فعالیت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان فارس، ستودنی است

استاندار فارس در جلسه شورای کشاورزی استان با اشاره به موفقیت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان فارس اظهار داشت: این صندوق ها با سرمایه های اندک قدم های موثری را برداشته اند.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ سید محمد علی افشانی، استاندار فارس در جلسه شورای کشاورزی استان که با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برگزار شد، با اشاره به سرمایه ۱۱ هزار میلیارد ریالی صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی افزود: براساس گزارشات ارائه شده ۱۰ درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور مربوط به این استان است و می بایست سهم استان فارس از سرمایه صندوق حداقل هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال باشد که متاسفانه این رقم هم اکنون معادل ۲۸۰ میلیارد ریال و عددی حدود چهار درصد سرمایه صندوق کشوری است.

استاندار فارس در جلسه شورای کشاورزی استان با اشاره به موفقیت صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در استان فارس اظهار داشت: موفقیت بانوان که توانستند با سرمایه های اندک قدم های موثری را بردارند، نشان دهنده این است که می توان بدون آنکه چشمداشتی به اعتبارات دولتی داشت، کارهای اثربخشی را به سرانجام رساند.

وی گفت: این عقب ماندگی در کوتاه مدت جبران نخواهد شد چراکه استان های دیگر که از لحاظ سرمایه ای هم بالاتر هستند هیچگاه فعالیت شان متوقف نخواهند شد و شاید این عقب ماندگی تشدید هم شود.

افشانی ابراز داشت: توسعه فرایندی مستمر، تاریخی و تدریجی بوده و به آرامی صورت می پذیرد و جهشی ایجاد نخواهد شد به همین سبب باید تلاش کنیم تا وضعیت کنونی بهبود پیدا کند.

افشانی ابراز داشت: اگر کارها سازماندهی بهتر و نرخ تسهیلات نیز منطقی تر شود، می توان گفت که یکی از راههای مبارزه با مشکلات بخش کشاورزی در آینده همین سرمایه های اندک خواهد بود.

وی بر مشارکت دولت در این صندوق ها تاکید کرد و اظهار داشت: به هر میزان که دولت در صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی مشارکت داشته باشد، مالکیت آن سرمایه همواره در اختیار خود دولت خواهد بود.

استاندار فارس گفت: قولی می دهم هرکاری که از دستمان برآید و از هر جایی که بتوانیم به صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی کمک کنیم.

افشانی درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزود: بارها گفته ام که باید نگاهمان را از چاههای نفت برداریم و بخش خصوصی را فعال کنیم؛ خصوصاً در استانی که دارای سابقه تاریخی و فرهنگی بالا و منابع عظیم انسانی بوده، نباید وضعیت اینقدر نگران کننده باشد که همه چیز را بخواهیم از دولت بگیریم.

استاندار فارس با بیان اینکه باغ‌داران حاضر نشدند سال گذشته محصولات تولیدی خود را با نرخی کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هرکیلو، با هدف کمک به تنظیم بازار به دولت عرضه کنند، گفت: سال گذشته و به واسطه همراهی نکردن باغ‌داران در این موضوع صندوق تعاونی زیان نسبتا زیادی را متحمل شد.

افشانی گفت: تمام دوستانی که در حوزه‌های آب و کشاورزی حضور دارند، افرادی دلسوز هستند و منافع کشاورزان را دنبال می‌کنند. 

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با معاون رییس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، لزوم برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مجدد نیاز آبی کشاورزان و امکان رفع این مشکل را یادآور و متذکر شد: امروز اولویت ما آب شرب و بعد هم سهم آب بخش صنعت در حد ظرفیتش می باشد.

استاندار فارس افزود: استخوان‌های تمام مسئولان علی الخصوص مسولان حوزه‌های کشاورزی و آب به واسطه مشکلات کشاورزان به درد می‌آید.

وی مشکل خشکسالی در استان را جدی برشمرد و افزود: اجازه کاشت حتی یک گرم شلتوک را نخواهیم داد و با جلسه ویژه ای که در آینده خواهیم گرفت میزان آب موجود در پشت سدها را بررسی خواهیم کرد و اگر حتی یک میلیون متر مکعب آب هم بتوانیم در اختیار کشاورزان قرار دهیم این کار را خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شاخص های توسعه استان وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: برای تقویت صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی هرکاری که از دستمان برآید، انجام خواهیم داد و انتظار می رود که  رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز توجه ویژه ای به این استان داشته باشد.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *