با هدف حفظ عرصه های جنگلی

نخستین جلسه هیات موسس صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی گلستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، هوشنگ محمدی، مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: هدف ما از تشکیل این صندوق حمایت از تعاونی ها و تشکل هایی است که با همکاری سازمان جنگل ها و مراتع . آبخیزداری کشور، عرصه های منابع طبیعی را در اختیار بگیرند، نگهداری،بهره برداری و احیا ء کنند.  

وی در این جلسه با اشاره به اینکه استان گلستان قطب کشاورزی و جز ۱۰ استان پیشرودراین بخش هست اظهار کرد: خلا مدیریتی باعث عقب ماندگی استان از بهره گیری این صندوق هاشد. در حال حاضر استان گلستان از نظر سرمایه گزاری جزرتبه ۵ در کشور دارد.

محمدی در این نشست گفت: صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی بستری مناسب برای حضور بهره برداران این بخش با امکان اقتصادی کردن فعالیت‌های آنان در عرصه‌های منابع طبیعی فراهم می‌سازد.

وی افزود: صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی به عنوان یک زیرساخت غیردولتی می‌توانند برای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور؛ حفظ، احیا و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی را محقق کنند.

مناسب ترین جایی که صندوق های حمایت از توسعه می‌تواند معنا پیدا کند منابع‌طبیعی است

احمدرضا لعلی نیا؛ مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مجری طرح تشکیل صندوق های حمایت از توسعه منابع طبیعی گفت: این صندوق یازدهمین صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی است و هر صندوق با سرمایه اولیه دو میلیارد تومانی راه اندازی می شود و توسعه سرمایه گذاری اقتصادی و اجتماعی از اهداف این صندوق هاست.

احمدرضا لعلی‌نیا مجری طرح و دبیر ستاد ملی راهبری صندوق‌های حمایت از توسعه منابع‌طبیعی افزود: ‏مناسب‌ترین جایی که صندوق های حمایت از توسعه می‌تواند معنا پیدا کند منابع طبیعی است. ‏

لعلی نیا اظهار داشت: امکانات منابع‌طبیعی کشور را بسیار بالا دانست که می‌توان با توجه به امکانات ‏موجود دگرگونی‌های زیادی در این بخش ایجاد کرد‎.‎

وی با بیان اینکه صندوق هدف نیست بلکه ابزاری است برای رسیدن به هدف، خاطرنشان کرد: ‏صندوق ظرفیت‌های قانونی زیادی پیدا کرده و شبه بانک شده است و می‌تواند به عنوان بازویی عملیاتی در ‏خدمت حفظ منابع طبیعی کشور باشد. ‏

وی منابع طبیعی استان اصفهان را پیشرو در تشکیل صندوق دانست و ابراز داشت: صندوق می‌تواند مجری ‏بسیاری از طرح‌های منابع‌طبیعی باشد. ‏

لعلی نیا گفت: می‌توانیم با آموزش، همسو کردن و مشارکت مردم جلوی بسیاری از عوامل تخریب را ‏در منابع طبیعی بگیریم.

عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در استان ما یازده هزار بهره بردار عرصه های منابع طبیعی وجود دارند که ۶ هزار نفر از آنها عضو تعاونی ها و تشکل هامنابع طبیعی هستند و ۶۸ درصد وسعت استان گلستان را عرصه های منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه تاسیس صندوق‌های جدید حمایت از توسعه منابع طبیعی در شهرستان‌ها برای حمایت بیشتر از صندوق استانی در دستور کار قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با افزایش و جذب سرمایه اصلی این صندوق‌ها و نیز جلب اعتمادعمومی بهره برداران، شاهد ارتقای صندوق گلستان در کشور باشیم.

لطفی در نخستین نشست هیئت موسس اجرای صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان گلستان افزود: اقتصادی کردن بهره‌برداری از گیاهان دارویی در این استان از جمله فعالیتهایی است که نقش بسیار مهمی در حمایت و توسعه سرمایه‌های این صندوق به ویژه جذب منابع مالی بهره‌برداران دارد.

لطفی با اشاره به اجرای طرح‌های منابع طبیعی با کمک سرمایه‌های مالی این صندوق عنوان کرد: افزایش مشارکت‌ها به ویژه مشارکت بهره‌برداران و روستاییان و نیز تقویت بنیه مالی آنان از محل این صندوق سبب توسعه بیش از پیش آن خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان همچنین با اشاره به اعطای تسهیلات و یارانه به بهره برداران تعاونی‌ها گفت: فرایند تامین مالی از طریق منابع مالی صندوق باید به صورت اعتبارات فنی و اعتباری و با نظارت منابع طبیعی در اختیار اعضاء و بهره برداران قرار گیرد تا بتوان به رشد سرمایه‌های این صندوق کمک کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *