نزدیک به ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری نوین مجهز شد.

حجتی با بیان این که سال ۹۴ به رغم محدودیت‌های اعتباری، ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار اجرا شده است، اذعان داشت: اجرای این سیستم در ۶۰ هزار هکتار دیگر در دست اجرا است.

وی بعضی از اقدام‌های این وزارتخانه نیز اشاره و اعلام کرد:برنامه توسعه کشت گیاهان مثمر و گیاهان دارویی در اراضی با بارش ۴۰۰ میلی متر با هدف حفظ منابع آب و خاک و افزایش درآمد کشاورزان اجرا می شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما برای آن که به تولید صنعت طیور و دامپروری لطمه وارد نشود از یک طرف تعرفه ذرت را در حد صفر نگه داشتیم با وجود آن که ذرت در بازار جهانی ۳۰ تا ۴۰ درصد افت قیمت داشته است و از طرفی دیگر، قیمت ذرت تولید داخل که به علت افزایش هزینه تولید، بالا رفته است ، خرید تضمینی می‌کنیم.

 

وزیر جهاد کشاورزی، قرار گرفتن خرید تضمینی در بورس را ازدیگر اقدام های وزارت جهاد کشاروزی دانست و اظهار داشت: ما در بخش کشاورزی جهت را پیدا و چارچوب ها را طرح کرده ‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *