معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی:

سرمایه گذاری خوبی در بخش کشاورزی انجام نشده است

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی به نقل از خبرگزاری فارس، شاهرخ شجری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از نمونه‌های برتر بخش کشاورزی استان تهران که عصر روز دوشنبه ۲۳ خردادماه در اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری برگزار شد، اظهار کرد: عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی موجب شده امروز میزان خسارت طبیعی این بخش به طور فزاینده‌ای رو به رشد باشد و این بخش که امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد بسیار آسیب پذیرتر از گذشته خود را نشان دهد.
وی با بیان اینکه تصمیمات سطح کلان کشور در حوزه کشاورزی باید به گونه‌ای باشد که بانک‌های غیرتخصصی براساس مصوبه دولت حداقل ۱۵ درصد در این حوزه سرمایه گذاری کنند، افزود: همچنین ورودی صندوق توسعه ملی نیز باید ۱۰ درصد به بخش کشاورزی تخصیص داشته باشد که هم اکنون زیر ۲ درصد است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: استهلاک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باید با سرمایه گذاری های جدید جبران شود.
شجری در ادامه با بیان اینکه یک شکاف عمیق عملکردی بین تولید کنندگان و کشاورزان نمونه با سایر کشاورزان وجود دارد، گفت: این نکته منفی است که نشان می‌دهد کارایی و بهره وری در میان کشاورزان آن‌گونه که باید وجود ندارد.
وی بیان کرد: نحوه عملکرد کشاورزان نمونه باید برای افزایش بهره وری به سایر کشاروزان و مزارع انتقال یابد تا شاهد تحول عظمی در حوزه کشاورزی باشیم، در این راه باید از مسؤولان زمینه سرمایه گذاری در مزارع ترویجی را فراهم کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی نیز بیان داشت: کشاورزان باید با شناخت دقیق محصول مصرفی در کشورهای همجوار و تولید آن به دنبال بازارهای تقاضا محور باشند نه اینکه مازاد تولیدات خود را با قیمت پایین‌تر به سایر کشورها صادر کنند.
وی افزود: تولیدات زراعی سالانه ۶۸ میلیون تن بوده که در سال گذشته این عدد به ۹۲ میلیون تن رسید همچنین تولیدات باغی در همین مدت از ۱۶ میلیون تن به ۲۵ میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه دامداران با برنامه ریزی دقیق جهاد کشاورزی طی هشت سال گذشته توانستند تولیدات دامی خود را از عدد ۱۲ میلیون تن به ۱۶ میلیون تن افزایش دهند، گفت: در حوزه شیلات نیز ۹۰۰ هزار تن تولید سال ۹۲ به بیش از یک میلیون تن در سال ۹۹ رسیده است که بیانگر تلاش فعالان این عرصه است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی به نقش قابل ملاحظه بخش کشاورزی در افزایش شاخص‌های اقتصادی کشاورزی اشاره کرد و افزود: رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از عدد ۳.۷ درصد در سال ۹۲ به ۹ درصد در سال ۹۹ رسیده است در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی از ارزش افزوده بخش کشاورزی کمتر و حتی منفی بوده است.
شجری ادامه داد: هم اکنون سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور حدود ۱۷.۸ درصد است که باید توجه داشت که با توسعه کشور میزان اشتغال بخش کشاورزی به خاطر ورود ماشین آلات نوین باید کاهش یابد.
وی با بیان اینکه صنعت کشاورزی یک صنعت مادر در کشور محسوب می‌شود، بیان داشت: علاوه بر سهم بالای کشاورزی در حوزه اشتغال مستقیم باید به کسب و کارهای بخش‌های پیشین و پسین کشاورزی نیز اشاره کرد که اشتغال قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش کشاورزی اگرچه اهمیت زیاد در حوزه اقتصاد کشور دارد ولی سرمایه گذاری خوبی در سال‌های اخیر در آن انجام نگرفته است، تصریح کرد: متاسفانه سهم سرمایه گذاری در طول سال‌های گذشته کمتر از ۵ درصد و در سال گذشته نیز در حدود ۳.۶ درصد بوده که عدد بسیار پایینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *