نشست رئیس هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان

با اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل صندوق های حمایت از بخش کشاورزی استان

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادرتخصصی؛ در این نشست علاوه بر محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی، ابوالقاسم شمس، عضو هیئت مدیره این شرکت و تیم همراه، حمید عرب، رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان و ناظر و هماهنگ کننده کلیه صندوق های حمایت از بخش کشاورزی استان و اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل صندوق های حمایت از بخش کشاورزی استان سمنان نیز حاضر بودند.

در ابتدای جلسه مدیران عامل صندوق های نام برده شده، گزارشی از عملکرد، فعالیت ها و برنامه‌ های خود ارائه دادند. در برنامه های ارائه شده نیاز به افزایش سرمایه صندوق ها بیشتر جلب توجه می کرد. همچنین گزارشی از سرمایه گذاری در انبار، دفتر، نهاده های دامی، خرید و فروش محصولات کشاورزی ارائه شد.

در ادامه شمس با ارائه آماری از تولیدات کشاورزی که حدود ۱۲۰ میلیون تن با ارزش ۳۵۰۰ همت می باشد گفت سرمایه ای حدود ۱۰۵۰ همت جهت ارائه تسهیلات در بخش کشاورزی نیاز است که ۲۰۰ همت آن توسط بانک کشاورزی و ۴ همت آن توسط صندوق های حمایت از بخش کشاورزی تامین می شود. در حال حاضر مابقی این مقدار از طریق منابع غیر رسمی تامین می شود و به سبب همین امر باید حمایت مالی از مسیرهای رسمی را تقویت کرد و آن را افزایش داد تا بتوان به برنامه‌ های تدوین شده و به اهداف آن ها رسید. البته برای جذب منابع و سرمایه، سند توسعه کشاورزی لازم است و بدون سند توسعه، جذب سرمایه امکانپذیر نیست. اگر تامین غدا به عهده بخش کشاورزی است، باید ابزار آن نیز در اختیار همین بخش باشد و محل ورود آن همان سند توسعه کشاورزی استان است. این سند باید در جلسات هم اندیشی تشکل ها و تعاونی ها و دست اندرکاران بخش کشاورزی به صورت ویژه برای توسعه کشاورزی استان سمنان تهیه گردد. در این سند باید به نقش صندوق ها و انتظارات از آن ها اشاره شود. همچنین صندوق ها باید ارزیابی در خصوص مشکلات شامل قوانین، فرایندها، منابع مالی، اعضا و … داشته باشند.

سپس رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از صندوق ها خواست که فعالیت های خود را فراتر از ارائه تسهیلات گسترش بدهند و بین صندوق ها هم افزایی شکل گیرد، طرح های تاسیس صندوق ها بازنگری شود و از تاسیسات سازمان جهاد کشاورزی برای ارائه خدمات به اعضا خود استفاده کنند.

علیزاده مقدم با بیان اینکه استان سمنان حدود یک درصد از جمعیت کشور را داراست ولی تولید ۲ درصد از محصولات کشاورزی را دارد گفت اصلی ترین هدف صندوق ها که نهاد کاملا مردمی هستند توسعه بخش کشاورزی است و صندوق ها به عنوان نهاد توسعه ای با بهره گیری از منابع مالی و ظرفیت نهادی خود باید در توسعه کشاورزی نفش آفرینی کنند.

او اضافه کرد علم مدیریت می گوید که باید از حداقل منابع بیشترین بهره را برد. در صندوق ها این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که از سایر ظرفیت های صندوق علاوه بر ظرفیت های مالی مثل ظرفیت ساختاری، ظرفیت نهادی و تشکیلاتی بهره برد. سازمان جهاد کشاورزی به عنوان برنامه ریز بالادستی باید به صندوق ها به عنوان کارگردان در راستای توسعه بخش نقش دهد و صندوق ها باید همراه اعضای خود که مجریان طرح های توسعه ای بخش کشاورزی منطقه هستند حرکت کنند و پاسخگو به برنامه ریزان باشند.

وی به حضار پیشنهاداتی هم داشت از جمله اینکه صندوق ها و تشکل ها باید جلسات کارشناسی و اتاق فکر داشته باشند و به بازارهای سرمایه، بازار محصولات کشاورزی و سایر بازارهای مالی ورود پیدا کنند.

قابل ذکر است می توانید با کلیک بر روی لینک زیر، این خبر را در سایت وزارت جهاد کشاورزی استان سمنان نیز مشاهده نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *