جلسه هم اندیشی برای هماهنگی صندوق های حمایت از کشاورزی استان قزوین

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادرتخصصی؛ در این جلسه ابتدا منصور بازدار، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان قزوین گزارشی از فعالیت های این صندوق بالاخص تاسیس انبار نگهداری نهاده های دامی ارائه کرد.

سپس حسین نعمتی، عضو هیئت مدیره صندوق استان و مدیرعامل اتحادیه دامداران استان، در خصوص نقش صندوق استان در تامین مالی فعالیت های اتحادیه گفت و اشاره کرد تا این لحظه فقط صندوق تامین مالی پروژه ها را انجام داده و از بانک ها هیچ تسهیلاتی دریافت نشده است.

لشکری مدیرعامل صندوق تاکستان در ارتباط با توسعه فعالیتهای صندوق گفت که برند کشمس تاکستان در روسیه ثبت شده و کشمش را پس از فراوری و بسته بندی مناسب به انجا صادر می کند. خریدهای امانی را شروع کرده و که باعث شده ظرفیت فعالیت بالا رفته و در بورس وارد شده است. صندوق در حال پایدار سازی و بهینه سازی فرایندهای کنونی و افزایش سرمایه تا ۸۰ میلیارد تومان است.
زال بیگی، رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان تاکستان، با بیان اینکه صندوق تاکستان فعالیت های سود اور و صادراتی را انجام می دهد گفت: اعضا صندوق علاقه مند به اخذ تسهیلات از صندوق و سود فعالیت ها بصورت نقدی هستند. این صندوق ۱۶۱۰۰ عضو  دارد که اکثریت این تعداد کشاورز انگورکار بوده و مدیریت ارائه تسهیلات برای آن ها هم بسیار سخت است زیرا این اعضا شخصیت حقوقی ندارند.
عطایی در ادامه گفت: صندوق های سرتاسر استان باید با مشارکت هم وارد سرمایه گذاری در احداث زیرساختارها شوند و مدیریت آن پروژه ها را با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان به عهده بگیرند و زمین های خود را به واحدهای گلخانه ای اجاره داده یا بفروشند.

سیامک جلیلوند، مدیر امور نمایندگان و مجامع شرکت مادرتخصصی نیز گفت: مدیریت و نظام بهره برداری شهرک گلخانه ای نودهک از نظر شرکت مادرتخصصی مشکل داشته و باید برای جذب سرمایه گذار، این مشکلات بر طرف شود.

علی درجانی، عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی در ادامه اضافه کرد: این طرح (شهرک گلخانه ای نودهک) به عنوان یک پروژه بدیع می تواند در کشور مطرح شود و شرکت مادرتخصصی هم از آن حمایت می کند، ولی صندوق های حمایت از کشاورزی به عنوان بنگاه های اقتصادی دنبال توجیه اقتصادی برای اخذ رضایت اعضا هستند که این امر مانع از بهره مندی حداکثری از موقعیت های سرمایه گذاری می شود. باید موضوع واگذاری واحدهای گلخانه ای و زمین آن ها به سرمایه گذار تعیین و شفاف سازی گردد تا سرمایه گذار برای مشارکت تشویق گردد.

رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید مجمع صندوق استان قزوین برای انتخاب هیئت مدیره در اسرع وقت انجام شود. او همچنین تاکید کرد با توجه به فعالیت صندوق شهرستان تاکستان، تقویت آن ضروری است.

عوض علیزاده مقدم، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی، با اشاره به این نکته که جمعیت فعال کشاورزی ایران حدود ۴.۵ میلیون کشاورز و بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور است و این تعداد از این طریق ارتزاق می کنند گفت: صندوق ها مرحله ایجادی و اعتمادسازی را طی کردند و در حال حاضر به مرحله بعدی یعنی سرمایه گذاری از قبل تولید تا پس از تولید منتقل شده اند ولی متاسفانه سرمایه گذاری در این بخش در کشور خیلی کم و تنها حدود ۳.۶ درصد می باشد.

او با بیان این که صندوق استان گام های توسعه ای را از قبل برداشته و به تامین نهاده ها و بازاریابی محصولات اعضا ورود کرده اند شهرستان تاکستان فقط محدود به تولید محصول کشمش نیست، پیشنهاد کرد صندوق تاکستان را تبدیل به هاب صادراتی کشوری کنیم.

وی در ادامه طرح گلخانه نودهک را با توجه به این که شهرک گلخانه ای توسط مردم مدیریت می شود، طرحی بدیعی خواند و گفت باید نظام های بهره برداری در این پروژه تعریف شود.

در این جلسه روسای هئیت مدیره و مدیران عامل صندوق های استان قزوین و شهرستان تاکستان نیز حاضر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *