عملکرد و برنامه های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم

 

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی عضو این صندوق هستند، در واقع این صندوق فراگیرترین تشکل بخش کشاورزی استان  با سرمایه ای بالغ بر ۱۶۱ میلیارد و ۳۵۴ میلیون ریال است.

آشکار درباره فعالیت های اثربخش این صندوق گفت: این صندوق تاکنون  به مبلغ ۶۳۰ میلیارد ریال تسهیلات کوتاه مدت قرض الحسنه برمبنای نیازهای سهامداران پرداخت کرده است. همچنین نسبت به هماهنگی و تامین اعتبار در خصوص ,  تهیه وتامین نهاده های تولیدی بخش کشاورزی وزیربخش های آن به صورت کلی ، حمایت ازفعالیتهای بازرگانی با عاملیت سهامداران، حمایت از تشکل های بخش کشاورزی به منظور تنظیم بازار ، ایجاد تسهیلات ویژه وضروری برای سهامداران ازمنابع بانکی وداخلی اقدام نموده است 

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم گفت: حمایت ازپروژه های تولیدی بخش کشاورزی ازمنابع صندوق توسعه ملی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال، عاملیت وجوه دولتی و طرح هدفمند کردن یارانه های بخش کشاورزی به مبلغ ۲۴۷ میلیارد ریال و  ارائه تسهیلات به طرح های توجیهی تشکل ها با سمت گیری اجرای پروژه های سرمایه گذاری کوتاه مدت، فراگیر و اثر بخش مانند تامین و توزیع بذور گندم و جو جهت بوجاری ، تامین میوه شب عید و تامین بذر و کود.

وی افزود: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم همچنین از محل اعتبارات آبیاری تحت فشار و لوله گذاری مبلغ ۱۰۹ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت کرده که منجر به  اجرای سیستم های  آبیاری قطره ای، بارانی در سطح ۲۳۲۲ هکتار زمین زراعی شده است. در  زمینه کمک های فنی و اعتباری زراعت و باغبانی نیز این صندوق مبلغ ۱۰۴۰۶ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای خرید انواع ادوات کشاورزی و باغبانی پرداخت کرده و در زمینه کمک های فنی و اعتباری دام و طیور نیز مبلغ ۲۴۱۴۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای خرید تجهیزات دامداری و مرغداری اعطا کرده است.

آشکار تصریح کرد: از محل سفر مقام معظم رهبری به استان قم نیز مقرر شد، کشتارگاهی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی احداث شود و صندوق عهده‌دار پرداخت سهم دولت به مبلغ ۲۰۰۰ میلیون ریال شد. البته این کشتارگاه مدرن‌ترین و مجهزترین کشتارگاه صنعتی در استان است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم گفت: در زمینه کمک های فنی و اعتباری شیلات نیز مبلغ ۹۳۲۰میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای احداث پرورش ماهی، برای تجهیز شرکت های مکانیزاسیون مبلغ ۵۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای خرید ماشین آلات کشاورزی و باغبانی به تشکل های مکانیزاسیون و برای تجهیز و تکمیل شرکت های تعاونی تولید ملی مبلغ ۳۰۰میلیون ریال یارانه کارمزد و همچنین ۲۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد ۲ درصد جهت تجهیز و تکمیل شرکت های تعاونی تولید پرداخت شده است.

وی با اشاره به پرداخت یارانه از محل اعتبارات هدفمند کردن یارانه ها به مبلغ ۱۲۳۵ میلیون ریال برای گاو شیری، مبلغ ۵۳۰۰ میلیون ریال برای مرغداری و ۱۰۵۷ میلیون ریال برای طرح جامع کشاورزی حفاظتی اظهار داشت: برای احداث مجتمع های گلخانه ای نیز  مبلغ ۴۰۰۰میلیون ریال تسهیلات بلاعوض اعطا شده است

آشکار تصریح کرد: تزریق به موقع اعتبار توسط صندوق برای جلوگیری از افزایش قیمت کود شیمیایی سبب شد تا با توجه به آزادشدن قیمت کودهای شیمیایی برای سال زراعی جاری نیاز به نقدینگی برای تامین و خرید کودهای موردنیاز بیش از سال‌های قبل شود، بنابراین در چنین شرایطی حضور واسطه ها در استان کمرنگ‌تر شد در این شرائط اعطای تسهیلات به اتحادیه تعاونی روستایی استان و زیرمجموعه هایش باعث خرید یک جای سهمیه کود استان از یکسو و تثبیت قیمت از سوی دیگر شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قم درباره برنامه های آتی صندوق چنین گفت:

        افزایش سرمایه تا پایان سال  ۱۳۹۵ به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال،

         سهامدار شدن تمام تشکل های تولیدی بخش که درزمینه های دام، طیور، زراعت، باغبانی، صنایع تبدیلی، شیلات منابع طبیعی و… فعالیت دارند.

        وارد شدن غیر مستقیم (از طریق سهامداران )صندوق درسایر ظرفیت های اساسنامه شامل صادرات و واردات محصولات تولیدی وتنظیم بازار،

        بالا بردن پتانسیل صندوق به منظور جذب تسهیلات از منابع بانکی برای تشکلهای بخش کشاورزی استان،

         ایجاد مدل خدمت رسانی در صندوق مبتنی بر تجارب گذشته،

        برنامه های توسعه و ارتقاء سطح خدمات مالی، اعتباری به سهامداران در راستای تحقق و تکمیل زنجیره های تولید

                     و همچنین بهره مندی حداکثری سهامداران از منابع مالی و ظرفیت های فنی و تخصصی      

تدوین چشم انداز نیروی انسانی با مهارت و تفکر سیستمی برای صندوق  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *