شکل گیری زنجیره تولید تخم مرغ، مرغ گوشتی و کشمش در صندوق استان قزوین

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ ابوالقاسم شمس عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در حاشیه برگزاری جلسه تشکل های کشاورزی عضو صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قزوین که در سالن کنفرانس دامپزشکی قزوین در روز چهارشنبه ۴ آذرماه امسال برگزار شد، درباره وضعیت کنونی صندوق و برنامه های آینده اظهار داشت: تامین مالی برای کمک به زنجیره های تولید از محل های مختلف صورت خواهد گرفت که اعتبارات صندوق و امکاناتی که می توان از موسسات مالی و اعتباری و بانک ها دریافت کرد، نیز در دستور کار است که در این راستا تفاهم نامه هایی منعقد شده تا این منابع را به خدمت بگیریم و در کنار منابع دیگر برای توسعه بخش کشاورزی استفاده کنیم.

 

وی درباره اولویت سال آینده صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: موضوع شکل گیری و تقویت زنجیره های تولید در بخش کشاورزی در اولویت قرار دارد و امیدواریم این طرح را برای همه صندوق ها عملیاتی کنیم و با ایجاد ظرفیت های قانونی به ویژه در برنامه  ششم توسعه برای پشتیبانی بیشتر از صندوق ها گام برداریم و بتوانیم روش های فن آورانه را برای حمایت از صندوق ها عملیاتی کنیم.

 

۵۲هزار نفر در صندوق های حمایت از بخش کشاورزی عضویت دارند

 

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی گفت: با تشکیل ۹۶ صندوق بیش از ۵۲ هزار نفر در صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی عضو شده اند و از تسهیلات آن استفاده می کنند.

 

وی افزود: با کمک تشکل های بخش خصوصی و استفاده از سرمایه های خرد و بزرگ آنها در حال حاضر حجم سرمایه های صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به حدود یک هزار میلیارد تومان رسیده است که این اعتبار می تواند در تامین بخشی از نیاز مالی کشاورزان کمک موثری باشد.

 

فعالیت هفت هزار تشکل کشاورزی در زیرمجموعه صندوق

 

شمس تصریح کرد: در شرایط کنونی بیشتر از هفت هزار تشکل عضو و تحت پوشش صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی هستند و از خدمات این صندوق ها استفاده می کنند.

 

عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی یاد آورشد: اعضاء سهامداران حقیقی صندوق ها در حال حاضر بیشتر از ۵۲ هزار نفر است و شیوه ارائه خدمت در صندوق ها بر پایه پشتیبانی از تولید تعریف شده است.

 

وی افزود: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم از زنجیره های تولید در بخش کشاورزی حمایت کنیم تا بتوانند در ارتقای بهره وری عامل سرمایه در بخش کشاورزی موثر باشند.  به همین دلیل رفت و آمدهایی که در استان ها صورت می گیرد از این بابت است که به درک مشترکی با مدیران بخش کشاورزی، بهره برداران و مدیران تشکل های بخش کشاورزی و مدیران صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی برسیم تا استفاده بهتر و مطلوب تری از منابع مالی انجام شود.

 

شمس بیان کرد: رویکرد جدید شرکت مادر تخصصی در نظام ارائه خدمات به صندوق هایی است که در بستر زنجیره های تولید کار کنند لذا چارچوب های این کار تهیه و برای صندوق های سراسر کشور ارسال شده و با توجه به موقعیت، ظرفیت ها و امکانات هر استان این زنجیره ها طراحی می شود.

 

گذر از دوران ایجاد و تثبیت و ورود به دوره چشم انداز

 

شمس تصریح کرد: خوشبختانه با عبور از دوران ایجاد و تثبیت وارد مرحله توسعه صندوق های کشور از جمله صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قزوین هستیم تا اثربخشی صندوقها بیشتر شود.

 

سند راهبردی توسعه بخش کشاورزی تدوین شود

 

وی گفت: باید سند راهبردی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قزوین تدوین شود و با اتخاذ شیوه های جدید و تغییر روش های قبلی به دنبال تاثیرگذاری بیشتر و درازمدت باشیم که در این مسیر به دلیل محدودیت منابع مالی نحوه استفاده از اعتبارات بسیار مهم است.

 

شمس یادآورشد: استان قزوین هم دارای صندوق فعال و کارآمدی است و مدیریت خوب مدیران ‌آن موجب اعتمادسازی و تقویت بنیه کشاورزان شده که این موفقیت موجب شده در طرح جدید هم بتواند داوطلب اجرا شود.

 

وی گفت: استان قزوین به دلیل داشتن مدیریت قوی، دانش فنی و علمی و قابلیت نهادی می تواند وارد فاز جدید شده و در اجرای مرحله جدید فعالیت صندوق ها مشارکت کند.

 

شمس اظهارداشت: در حوزه کشاورزی همواره تامین منابع مالی به عنوان موضوعی مهم مورد توجه بوده و خوشبختانه صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سال های اخیر توانسته اند بخشی از نیازهای اعتباری فعالان این بخش را تامین کنند تا روند کارها همچنان با شتاب ادامه یابد.

 

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده سهم سرمایه گذاری انجام شده در بخش کشاورزی نسبت به سرمایه گذاری کل اقتصاد کمی بیشتر از چهار درصد است که با مقایسه سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی با حدود ۱۴ درصد، نشان می دهد سهم سرمایه گذاری به اندازه ظرفیت این بخش نیست.    

 

شمس بیان کرد: توجه به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و جبران کسری آن موضوعی است که در همه دولتها مورد توجه بوده و برای رسیدن به ارقام واقعی باید تلاش زیادی صورت گیرد.

 

وی تصریح کرد: سازوکار بخش غیردولتی در تشکیل و اداره صندوق ها به گونه ای تعریف شد تا صندوقها غیر دولتی اداره شوند.  لذا سهم بخش خصوصی و غیردولتی ۵۱ درصد و سهم دولت ۴۹ درصد پیش بینی شد.

 

اعتماد سازی به صندوق ها ضروری است

 

شمس تصریح کرد: باید اعتمادسازی به صندوق ها جدی گرفته شود تا بتوانیم سایر برنامه های این حوزه را عملیاتی کنیم که در یک دهه اخیر موفقیت خوب صندوق ها موجب شد تا سرمایه ها در مسیر درستی هدایت و توزیع شود که این کار به تقویت اعتماد سهامداران کمک کرده است.

 

وی بیان کرد: خدمتی که توسط صندوق ها ارائه می شود باید سه ویژگی مهم از جمله فراگیری، زودبازده بودن و ریسک کم را داشته باشد تا موفقیت ها محقق شود.

 

شمس یادآورشد: خدمات صندوق باید به اندازه، به موقع، ارزان، به جا و میزان کافی داده شود تا اعتماد اعضاء را جلب کند و تداوم کار صندوق ها با حمایت بیشتری محقق شود.

وی گفت: عملکرد موفق صندوق ها موجب شده است امروز ارتباط صندوق با سایر منابع مالی و بانک ها برقرار شود و چندین تفاهم نامه با بانک های عامل امضاء شده تا قدرت مالی کشاورزان بیشتر شود.                         

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *