حمایت صندوق بهبهان از زنجیره‌های تولید در این شهرستان

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ بابک دیده بان، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهبهان گفت: این صندوق با شناسایی نیازهای تولیدکنندگان و بهره‌برداران و اولویت بندی آنها، برنامه های لازم را برای تامین، تجهیز و تخصیص بهینه منابع مالی برای به کارگیری الگوهای مناسب در استقرار زنجیره ارزش و اجرای کشاورزی قراردادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد که از ابتدای تاسیس تاکنون مبلغ ۵۱۵ میلیارد ریال تسهیلات دوره ای به تعداد ۶۶۰۰ تن پرداخت شده است و مبلغ ۵۵ میلیارد ریال از طرف صندوق به زنجیره های تولید پرداخت شده است.
دیده بان اظهار داشت: اجرای موفق زنجیره خرما در این شهرستان که تاکنون مبلغ ۹,۶۲۰میلیون ریال از طرف صندوق پرداخت شده که در این راستا بعد از شناسایی حلقه های تولید سهامداران خرمادار تحت حمایت قرار گرفته، خرما از باغداران توسط عامل طرف قرارداد صندوق خریداری شده کمتر از ۲۴ ساعت از طرف صندوق پول خرما به حساب باغداران واریز شده که این مهم توانسته در پایداری تولید بسیار تأثیرگذار باشد.
وی گفت: خرما بعد از بسته بندی در کارخانه برای عرضه به تمام نقاط کشور ارسال می شود که در این راستا صندوق توانست در حمایت از بازار خصوصاً در تهران و قم حدود ۷۰ درصد خرمای بسته بندی شده را به فروش برساند، با اجرای این زنجیره ۱۴ نفر اشتغالزایی دائم و حدود ۳۵ نفر اشتغال زایی موقت ایجاد شده است.
دیده بان بیان کرد: اجرای زنجیره کامل شیر در شهرستان که تاکنون مبلغ ۳۰ میلیارد ریال توسط صندوق در قالب کشاورزی قراردادی پرداخت شده است. در اجرای این زنجیره تمام حلقه‌های تولید کامل شناسایی و حمایت شد. نتایج حاصل شده از انجام این زنجیره پیش‌خرید ذرت علوفه ای و ایجاد امنیت شغلی و تولید ذرت کاران، جمع‌آوری روزانه ۱۵ تن شیر در شهرستان و حومه و مدیریت زنجیره شیر بوده است. با وجود این زنجیره بخش اعظم مشکلات تولیدکنندگان شیر که شامل تامین غذای مورد نیاز دام و فروش شیر آنها بود مرتفع شد. هم اکنون جمع‌آوری ۴۰ درصد شیر شهرستان (۱۵ تن روزانه) و عقد قرارداد کارخانه شیر همچنین کارخانه خوراک دام و کنسانتره و تحویل به کارخانه به خوبی در حال انجام است. میزان اشتغال در این زنجیره تقریبا ۲۵ تن به صورت دائم و ۶۰ تن به صورت موقت است.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهبهان اظهار داشت: اجرای زنجیره کلزا در سال ۹۷ در سطح شهرستان که تمام بهره‌برداران کلزا کار در شهرستان تحت حمایت قرار گرفت. مبلغ پرداختی توسط صندوق پنج میلیارد ریال بوده است که باعث افزایش سطح زیرکشت از ۱۲۰۰ هکتار به ۷۰۰۰ هکتار شد که یک جهش بسیار عالی در شهرستان در تولید دانه روغنی کلزا در شهرستان بود.
وی ادامه داد: اجرای زنجیره ای کلزا باعث شد که شهرستان با توجه به جمعیت خود در تولید روغن خودکفا باشد. اجرای این زنجیره توسط عامل طرف قرارداد که اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان بود، انجام شد. همچنین از اثرات مثبت اجرای این طرح افزایش تولید در واحد سطح بود که از ۱۸۰۰ کیلوگرم در هکتار به میانگین ۲۳۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیدیم که اتفاق مهمی در تولید است. نکته قابل تأمل این است که در سال ۹۸ و ۹۹ صندوق بدون تزریق منابع مالی و فقط در راستای کشاورزی قراردادی در حال مدیریت زنجیره میباشد.
دیده بان تصریح کرد: اجرای زنجیره گل نرگس که تاکنون مبلغ ۶ میلیارد ریال تسهیلات از طرف صندوق به گلکاران پرداخت شده است. در این زنجیره حلقه های تولید به طور کامل شناسایی و همچنین عرضه به بازار در دستور کار قرار گرفت اثرات مثبت اجرای طرح اشتغالزایی دائم ۳۰ نفر و حدود ۹۰ نفر موقت در زمان برداشت گل، با ورود صندوق و اجرای زنجیره در یک هکتار تا ۱۰ میلیون تومان فقط در قیمت پیاز به نفع کشاورز شده است و مدیریت در خرید گل باغداران و عرضه به بازار و دریافت پول به حساب باغدار در کمتر از ۳ روز (قبل از اجرای زنجیره باغدار حداقل ۲۰ تا ۳۰ روز در انتظار دریافت پول بود) و تقریبا ۳۰ میلیون شاخه گل به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال تحت مدیریت صندوق قرار گرفت.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهبهان اظهار داشت: در خصوص حمایت از سایر زنجیره ها خصوصا حوزه طیور، در حال حاضر حلقه های تولید شناسایی و صندوق در حال برنامه ریزی جهت تکمیل کامل حلقه های تولید آن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *