تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، تجمیع و مدیریت بهینه منابع مالی از اهداف صندوق های غیردولتی است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در جلسه هم اندیشی معاونین برنامه ریزی وامور اقتصادی سازمانهای جهادکشاورزی استانهای کشور و مدیران عامل صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت: تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، تجمیع و مدیریت بهینه منابع مالی تولیدکنندگان و ارتقا نرخ رشد سرمایه گذاری در راستای ایجاد و تکمیل زنجیره های تولید در  بخش کشاورزی از اهداف تشکیل صندوق‌های غیردولتی در بخش کشاورزی است. 

 

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ سید عبدالکریم رضوی اردکانی؛ رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در جلسه هم اندیشی معاونین برنامه ریزی وامور اقتصادی سازمانهای جهادکشاورزی استانهای کشور و مدیران عامل صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی با حضور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، مدیران کل حوزه معاونت، و اعضای هیات مدیره شرکت مادر تخصصی در روز ۴ خردادماه ۹۵ در سالن جلسات نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۱۰۲ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطح کشور وجود دارند که با سرمایه ای بالغ بر  10800 میلیارد ریال  در راستای تقویت و توسعه بخش کشاورزی خدمات ارائه می کنند .

در  این جلسه که به منظور بررسی و تبادل نظر درباره فعالیت های اعتباری و اقتصادی صندوق های غیردولتی و راهکارهای توسعه وتقویت این صندوق ها برپا شده است؛ رضوی اعلام کرد : تاکنون در سطح ملی –تخصصی ۷ صندوق و در حوزه منابع طبیعی ۴صندوق  تشکیل و راه اندازی شده است و درسطح  شهرستان ها ۴۷ صندوق   و  در حوزه حمایت از فعالیتهای زنان روستایی و عشایری ۱۲ صندوق مشغول به فعالیت و ارائه خدمت هستند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق توسعه سرمایه گذاری  هدف از تشکیل صندوق‌های غیردولتی در بخش کشاورزی را تقویت حجم و کیفیت سرمایه‌گذاری، تجمیع و مدیریت بهینه منابع مالی تولیدکنندگان و ارتقا نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: وصل کردن زنجیره‌های تولید و  حمایت از تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی در مواجهه با موقعیت‌های بحرانی از جمله  وظایف این صندوق ها می باشد .

وی در ادامه افزود ، گفت: در سال ۹۵ تغییر مدلهای ارائه خدمت برای بهره ور کردن منابع موجود به عنوان یکی از کارهای مهم صندوق ها دنبال می شود  منجمله با فعالیت و ارائه خدمت توسط  صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان  فردوس  و حذف واسطه ها، ۷ میلیارد تومان سود بیشترعاید انارکاران آن شهرستان گردیده است .

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در صندوق های غیردولتی توسعه سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره های تولید است

عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درهم اندیشی معاونین برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استانها و مدیران عامل صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی گفت:راهبرد وزارت جهاد کشاورزی در صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی توسعه سرمایه گذاری و ایجاد و تکمیل زنجیره های تولید است.

بخشنده اظهار داشت: در سال قبل کار روند توسعه صندوق کمی بوده است اما امسال ما به دنبال کیفی کردن  فعالیت صندوق ها به جای افزایش تعداد آنها و افزایش صندوق های محصولی تخصصی هستیم. البته در حوزه زنان و صندوق های حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری مانعی وجود ندارد و می توان آنها را گسترش داد چون مستقیما با بخش کشاورزی درگیر هستند اما در مورد صندوق های شهرستانی باید با تجدید نظری صورت گیرد.

وی پرداخت تسهیلات در جهت صادرات محصولات کشاورزی را یکی دیگر از کارهای خوب صندوق عنوان کرد و افزود: طبق قرارداد سه جانبه مابین صندوق، تولیدکننده و صادرکننده، پس از اینکه صادر کننده محصول را از تولیدکننده دریافت کرد، بهای این محصولات مستقیما توسط صندوق به حساب تولیدکننده واریز می شود.

وی تصریح کرد: رشد بخش کشاورزی در سال ۹۴ بالغ بر ۵ درصد بوده است که موجب مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی کل کشور شده اشت.

بخشنده اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی در فضای کسب و کار کشور بیشتر از ۳۲ درصد است به عبارت دیگر حدود یک سوم اقتصاد کشور به بخش کشاورزی وابسته است.

وی با بیان اینکه طرح های توسعه آبزی پروری و گلخانه به عنوان بزرگترین طرح های توسعه کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفته است؛ گفت: پرورش ماهی در قفس یا تولیدات گلخانه ای باید به گونه ای باشد تا ما بتوانیم آنها را صادر کنیم و ما  باید برای مازاد تولید به دنبال صادرات باشیم .

 

 قائم مقام معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی:

بستر سازی مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی در صندوق ها ایجاد شود

کیامرز قاسمی زانیانی، قائم مقام معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این هم اندیشی گفت: باید بستر سازی مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی با استفاده از نهادهای بین المللی در صندوق ها ایجاد شود.

وی افزود:ایجاد شبکه نظام مالی مناسب بین صندوق ها و کمک به جذب و جلب اعتبارات خرد باید جزو برنامه های صندوق ها قرار بگیرد.

قائم مقام معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی  اظهار داشت: صندوق ها باید در امر توسعه و تجارت محصولات کشاورزی برای امر صادرات و واردات و تنظیم بازار وارد شوند.

قاسمی زانیانی تصریح کرد: بازنگری در مدل ارائه خدمت و ارائه تسیهلات و کمک به ایجاد و تقویت زنجیره های تولید در قالب کارگروهی در صندوق ها باید انجام پذیرد .

قائم مقام معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی  با بیان اینکه از ظرفیت های قانونی تعریف شده باید به نحوه احسن در صندوق ها بهره جست؛ گفت: با استفاده از این قوانین می توان مرکز ثقل فعالیت های اقتصادی در حوزه کشاورزی را در صندوق ها تعریف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *