صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ محمدولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور امروزبه ایانااز افزایش وام‌های به‌زراعی خبر داد و گفت: صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور از اسفندماه سال گذشته آغاز به کار کرد و با عضویت ۲۵ هزار نفر، طرح‌های به‌زراعی باغ‌های چای را حمایت کرده است.امسال نیز سرمایه صندوق به حدود ۴۰ میلیارد تومان می‌رسد که قطعاً برنامه‌های ارائه تسهیلات و سرمایه در گردش آن افزایش خواهد یافت.

روزبهان سرمایه صندوق را در حال حاضر در حدود ۱۰ میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: این صندوق تسهیلات میان‌مدت با بهره چهار درصدی به متقاضیان عضو پرداخت می‌کند تا بتوانند عملیات به‌زراعی را به انجام برسانند.

وی یادآور شد: چایکاران و کارخانه‌های چای‌خشک‌کنی می‌توانند ۱.۹ برابر سرمایه خود تسهیلات با بهره چهار درصد بگیرند که از آن برای هرس و سایر اقدامات موجود در فصل زمستان بهره ببرند.

روزبهان تأکید کرد: به باغداران توصیه می‌شود که حداکثر ۲۰ درصد باغ خود را هرس کنند تا به تولید سال آینده ضربه‌ای وارد نشود.

وی گفت: انجام عملیات به‌زراعی از دو سه هفته گذشته در کشور آغاز شده است و باغدارانی که نیاز دارند، می‌توانند به صندوق فوق مراجعه کرده و نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند.

وی در ادامه افزود: سه‌هزار هکتار از باغ‌های چای رهاشده امسال به تولید رسید که این عمل باعث اشتغال سه‌هزار نفر شده است و علاوه بر آن، جلوی واردات ۲۰ میلیون دلاری چای خشک را نیز گرفته است.

 

افزایش راندمان تولید چای در کشور در برنامه ششم توسعه عملیاتی می‌شود

رئیس سازمان چای کشور از بودجه‌های اختصاص‌داده‌شده در برنامه ششم توسعه برای کمک به مکانیزاسیون و ارتقاء صنعت چای کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی دولت، کمک‌هایی برای مکانیزاسیون، ارتقاء بهره‌وری و افزایش راندمان تولید با توسعه شبکه آبیاری تحت فشار و… برای توسعه صنعت چای کشور در نظر گرفته شده است.

روزبهان ادامه داد: متأسفانه سطح آبیاری تحت فشار باغ‌های چای طی ۱۵ سال اخیر از پنج‌هزار هکتار به ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است که با حمایت‌های دولت در برنامه ششم توسعه مجدداً احیا می‌شود.

وی تصریح کرد: شناسایی کلون‌های اصلاح‌شده و معرفی آن به صنعت چای از دیگر برنامه‌های فوق محسوب می‌شود و علاوه بر آن، از فناوری‌های نوین چای‌سازی و انواع مختلف چای با ارزش افزوده در برنامه ششم حمایت می‌شود.

روزبهان یادآور شد: تلاش می‌کنیم که فرآورده‌هایی چون چای سفید و سبز که ارزش افزوده بیشتری برای کشور تولید خواهند کرد، با ورود فناوری‌های جدید توسعه یابد.

وی تأکید کرد: سطح باغ‌های چای در کشور ۲۵ هزار هکتار است که در حال حاضر ۲۱ هزار هکتار آن فعال است و تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی، این سطح را افزایش دهیم.

روزبهان در پایان اظهار داشت: سالانه حدود ۱۰۵ هزار تن چای در کشور به مصرف می‌رسد که ۲۰ هزار تن آن از تولید داخل و ۸۵ هزار تن آن وارد می‌شود.

رئیس سازمان چای از آغاز پرداخت بخشی از مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: از روز گذشته، پرداخت حدود ۱۳ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران را آغاز کرده‌ایم که با پرداخت این مبلغ، در مجموع مبلغی که به حساب چایکاران پرداخت شده است، ۱۲۳ میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: در حالی که کارخانه‌های چای‌سازی مبلغ ۱۳۶.۵ میلیارد تومان بابت برگ سبز چای، در سال جاری پرداخت کرده‌اند، اما با پرداخت مبلغ فوق، ۹۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت می‌شود و ۱۰ درصد مابقی یعنی معادل ۱۳ میلیارد تومان دیگر باقی خواهد ماند که در اسرع وقت نسبت به پرداخت آن اقدام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که کل پرداختی‌های سال گذشته بابت خرید تضمینی برگ سبز چای ۸۹ میلیارد تومان بود، امسال با افزایش تولید و بالا رفتن قیمت خریدهای تضمینی ۱۲۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

 

افزایش ۵۰۰۰ تنی مصرف چای ایرانی نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان چای کشور درباره ویژگی‌های خرید برگ سبز چای در سال جاری ادامه داد: حمایت‌های مردم در خرید چای داخلی باعث شده است که امسال پنج‌هزار تن نسبت به سال گذشته بیشتر چای خشک مصرف شود، زیرا در سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک و امسال ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک تولیدشده در کشور به مصرف رسید.

روزبهان تصریح کرد: تاکنون ۹۵ درصد چای‌های خشک تولیدشده توسط کارخانه‌های داخلی به فروش رفته است که این امر نشان می‌دهد رغبت مصرف‌کنندگان به تولیدات داخلی افزایش یافته است.

وی یادآور شد: ویژگی دیگر خرید برگ سبز چای در سال جاری، پرداخت ۴۰ میلیارد تومانی قدرالسهم کارخانه‌ها است که این اقدام بی‌سابقه بوده و با همکاری‌های این قشر، عملیاتی شده است.

روزبهان تأکید کرد: اقدامات به‌زراعی و تغذیه مناسب گیاهان باعث شده است که کیفیت چای تولیدی در سال جاری مطلوب باشد و سالم‌ترین و بهداشتی‌ترین چای در کشور تولید شود و به مصرف برسد.

وی اظهار داشت: چای ایرانی تنها چای در جهان است که در تولید آن از یک کیلوگرم سم نیز استفاده نشده است، زیرا شرایط آب و هوایی و سرمای زمستان‌های استان‌های چای‌خیز باعث می‌شود که تمامی آفات و بیماری‌ها از بین برود و شپشک آردآلود اگر طغیانی شود نیز با کفشدوزک کریپتولموس که شکارگر طبیعی آن است، مهار شود؛ بنابراین می‌توان اطمینان حاصل کرد که محصول سالم و ارگانیک در کشور تولید می‌شود.

 

افزودن اسانس به چای ایرانی ممنوع است

رئیس سازمان چای کشور درباره اضافه کردن اسانس‌ها به چای گفت: افزودن هرگونه اسانس خوراکی به چای ایرانی ممنوع است و کسانی که تصور می‌کنند با یک قاشق مرباخوری چای خشک می‌توانند چندین لیوان چای بنوشند، تصور اشتباهی دارند؛ همچون زمانی که تصور شود با یک حبه قند بتوان یک پارچ را شیرین کرد که در این صورت یا آب، آب غیرطبیعی است یا قند، قند واقعی نیست.

روزبهان همچنین افزود: چای طبیعی بدون رنگ بوده و مدتی طول می‌کشد تا رنگ بدهد و هر یک قاشق آن برای رنگ‌دهی یک لیوان چای کفایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تی‌بگ‌هایی که هفت لیوان چای را جواب می‌دهد، در واقع رنگ است که به خورد مردم داده می‌شود و چای طبیعی به هیچ‌عنوان رنگ‌دهی این‌چنینی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *