معرفی موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی

موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی

  Malaysian Agricultural Research and Development Institute (MARDI)

مقدمه:

      کشور مالزی برنامه ای برای توسعه ۲۰۲۰م  ترسیم نموده و در تلاش است تا سرانه درآمد کشور را ارتقاء دهد. بهره مندی از تجارب کشورهای پیشرومی تواند کشور جوانی چون مالزی را در رسیدن به چشم انداز توسعه یاری نماید.

    این موسسه در قاره های آفریقا و آسیا نیز، پروژه هایی به شرح زیر در حوزه توسعه کشاورزی در دست اجرا دارد:

     هم افزایی در راستای بهره مندی از دانش جمعی برای توسعه پایدار کشاورزی، ایجاد شرکتهایی به منظور تجمیع زمین های کشاورزی به عنوان الگوی موفق در مالزی، جمع آوری داده های مورد نیاز توسعه روستایی، استفاده از تکنولوژی های هوشمند در توسعه روستایی مالزی، پی گیری سه هدف عمده توسعه روستایی در کشور مالزی، تولید غذای سالم برای شهروندان مالزی، رقابت پایدار و درآمد کافی برای کشاورزان، ایجاد بانک ژن برای محصولات کشاورزی؛ همچون برنج و ژن های دامی، تولید ثروت با صادرات فن آوری سبز، غلات با بهره برداری بیشتر و کشاورزی در داخل شهر ها، ایجاد مزارع مدل برای الگوبرداری کشاورزان، اصلاح ژنتیکی محصولات کشاورزی و پرورش گلخانه ای،  بهره مندی از سامانه تصمیم گیری مبتنی بر اینترنت، تدوین برنامه های فرهنگی برای جلوگیری از حدر رفت انرژی هایی همچون آب و محصولات کشاورزی، توسعه گردشگری در زمینه بازدید از مزارع و باغ های فن آوری مدرن کشاورزی، پارک آموزش کشاورزی برای آشنایی کشاورزان با تکنولوژی های جدید

 

      موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی  MARDI)) در سال ۱۹۷۱ و با اهداف اصلی؛ ایجاد و ترویج فن آوری های جدید، مناسب و کارآمد در جهت پیشرفت صنایع غذایی، کشاورزی و کسب و کارهای مرتبط با این بخش در مالزی پایه گذاری شد.

 

    این موسسه در چارچوب مقررات و سیاست های تعیین شده توسط هیئت مدیره  آن  و با موافقت وزیر کشاورزی و صنایع وابسته، مدیریت می شود و در مسائل مربوط به تامین مالی ، کسب نظر مثبت وزیر دارایی نیز ضروری است.

 

   البته، شورای علمی موسسه نیز ضامن بالاترین کیفیت و سطح صلاحیت علمی و تخصصی در طراحی و اجرای برنامه ها و فعالیت های جاری آن خواهد بود.

   از نظر امور تحقیقاتی، این موسسه در حوزه هایی همچون برنج، تنوع بخشی به محصولات کشاورزی، بهبود محیط زیست، خوراک دام، علوم و صنایع غذایی، باغبانی، مهدسی کشاورزی، بیوتکنولوژی کشاورزی، علوم اقتصادی، کسب و کارهای کشاورزی و غیره، تمرکز و تاکید دارد.

در حوزه خدمات فنی نیز، تامین و توزیع بذر و مواد رویشی، کشف و معرفش بازارهای هدف، مدیریت فن آوری، آموزش، انتقال و ارتقاء فن آوری، مدیریت دانش، امور فنی- ازمایشگاهی، خدمات سایبری و بانک های اطلاعاتی بر عهده موسسه گذاشته شده است.

 

دستاوردهای عمده موسسه که محور توسعه و تعالی آن بوده اند، عبارتند از:

 •  اصلاحات در قانون تاسیس MARDI  در سال ۱۹۹۰، که اجازه داد تا موسسه در فعالیت های بازارگانی شرکت کند. این ظرفیت جدید تدریجاً سبب شد تا  شرکت تجاری-تخصصی وابسته به موسسه در سال ۱۹۹۲ تاسیس و فعال شود. اصلاحات بعدی این قانون در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱  تکرار شد و نهایتاً در سال ۲۰۰۴ زمینه را برای  کسب تاییدیه ها و گواهی نامه های صلاحیت متعدد در مدیریت سیستم (MS ISO 9001:2000) از سوی سازمان بین المللی استاندارد، فراهم آورد تا امکان توسعه فعالیت های تجاری، مهیا شود.

    

•تقویت سیستم های ترویج و تحویل فناوری در قالب رویکردهای نوآورانه موسسه و از طریق طراحی و اجرای “بسترهای آزمایش و پایش” ایده ها به عنوان اجزای برنامه توسعه کارآفرینی در سال ۲۰۰۵

 

•اتخاذ و اجرای شیوه  K-managementبه عنوان یک فرهنگ عملیاتی در سال ۲۰۰۵

 

•بازسازی سازمانی برای انطباق هرچه بیشتر موسسه با به نیازهای فعلی. تازه ترین  رویدادها در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۰۲ به اجرا در آمد تا فعالیت های مربوط به انتقال تکنولوژی تقویت شود.

 

•ایجاد ایستگاه های تحقیقاتی بیشتر در داخل کشور، از جمله در منطقه ساراوک و صباح، بر اساس شرایط و ظرفیت های زراعتی و اقلیمی. ایستگاه های وابسته ای نیز در  کشورهای مالی و مالاوی در آفریقا تاسیس شد.

 

•کسب اعتبار بین المللی از طریق همکاری با سازمان های تحقیقاتی و دانشگاهی ایالات متحده آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، تایوان، چین و کشورهای عضو آسه آن و اتحادیه اروپا

 

•توسعه تحقیقات فنی با موسسات تحقیقاتی بین المللی نظیر شبکه بین المللی بهبود موز و  (INIBAP) ACIAR؛ IRRI؛ IPGRI؛ CABI؛ مرکز بیوتکنولوژی کشاورزی، مجارستان؛ مرکز تحقیق و توسعه سبزیجات آسیا (AVRDC)؛ اتحادیه اروپا / ALTERRA Greenworld Research؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)؛ و FAO. بعلاوه، مشورت های فنی متعددی نیز در زمینه توسعه کشاورزی به قرقیزستان، بوسنی، سوریه، قطر، کامبوج و ساحل عاج ارائه شده است.

 

•شرکت تجاری وابسته به موسسه نیز فعالیت های آن را در سطح محلی و بین المللی گسترش داده است.

           

چشم انداز و ماموریت

چشم انداز

پایگاه نوآوری در صنایع و کسب و کارهای غذایی و کشاورزی

مأموریت

ایجاد فن آوری های مدرن در بخش کشاورزی برای توسعه رفاه اجتماعی

 

 

اهداف راهبردی موسسه

۱- تقویت زنجیره ارزش کشاورزی از طریق تحقیق و توسعه

•استراتژی ۱ – توانمند سازی تولید محلی کشاورزی به کمک تحقیق و توسعه مبتکرانه

•استراتژی ۲ –متنوع سازی بازار کشاورزی از طریق تحقیق و توسعه خلاقانه

•استراتژی ۳ – تقویت تحقیقات آینده نگر و پیشرو برای تضمین پایداری بخش کشاورزی

•استراتژی ۴ – بهبود اکوسیستم و محیط زیست پایدار در بخش کشاورزی

 

۲- اطمینان از ترویج و پذیرش موفقیت آمیز فن آوری ها

•استراتژی ۵ –افزایش نرخ ترویج و توسعه فناوری

•استراتژی ۶ –ارتقاء سطح ورود و پذیرش تکنولوژی

•استراتژی ۷ – ارتقاء جایگاه و اعتبار محصولات کشاورزی

 

۳- تقویت ظرفیت داخلی

•استراتژی ۸ – تشدید روند توسعه سرمایه انسانی

•استراتژی ۹ – توسعه امکانات و زیرساخت های پیشرفته

•استراتژی ۱۰ –تقویت و توسعه منابع مالی-اعتباری

 

۴- بهبود شفافیت سازمانی

•استراتژی ۱۱ – تقویت شبکه سازمانی

•استراتژی ۱۲ – بین المللی سازی فعالیت ها و اعتبار موسسه MARDI

 

 

اهداف و فعالیت ها

        موسسه مجاز به انجام وظایف زیر است:

 

  انجام تحقیقات در زمینه علوم، فنون، امور اقتصادی و اجتماعی با توجه به:

 •تولید، بهره برداری و فرآوری تمام محصولات (به جز صمغ، روغن نخل و کاکائو)، دامی و غذایی؛

•اجرای کشاورزی یکپارچه؛

•خدمت رسانی به عنوان مرکزی برای جمع آوری و انتشار اطلاعات و ارائه خدمات مشاوره ای در ارتباط با مسائل علمی، فنی و اقتصادی مربوط به مواد غذایی، کشاورزی و صنایع کشاورزی. این فعالیت ها همگی از طریق روش های مختلف از جمله؛ انتشار گزارش، نشریات و مقالات علمی مرتبط و برگزاری نمایشگاه ها، کنفرانس ها، سمینارها و سخنرانی ها انجام می شود.

•خدمت رسانی به عنوان مرکزی برای ارائه خدمات تخصصی در صنایع غذایی، کشاورزی و سایرصنایع مرتبط مانند خدمات مشاوره، تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، تضمین کیفیت و اجرای تحقیق و توسعه  در چارچوب قرارداد R&D

•فراهم کردن خدمات مختلف آموزشی برای توسعه فعالیت های غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته؛

•ارائه کمک به تحقیقات و توسعه امورعلمی، فنی و اقتصادی روز و کاربرد آن ها در صنایع غذایی، کشاورزی و کسب و کارهای ذیربط؛

•حفظ و توسعه ارتباط با سازمان های دولتی و خصوصی داخلی و خارجی در زمینه تحقیقات علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی مرتبط با مواد غذایی، کشاورزی و کسب و کارهای ذیربط؛

•انجام تحقیقات و تولید تجاری؛

•توسعه، ترویج و بهره برداری از یافته های پژوهشی؛ و

•ارائه خدمات پشتیبانی به صنایع کشاورزی، غذا و کسب و کارهای ذیربط؛

 

     رهبری MARDIپیش بینی کرده تا با ظرفیت سازی، ایجاد سیستم های مدرن کاشت و برداشت، به سوی تجاری سازی فناوری، مدیریت جامع کیفیت و فرهنگ متعالی کار، گام برداشته و اعتبار لازم را در سطوح ملی و بین المللی کسب نماید.

 

 

خط مشی کیفیت

  موسسه موظف به رعایت اصول زیر است:

 

•           توسعه و ارتقاء فنآوری مناسب و مطمئن برای فعالان در صنایع غذایی و کشاورزی و سایر بنگاه های ذیربط؛

•           انطباق با الزامات سامانه مدیریت کیفیت و بهبود مستمر آن؛

•           بررسی سالانه اهداف و سیاست های ناظر بر کیفیت در “جلسات مدیریت بازبینی” برای اطمینان از استمرار پایداری؛ و

•           ترویج خط مشی کیفیت در سطح زیر مجموعه های وابسته (PTJ) در موسسه و نمایش ابعاد آن در تارنمای داخلی آن؛

 

 

 

خط مشی امنیتی

 

الف- حفاظت از داده ها

 

        ورود فن آوری های پیشرو از جمله نرم افزار رمزگذاری برای محافظت از هر گونه داده ای که به موسسه وارد شده با اعمال استانداردهای سختگیرانه امنیتی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز؛

 

ب- امنیت ذخیره سازی

 

      ذخیره و انتقال الکترونیکی همه اطلاعات شخصی با استفاده از فن آوری های امنیتی مناسب؛

 

 

منشور مشتریان(مخاطبان)

    موسسه در تلاش برای توسعه فن آوری مناسب، کارآمد و قابل اطمینان و ارائه تکنولوژی پیشرو به مشتریان درگیر در توسعه بخش مواد غذایی و کشاورزی، متعهد و حرفه ای عمل می کند. برای تحقق بخشیدن به این آرزو، موسسه به طور پیوسته تلاش می کند تا نیازهای مشتریان خود را به طرق زیر برآورده کند:

 

•           توسعه و ارائه سالانه ۴۰ مورد تکنولوژی که بالقوه می توانندارتقاء یافته، نمونه شده و یا تجاری سازی گردیده تا منافع بخش مواد غذایی و کشاورزی و صنایع وابسته را تامین نمایند.

•           بهبود عملکرد متقاضیان از طریق استفاده از تکنولوژی مدرن؛

•           ارائه خدمات با کیفیت و معتبر برای توسعه بخش غذا و کشاورزی؛

•           اجابت درخواست متقاضیان طی سه (۳) روز کاری، برای ارائه خدمات مشاوره، اطلاع رسانی، آموزشی و تخصصی بر مبنای ظرفیت و توانمندی فناوری موسسه؛

•           پرداخت صورتحساب هزینه تامین کالاها و خدمات دریافتی به تامین کنندگان ظرف ۱۴ روز پس از وصول کامل اسناد مورد نیاز.

 

 

هدف و ماموریت در واحد مدیریت دانش  موسسه

 

مأموریت

 

     حضوربه عنوان یک کتابخانه پژوهشی برتر، با ارائه اطلاعات و منابع علمی مربوط به کشاورزی گرمسیری و زمینه های مرتبط با آن و در حمایت از مأموریت موسسه.

 

هدف

 

•           ایجاد و نگهداری  منابع و مجموعه های کتابخانه ای در مقر اصلی موسسه و تمامی ایستگاه های آن در چارچوب حمایت از برنامه ها و فعالیت های موسسه؛

•           ارائه خدمات اطلاعاتی مطلوب در بخش کشاورزی و زمینه های مرتبط با آن؛

•           تهیه و تدارک بستر مفید و مناسب برای تحقیق، مطالعه و یادگیری؛

•           ارتقاء و ایجاد فناوری اطلاعات در محیط کتابخانه ای؛

•           مشارکت مؤثر در توسعه موسسه و کشور؛

 

مترجم و ویراستار: احمد یوسفی؛ کارشناس مشاور روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی 

بهمن ماه ۱۳۹۶

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *