نشست مدیرعامل شرکت مادرتخصصی با جمعی از تشکل های بخش کشاورزی استان سمنان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادرتخصصی؛ در این نشست علاوه بر عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی، محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، ابوالقاسم شمس، عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی و تیم همراه، حمید عرب، رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان و ناظر هماهنگ کننده صندوق های حمایت از بخش کشاورزی استان و جمعی از مدیران تشکل های بخش کشاورزی استان سمنان نیز حاضر بودند.

در این نشست نمایندگان تشکل ها به موضوعات زیر اشاره کردند:
۱. فرهاد اکبری، نائب رییس صندوق دامپروری و رییس هیئت مدیره اتحادیه کشاورزی و دامداران استان سمنان از نقش صندوق استان را در تولید و توزیع گوشت تازه استان تقدیر کرد و گفت که باید با افزایش سرمایه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی چنین نقش هایی را بیشتر کرد.
۲. محمود خان بیگی، مدیرعامل تعاون روستایی شهرستان دامغان با اشاره به کاهش درصد ارائه تسهیلات که قبلا ۱.۹ به ۱.۵ برابر مقدار اورده سهامدار، گفت که این مقدار کاهش پیدا کرده برای سهامداران خیلی کم است. همچنین با توجه به پایین آمدن ارزش پول، نقش افرینی مالی صندوق ها بسیار کاهش یافته است. همچنین دوره دو ماهه برای پرداخت وام های ضروری خیلی کم است چون دوره فعالیت کشاورزی حداقل چهار ماه است.
۳. مهدی میراخوری، مدیرعامل تعاونی گاوداران شهرستان گرمسار، راه برون رفت از مشکلات کشاورزی را صندوق های حمایت از بخش کشاورزی خواند و گفت که تاکنون صندوق ها در انجام این مهم موفق هم بوده اند ولی اکنون به دلیل کاهش ارزش سرمایه، صندوق ها نقش خود را از دست می دهند. برای رفع این مشکل باید با اختصاص ردیف اعتباری برای حمایت از صندوق های حمایت از بخش کشاورزی، می توان همه ساله از حمایت های دولت بصورت مستمر بهره مند شد.
۴. مهدی رجبلو، مدیر عامل تعاون روستایی شاهرود گفت صنعت تولید و فراوری بذر که از پایه های بخش کشاورزی است نیاز به حمایت مالی دارد تا بتواند نقش خود را ایفا کند.
۵. حسن شجاعی، مدیر عامل تعاون روستایی شهرستان میامی درخواست کرد که به صندوق ها اجازه ورود به فعالیت های بازرگانی داده نشود، بلکه صندوق ها با اعضای خود که همان تشکل ها هستند مشارکت داشته باشد و در سود فعالیت مشارکتی سهیم باشند.
۶. علی مقبلی، مدیرعامل تعاون روستایی کوشک گفت افزایش سرمایه صندوق ها باید طوری باشد که به تشکل هایی مثل تعاونی ها سهم بیشتری بدهند چرا که اعضای این تعاونی ها زیاد است.
۷. شاهورانی، مدیر عامل اتحادیه عشایری استان سمنان اشاره کرد مشکل نقدینگی صندوق ها در فصل برداشت و خرید محصولات کشاورزی بیشتر محسوس می گردد. اگر صندوق بتواند تامین مالی در فصل برداشت محصول کند شرکت های تعاونی و اتحادیه ها وارد بحث خرید مستقیم از کشاورز شده و درنتیجه کشاورز مجبور به فروش نسیه و ارزان به سلف خران نمی شود.
۸. محمد ایرانبخش، مدیر عامل اتحادیه تعاون روستایی استان همدان، یکی از نیازهای صندوق ها را تصویب مصوبه مشارکت آن ها در طرح های کشاورزی با اعضا خود توسط شرکت مادر تخصصی خواند.
۹. مصطفی شاه حسینی، مدیرعامل تعاونی تخمگدار استان نیز از دیگر حضار بود که مباحثی را مطرح کرد.
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمد رضا قاسمی تاکید کرد که صندوق های حمایت از بخش کشاورزی جلایگاه مردمی بسایر خوبی پیدا کرده اند و به این خاطر است که متقاضی عضویت در صندوق ها زیاد شده است. یکی از دلیل ها که در استان شاهد آن هستیم فرایند پیچیده دریافت تسهیلات برای تولید و فراوری بذر از بانک کشاورزی است. در صورتیکه صندوق ها فرایند بسیار ساده ای دارند و به موقع نیاز تسهیلات پرداخت می گردد.
در ادامه ابوالقاسم شمس، عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی گفت سرمایه صندوق ها بر اساس تورم های اخیر و اعلام نرخ جدید ارز، ارزش خود را از دست داده اند و باید با تدبیر از این مرحله خارج شد.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی توضیح داد که صندوق های حمایت از بخش کشاورزی از زمان تولد خود که حدود ۲۰ سال می گذرد مرحله تثبیت و ایجاد باور در جامعه را گذرانده و باید به تغییر در ادامه حیات خود که فرایند تبدیل به نهاد توسعه ای است وارد شود. وی با بیان اینکه استان سمنان حدود یک درصد از جمعیت کشور را داراست ولی تولید ۲ درصد از محصولات کشاورزی را دارد گفت اصلی ترین هدف صندوق ها که نهاد کاملا مردمی هستند توسعه بخش کشاورزی است و صندوق ها به عنوان نهاد توسعه ای با بهره گیری از منابع مالی و ظرفیت نهادی خود باید در توسعه کشاورزی نفش آفرینی کنند.
او افزود که در علم مدیریت استفاده از حداقل منابع برای برداشت بیشترین بهره تاکید شده است. در صندوق ها این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که از سایر ظرفیت های صندوق علاوه بر ظرفیت های مالی مثل ظرفیت ساختاری، ظرفیت نهادی و تشکیلاتی بهره برد. سازمان جهاد کشاورزی به عنوان برنامه ریز بالادستی باید به صندوق ها به عنوان کارگردان در راستای توسعه بخش نقش دهد و صندوق ها باید همراه اعضای خود که مجریان طرح های توسعه ای بخش کشاورزی منطقه هستند حرکت کنند و در اجرا همراه آن ها باشند.
وی برای حضار پیشنهاداتی هم داشت از جمله اینکه صندوق ها و تشکل ها باید جلسات کارشناسی و اتاق فکر داشته باشند و به بازارهای سرمایه، بازار محصولات کشاورزی و سایر بازارهای مالی ورود پیدا کنند.
او صندوق ها را متعلق به تشکل ها دانست و از آن ها خواست که برای توسعه صندوق ها چاره اندیشی کنند و شرکت مادر تخصصی هم در کنار آن ها است.
قابل ذکر است می توانید با کلیک بر روی لینک زیر، این خبر را در سایت وزارت جهاد کشاورزی استان سمنان نیز مشاهده نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *