دکتر بهزاد نسب:

نقش موثر صندوق ها در نظام تأمین مالی کشاورزی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی؛ جلسه هم اندیشی جایگاه و نقش صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در نظام مالی و تامین و تجهیز منابع در بخش کشاورزی امروز دوم دی ماه سال ۱۳۹۹با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت مادر تخصصی و نمایندگان این شرکت در صندوق های تخصصی– محصولی و استانی و مدیران عامل این صندوق ها به صورت وبینار برگزار شد.
جانعلی بهزاد نسب؛ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: با عنایت به اهمیتی که بخش کشاورزی در توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی و روابط پیشین و پسین این بخش با بخشهای اقتصادی دیگر دارد، وجود یک بازار مالی کارآمد و موثر که بتواند نیازهای مالی تولیدکنندگان، بهره برداران و سرمایه گذاران را با هزینه مبادله ای مناسب فراهم کند، از پیش نیازهای بنیادی توسعه بخش کشاورزی است. لذا توجه به ساماندهی نظام مالی و تامین منابع مورد نیاز در بخش کشاورزی از الزامات این بخش است.

وی افزود:  با توجه به مصوبه هیات وزیران در ۲۳ آذرماه امسال، این جلسه باهدف هم اندیشی و تبیین راهکارهای مناسب برای بهره مندی از ظرفیت های صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به دسترسی آسان و سریع تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی به منابع مالی برگزار شده است . همچنین در این مصوبه اجرای طرح های بزرگ بخش کشاورزی پیش بینی شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: این مصوبه که بنا به پیشنهاد کارگروه رفع موانع جهش تولید در هیات وزیران به تصویب رسیده است با هدف تسهیل در سرمایه گذاری برای تامین انواع نهاده ها و عوامل تولیدات کشاورزی واراداتی در داخل کشور و قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز با رویکرد حمایت از تولیدات دانش بنیان، راهبری و مدیریت متمرکز و در نظر گرفتن روابط پسین و پیشین بخش کشاورزی ارائه شده است.

بهزادنسب ادامه داد: در این بسته حمایت از تامین مالی برای توسعه واحدهای تولیدکننده مشمول حمایت که توسط وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه در مهلت تعیین شده تهیه شده و پس از تایید معاون اول رئیس جمهور عملیاتی می شود، مواردی چون ساماندهی و افزایش سرمایه صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، استفاده از تامین مالی جمعی برای هدایت سرمایه های خرد و متوسط برای سرمایه گذاری در واحدهای تولید کننده، به کار گیری و رویکرد صندوق برای پروژه های چند جانبه به منظور کاهش و مدیریت خطر پذیری، هماهنگی با ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان های هدف به منظور بازاریابی جهت جذب سرمایه گذاری، ارایه تسهیلات حمایتی ارزان قیمت و استفاده از ظرفیت صندوق نوآوی و شکوفایی، استفاده از الگوی مشارکت عمومی – خصوصی و استفاده از ظرفیت شرکت های پیشران، پیش بینی شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: به منظور تحقق اهداف موضوع این تصویب نامه، زمین موردنیاز طرح های مربوطه، به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. این اراضی تا زمانی که به فعالیت واگذاری اختصاص دارد، در اختیار بهره بردار خواهد بود و فاقد محدودیت زمانی است. آئین نامه اجرایی واگذاری اراضی به این طرحها در چهار چوب قوانین و مقررات در مهلت زمانی مقرر توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و عملیاتی می شود و تمامی قوانین و مقررات حمایتی ناظر برفعالیت های شهرک های صنعتی بر واحدهای تولیدی یاد شده با اولویت واحدهای مستقر در شهرک های تولید نهاده های کشاورزی نیز تسری می یابد.

وی افزود: بنابر تصویب نامه یاد شده به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های تولید داخلی و همچنین بهبود تراز تجاری محصولات کشاورزی مقرر شده است تا وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از تمامی ظرفیت های مردمی، بخش خصوصی، سازمان ها و نهادهای عمومی غیردولتی و همچنین مشارکت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی، زمینه اجرای طرح های بزرگ در کل زنجیره تولید محصولات کشاورزی و غذایی را فراهم کند. وزارت جهاد کشاورزی با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اتاق تعاون و سایر نهادهای غیردولتی فهرست عناوین طرح ها و محصولات مورد حمایت را تعیین و اعلام عمومی کنند.

بهزاد نسب ادامه داد: براساس این تصویب نامه به منظور بهره گیری از ظرفیت قانونی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و تجهیز منابع مالی جدید از طریق هدایت سرمایه های بخش غیردولتی، سازمان برنامه و بودجه مکلف است در صورت لزوم، سهم دولت را تا سقف چهل و نه درصد (۴۹درصد) برای ایجاد صندوق های تخصصی مورد نیاز طرح های مربوط، تامین کند. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز مکلف است الزامات قانونی و اعتبارات لازم برای حمایت از طرح های مزبور را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰کل کشور و همچنین لایحه برنامه هفتم توسعه، پیش بینی کند .

وی ادامه داد: صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی با استفاده از ظرفیت های نهادی خود امکان ورود به سرمایه گذاری برای اجرای طرح های بزرگ را  دارند. ساز و کار مشارکت عمومی – خصوصی مدل مناسبی برای این امر محسوب می شود. همچنین برای عملیاتی کردن طرح های بزرگ در بخش کشاورزی می توان صندوق جدید پروژه (شرکت پروژه) ایجاد نمود و دولت نیز سرمایه خود را به میزان حداکثر ۴۹ درصد تامین خواهد کرد.

بهزادنسب افزود: برای رسیدن به اهداف مضوبه مذکور، باید از رویکردهای جاری فعالیت صندوق ها فراتر رفت و به روش های نوین سرمایه گذاری مولد در بخش کشاورزی اندیشید.

در ادامه این وبینار علیرضا کردلو، کارشناس بازار بورس و سرمایه گذاری و دبیر کارگروه ملی کشاورزی تجاری معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، مباحث تخصصی مشارکت عمومی – خصویی را تشریح کرد.

 

نظر ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *