دریافت عاملیت اجرای طرح نوغانداری توسط صندوق زنان مرودشت

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت استان فارس گفت: این صندوق در دریافت عاملیت اجرای طرح نوغانداری در استان فارس به مبلغ  ۱۵۰میلیون ریال با ظرفیت اشتغال  ۵۰نفربه طورمستقیم از محل منابع سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان های مرودشت نقش موثری ایفا کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ مرضیه مکرمی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت استان فارس دریافت عاملیت اجرای طرح نوغانداری در استان فارس به مبلغ  ۱۵۰میلیون ریال با ظرفیت اشتغال  ۵۰نفربه طورمستقیم از محل منابع سازمان جهاد کشاورزی در شهرستان های مرودشت، نی ریز، اقلید و شیراز با همکاری اداره آموزش وترویج و اموردام  سازمان جهاد کشاورزی را از کارهای شاخص صندوق برشمرد و تصریح کرد: این صندوق برای ایجاد انگیزه و تشویق نمایندگان قانونی سهامداران خدماتی را با کمک شرکت مادر تخصصی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت در قالب دریافت اعتبارات برای پرداخت تسهیلات سهام داران را به بانکها معرفی کرده است.

وی افزود: صندوق در سال ۱۳۸۹ با سرمایه ای بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال با ۶۰۵ سهام دار زن و ۱۸ صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی تاسیس شد و پس از ۷ مرحله افزایش سرمایه به هشت میلیارد و ۳۷۵ میلیارد ریال و ۱۳۰۰ سهام دار خانم و ۲۸ صندوق اعتبارات خرد گسترش یافت.

وی افزود: تاکنون مبلغ ۲۶ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه و مبلغ ۴میلیارد ریال تسهیلات ضروری از محل منابع داخلی صندوق  پرداخت شده است.

مکرمی اظهار داشت: فعالیت های اشتغال زاییصورت گرفته با کمک تسهیلات پرداختی عادی و ضروری صندوق به تفکیک در بخش زراعت و باغبانی، دام، طیور وشیلات، صنایع روستایی وتبدیلی،خدمات روستایی و ضروری فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی مرودشت با هدف ارائه خدمات تسهیلاتی بیشتر از منابع مختلفی نیر اقدام به دریافت اعتبار برای اجرای طرح های اثربخش و اشتغال زا در صندوق های اعتبارات زنان روستایی کرده است گفت: دریافت مبلغ ۳ میلیارد ریال از محل منابع شرکت مادرتخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی  و مصرف آن در زمینه طرحهای تولید ورمی کمپوست، خشک کردن گیاهان دارویی و سبزیجات، بسته بندی گیاهان دارویی، رب انار و اجرای طرح ساماندهی فروش محصولات تولیدی زنان روستایی با هدف بازاریابی محصولات تولیدی زنان روستایی و کمک به قشرهای کم درآمد و بی سرپرست، دریافت ۳۴۰ میلیون ریال از منابع سازمان جهاد کشاورزی برای اجرای طرح هایی در زمینه تولید و بسته بندی ورمی کمپوست و راه اندازی گلخانه خانگی از دیگر فعالیت های صندوق زنان مرودشت است.

وی افزود: در این راستا ۱۰ تن از نمایندگان صندوق ها به بانک توسعه تعاون برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۲۰ میلیون ریال، ۱۰ تن از نمایندگان صندوق ها به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات به مبلغ ۲۰میلیون ریال و ۴۰ تن از نمایندگان صندوق ها به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی به مبلغ ۴۰میلیون ریال معرفی شدند.

مکرمی با اشاره به حضور موفق سهامداران صندوق در ۱۰ نمایشگاه ملی و استانی گفت: حضور در نمایشگاه بین المللی توانمندی های روستائیان در تهران، نمایشگاه بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار در تهران، نمایشگاه زنان کارآفرین برتر کشوری در تهران، نهمین و دهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی فارس، نمایشگاه زنان کارآفرین و بازرگان استان فارس، نمایشگاه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، نمایشگاه ارائه دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی از آن جمله هستند.

وی همچنن از برگزاری تعداد ۶۵ دوره آموزشی مشارکتی با همکاری مرکز آموزش فنی وحرفه ای، کمیته امداد، میراث فرهنگی وصنایع دستی، مرکز بهداشت ودرمان خبر داد و اظهار داشت: در زمینه های پرورش زعفران، تولید ورمی کمپوست، پرورش قارچ، پرورش گیاهان دارویی و.. به مدت ۴۰۰ روز کلاس آموزشی برگزار شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت با اشاره به اینکه فعالیتهای مختلف زنان هر کدام به نوعی از ارزش اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی  برخورداراست؛ تصریح کرد: اما فعالیت خشک کردن و بسته بندی گیاهان دارویی و تولیدی خیاطی فعالیتهای با ظرفیت اشتغال بالا و سطح تولید زیاد است که در صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی تحت نظارت صندوق شهرستانی  زنان مرودشت درحال انجام است.

مکرمی درباره برنامه آینده صندوق گفت: همکاری در تشکیل ۱۴صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در شهرستان توسط امور زنان جهادکشاورزی، افزایش سرمایه با مشارکت سهامداران بخش دولتی و خصوصی، توسعه فعالیت های گروهی و اشتغال زا در بین سهامداران از برنامه های آینده صندوق است.

وی مهمترین مشکل زنان روستایی را نداشتن روحیه خود باوری و اعتماد به نفس دانست و اظهار کرد: با اجرای طرح های اثربخش و توسعه آنها انشاء الله این مشکل نیز برطرف می گردد. از طرفی حمایت های اعتباری و تسهیلاتی متناسب با شرایط خاص زنان روستایی نیز می تواند کمک بسیار زیادی در افزایش انگیزه آنها در ایجاد فعالیتهای اشتغال زا برای خود و دیگران باشد.

مکرمی با اشاره به اینکه اعضای صندوق ها از خانواده های روستایی به نوعی مدیریت داخلی خانه را در دست دارند، گفت: آنها نقش مهمی در توسعه اعتبارات خرد و ترویج فرهنگ پس انداز در بین خانواده داشته و دارند و با توجه به اینکه از محل جذب اعتبارات خرد می توانند فعالیتهای درآمدزا و کوچکی در کنار محیط زندگی خود و خانه داری داشته باشند، از نظر اقتصادی در سطح زندگی روستائیان تاثیر به سزایی داشته و دارد. چنانچه زنان در کنار توسعه فعالیت های بخش کشاورزی زنان روستایی در سایر حوزه ها مانند صنایع دستی و هنری مثل بافت فرش و گلیم، چرم دوزی، ساخت بدلیجات، گل سازی، گل دوزی، ترمه دوزی و….  نیز فعالیتهایی دارند که آنها را فقط به حوزه کشاورزی محدود نساخته است.

وی صندوق های خرد را رکن اصلی صندوق های شهرستانی زنان روستایی بیان کرد و افزود: از آنجا که موفقیت و توسعه آنها هدف اصلی صندوق های شهرستانی است می توان گفت که ارتباط این صندوق ها با یکدیگر یک رابطه دوسویه و مکمل است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت گفت: فعالیت خاصی که بطورمستمر درحال انجام باشد می توان به فعالیت زنان روستایی در حوزه های دام و طیور و زراعت اشاره کرد که در تمام طول سال علی رغم تغییر سطح فعالیت درحال انجام است اشاره کرد. سایر فعالیتها که در بخش های دیگر پیش از این به آن اشاره شد به صورت فصلی درحال انجام است که با توجه به فصول مختلف سطح فعالیت آن ها متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *