رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی:

ضرورت بهره برداری خردمندانه از اطلاعات و داده ها در توسعه بخش کشاورزی متناسب با راهبرد سازگاری با خشکی در کشور

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی؛ جانعلی بهزاد نسب، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به همراه اعضای هیئت مدیره و مدیران این شرکت روز دوشنبه ۲۱ تیر۱۴۰۰ از مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران در وزارت جهاد کشاورزی که روز پنجشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور افتتاح شده بود، بازدید کردند.
مشاور وزیر و مجری راه اندازی سیستم یکپارچه اطلاعاتی کشاورزی در این بازدید با ارائه گزارشی از عملکرد مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران، گفت: هدف از راه اندازی این مرکز جمع آوری داده های درست و تجزیه و تحلیل آنها برای استفاده از ظرفیت های بخش کشاورزی است. این مرکز تواسته است با تجمیع سامانه‌های بخش‌های مختلف تولید، بازار، زیرساخت، خدمات، تحقیقات و منابع و با متمرکز کردن اطلاعات، قدرت تصمیم سازی مدیران را ارتقاء بخشد.
مهرزاد خرد اظهار داشت: در بستر سامانه های این مرکز امکان بهره برداری از اطلاعات مربوط به بیش از ۱۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از طریق نقشه با مختصات یو تی ام(UTM) و اطلاعات واحدهای تولیدی زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان، صنایع کشاورزی و مراکز ارائه دهنده خدمات کشاورزی فراهم شده است.
مجری راه اندازی طرح سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی اعلام داشت: نصب حسگرهای محیطی در واحدهای تولیدی و هوشمندسازی حامل های نهاده های دامی و کشاورزی و بهره مندی از آنها در بستر سامانه های این مرکز عملیات اجرایی و کنترل زنجیره‌ها و افزایش بهره وری را میسر می سازد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی، راه اندازی مرکز پایش و هوشمندسازی کشاورزی را نقطه عطفی در توسعه بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: این مرکز با تولید داده ها و اطلاعات می تواند نقش بسیار سازنده در تصمیم سازیها و تدوین برنامه ها در راستای توسعه بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور ایفاء نماید.
وی اظهار امیدواری کرد که این مجموعه بتواند با ارائه تصویر روشنی از وضعیت کشاورزی، نظام تصمیم گیری و اجرایی را به سوی تدوین و اجرای برنامه های سازگاری با خشکی در بخش کشاورزی کشور هدایت نماید.
بهزادنسب همچنین بر نقش این پایگاه در نظام پشتیبانی تصمیم (DSS) اشاره کرد و عنوان داشت: به نظر بنده این مجموعه باید محل جلسات وزیر، معاونان و مدیران وی باشد تا با استفاده از امکانات به هنگام امکان تحلیل و تصمیم گیری مناسب در فضایل علمی فراهم گردد.
وی تاکید کرد: امیدواریم با رصد و پایش اطلاعات این مرکز، امکان مطلوبی در زمینه های مدیریت بهینه ای را در بهره برداری از منابع آبی، تکنولوژی مناسب، هدایت منابع مالی و استفاده از ظرفیت موجود در مواجه با شرایط بحرانی از جمله خشکسالی و اتخاذ سیاست های مناسب، فراهم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *