جلسه کمیته فنی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان با زیربخش دام و طیور

به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گیلان، جلسه کمیته فنی صندوق با حضور بهمن علیزاده معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی و نماینده دولت در صندوق، میرحجت علی اکبر نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و موسی محبوبی مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران استان و نایب رئیس هیئت مدیره، عباس یوسفی مدیرعامل اتحادیه دامداران استان گیلان و عضو هیئت مدیره ، کریم نوید طالمی مدیرعامل شرکت نوید جوجه گیلان و عضو هیئت مدیره و حمید نصری مدیرعامل صندوق در روز یکشنبه نهم خرداد ماه ۱۴۰۰ در دفتر کار صندوق تشکیل شد.
در این جلسه حمید نصری، مدیرعامل صندوق گیلان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد صندوق در زیربخش‌های مختلف از جمله دام و طیور و زنبور عسل مانند تعداد تشکل، میزان سرمایه و تسهیلات پرداختی اظهار داشت وظایف کمیته فنی، احصاء مشکلات هر زیربخش و پیگیری برای رفع آن، نظارت بر تسهیلات اعطایی به تشکل‌ها و اجرای زنجیره تولید و … می‌باشد. مدیرعامل صندوق ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص شیوه فعلی پرداخت تسهیلات بیان داشت به دلیل ایجاد سامانه بازارگاه و لزوم بازنگری در روند پرداخت تسهیلات در زیربخش دام و طیور، می‌بایست با هم‌اندیشی روش صحیح پرداخت تسهیلات در راستای زنجیره تولید بررسی و عملیاتی گردد.
میرحجت علی اکبر نژاد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان، بیان داشت با توجه به اینکه بخش عمده نهاده‌های دام و طیور مانند جو، ذرت و سویا وارداتی بوده و مشمول ارز دولتی می‌باشد بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی، سامانه بازارگاه را با همکاری بانک کشاورزی ایجاد نموده است. مهمترین بحث در عرضه نهاده توسط سامانه بازارگاه، تامین نقدینگی تشکل برای خرید نهاده می‌باشد. در این جا نقش صندوق برای تامین نقدینگی تولیدکنندگان استان پرررنگ خواهد بود. برای این منظور معاونت امور دام می‌تواند تشکلهای متقاضی دریافت تسهیلات و تناژ نهاده درخواستی را طی نامه‌ای کتبا به صندوق اعلام نماید.
بهمن علیزاده نماینده دولت، بیان داشت با توجه به اینکه سیاست صندوق در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است و در حال حاضر یکی از سیاستهای اصلی وزارتخانه اجرای کشاورزی قراردادی و زنجیره تولید می‌باشد بنابراین صندوق نیز باید برای اتصال بیشتر حلقه‌های زنجیره (شامل تامین، تولید، تبدیل، بازرگانی و فروش) اهتمام ورزد. وی بیان داشت بحث اصلی زنجیره تولید، تامین نهاده است که در میزان و قیمت تولید تاثیر دارد. تامین نهاده‌های دامی از سال ۱۳۹۸ به طور رسمی از طریق سامانه بازارگاه صورت می‌پذیرد برای این منظور صندوق می‌بایست در پرداخت تسهیلات به زیربخش دام و طیور هماهنگی لازم را با معاونت امور دام داشته باشد.
در ادامه هر یک از اعضای هیئت مدیره در خصوص مزایا و معایب سامانه بازارگاه توضیحاتی را بیان و اعلام نمودند با توجه به ایجاد سازوکار جدید، همکاری لازم را در جهت اجرای زنجیره تولید با صندوق خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *