طرح بزرگ «زنجیره میگو در بریس چابهار»

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، دکتر جانعلی بهزاد نسب، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و مجری طرح توسعه سواحل مکران در وزارت جهاد کشاورزی پس از ارائه تاریخچه مختصری از روند شکل گیری مجری طرح توسعه سواحل مکران و ایفای نقش مجری در پیشبرد طرح ها و پروژه های منطقه و تبیین وظایف و ترکیب ستاد مدیریتی توسعه سواحل مکران اظهار داشت: در منطقه بریس یکی از سایت های مهمی که امکان توسعه آبزی پروری به ویژه پرورش میگو در آن فراهم است یک سایت ۲۴ هزار هکتاری است.
وی بااشاره به اینکه طرح بریس چابهار ابعاد اقتصادی و اجتماعی گسترده ای دارد، افزود: ابعاد اقتصادی آن بر کسی پوشیده نیست به طوری که زنجیره میگو از قبل از تولید و پرورش میگو تا بعد از آن در عرصه بازرگانی آن مدنظر می باشد و برآوردهای اولیه طرح نشان می دهد که ۳۰ هزار فرصت شغلی را در آنجا به صورت مستقیم ایجاد خواهد کرد و طبیعتاً در این زمینه مشاغل غیرمستقیم و متناسب ایجاد می شود. این سایت می تواند به عنوان یکی از بزرگترین سایت های پرورش میگوی دنیا مطرح شود و از آنجایی که زنجیره میگو مطرح است می توانیم تحول بزرگی را در فعالیت های پیشین و پسین پرورش میگو شاهد باشیم.

بهزادنسب بیان کرد: از حیث اجتماعی سرمایه گذار خود را موظف به اشتغالزایی و توانمندسازی در منطقه می داند و همچنین یک برنامه خیریه مدنظر است که افراد بی سرپرست و بدسرپرست را سهام دار این طرح بزرگ می کند، بدون اینکه مطالبه ای از آنها داشته باشد، همین افراد هم اگر نیاز به کار داشته باشند در این طرح بزرگ مشغول به کار می شوند.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح که برای بخش کشاورزی هم اهمیت فوق العاده ای دارد، تحول بزرگی در منطقه رخ خواهد داد و به همین دلیل جزو اولویت های بخش کشاورزی قرار گرفت و به عنوان طرح ملیِ تاثیر گذار انتخاب شد و وزارت جهادکشاورزی در راستای اجرای آن با اهتمام ویژه مراتب را در دستور کار مجموعه قرار داد.
بهزادنسب اظهارداشت: یکی از موارد مطرح برای این ۲۴ هزار هکتار، دسترسی به آب دریای عمان است که سر راه این اراضی، اراضی ۱۳۸۰۰ هکتاری سازمان فضایی کشور قرار گرفته است. طبیعتا ما باید اجازه این را داشته باشیم که بتوانیم عملیات رساندن آب دریا و تخلیه فاضلاب منطقه را از اراضی سازمان فضایی ایران انجام دهیم که برای این کار مکاتبات و هماهنگی های لازم انجام شده است و در نهایت سازمان فضای ایران طی مکاتبه ای با رییس سازمان شیلات موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه همه مقدمات مربوط به صدور مجوزهای لازم برای برنامه ریزی در حال انجام است، افزود: سرمایه گذار برنامه های اجرایی خود را تنظیم و هماهنگی های لازم را در این رابطه انجام داده است.
در ادامه دکتر نبی الله خون میرزایی، معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه اظهارداشت: امیدوارم از رهگذر این جلسه بتوانیم برای منطقه بسیار مستعد سواحل مکران متناسب با ظرفیت ها و برنامه های آن به گونه ای بسترسازی کنیم که از این ظرفیت ها به تولید، اشتغال و تقویت امنیت منطقه دست یابیم.
وی افزود: بهره برداری از استعداد بسیار بالای این منطقه مستلزم رفع مشکل و چاره جویی برای بهره مندی و برخورداری از این موهبت خدادادی است که طی پیگیری های انجام شده و همکاری و همدلی وزارت ارتباطات و اطلاعات و مساعدت ویژه سازمان فضایی ایران آماده است با واگذاری زمین معوض که سازمان فضایی نیز به اهداف موردنظر خود برسد مقدمات کار فراهم شود.
در ادامه این جلسه مهندس معدنی مدیرکل دفتر میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران اظهار داشت: عمده ترین کشورهای پرورش دهنده میگو کشورهای پیشتاز مثل چین، هند، ویتنام، اکوادور، تایلندو اندونزی هستند و طبق آخرین آمار سازمان فائو در سال ۲۰۱۸، کشور ما توانسته است رتبه دهم را در دنیا با تولید ۴۷۸۵۹ تن کسب کند.
وی افزود: در ۱۰ سال اخیر رشد و توسعه تولید میگو از سرعت قابل توجهی برخوردار بوده است و از سال ۱۳۹۴ به بعد شاهد جهشی بودیم که بخش اعظم آن ناشی از توسعه در سطح به صورت افقی و بخشی نیز ناشی از توسعه در ارتقای بهره وری بوده است.
معدنی تصریح کرد: تا سال ۱۳۹۹ از اهداف کمی تولید میگو از تکلیف برنامه جلوتر بوده ایم که این نشان دهنده تلاش های سازمان شیلات ایران و ایجاد زیرساخت ها و جذب سرمایه گذار است به طوریکه تولید میگو از ۳۲۳۳ تن به ۴۸۹۴۰ تن ارتقا پیدا کرده است. همچنین پیش بینی می شود که بتوانیم به تولید ۶۰ هزار تن دست پیدا کنیم اما قطعا این امر مهم الزامات و نیازمندی هایی دارد. انشاالله تا پایان سال آخر برنامه هفتم تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن را محقق سازیم.
وی افزود: در موضوع تجارت و بازار میگو، در دو بخش داخلی و بین المللی رو به رشد است. عمده بازارهای منطقه ای ما روسیه و امارات و قطر و عمان است و بازارهای فرامنطقه ای شامل چین، ژاپن، اتحادیه اروپا است که در اهداف توسعه بازارهای خارجی ما بسیار موثر است.
همچنین آقایان دکتر محمدی و مهندس میرصانع نمایندگان سازمان فضایی ایران ضمن اعلام سیاست سازمان برای مساعدت در زمینه اجرای طرح های کشاورزی در منطقه بریس (براساس مکاتبه رئیس سازمان مذکور در این خصوص) به مباحث حقوقی، فنی و تخصصی موضوع اشاره و با توجه به اهمیت اجرای طرح پرورش میگو در بریس چابهار ابعاد و مزیت های مهم اقتصادی و اجتماعی آن، آمادگی سازمان را برای هر گونه مساعدت در این زمینه اعلام کردند.
در ادامه مهندس رستمانی، نماینده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن ابراز خرسندی از رویکرد جدید اجرای طرح های آبزی پروری به صورت یکپارچه در قالب سایت های بزرگ و زنجیره کامل، آمادگی سازمان متبوع خود را برای هر گونه همکاری در این خصوص را اعلام کرد.
همچنین اعضای هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور آساراب و دکتر گودرزی از سازمان اموار اراضی کشور به ایراد موضوعات مد نظر خود در این زمینه پرداختند.
در پایان جلسه دکتر بهزاد نسب، مجری طرح توسعه سواحل مکران در وزارت جهاد کشاورزی در زمینه موضوع اختصاص اراضی تحت تملک سازمان فضایی ایران در منطقه بریس چابهار به منظور ایجاد طرح های آبزی پروری به جمع بندی مطالب مطرح شده از سوی اعضا ی جلسه پرداخته و برای تسهیل در اجرای پروژه مورد نظر مصوباتی حاصل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *