بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه از ابتدای تشکیل صندوق تاکنون پرداخت شده است

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه از ابتدای تشکیل صندوق بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پراخت شده است، گفت: تلاش ما این است که اثرگذاری صندوق را در بخش کشاورزی استان افزایش دهیم که از جمله آنها تغییر مدل ارائه خدمت است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی به نقل از ایسنا؛ ابراهیم درویشی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام اظهار کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام در سال ۱۳۸۵ با هدف حمایت از تولیدکنندگان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان با مبلغ ۴.۵ میلیارد ریال و با عضویت ۷۱ تشکل و سهامدار شروع به کار کرد و در حال حاضر هم حدود ۱۶۰ میلیارد ریال سرمایه دارد و ۱۸۷ تشکل سهامداران آن را تشکیل می‌دهند که برخی از تشکل‌های سهامدار صندوق بیش از ۹ هزار خانوار را در عضویت خود دارند و این صندوق توانسته با وجود محدودیت منابع از بخش قابل توجهی از تولید‌کنندگان بخش کشاورزی حمایت کند .

درویشی تصریح کرد: صندوق در ۸ زیر بخش شامل «دام، طیور و زنبور عسل»، «زراعت و باغبانی»، «خدمات مشاوره ای»، «شیلات»، «منابع طبیعی»، «مکانیزاسیون»، «عشایری» و «صنایع تبدیلی» فعالیت دارد و علی‌رغم محدودیت سرمایه توانسته قسمتی از مشکلات مالی تشکل‌های سهام‌دار را مرتفع کند.

وی با بیان اینکه صندوق استان ایلام هم باوجود محدودیت‌ها در منابع مالی خود داشته توانسته منشا خدمات خوبی در بخش کشاورزی استان باشد، ادامه داد: از ابتدای تشکیل صندوق بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پراخت شده و تسهیلات پرداختی در سال گذشته نیز حدود  ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گفت: این صندوق در برنامه‌هایی مانند خرید میوه شب عید که برای تنظیم بازار بود مشارکت کرده و همچنین در بحث خرید جو برای بخش عشایری استان و خرید نهاده های بخش مرغداری استان همکاری ویژه ای داشته است. همچنین در سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض در قالب کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه روشهای نوین آبیاری پرداخت کرده است.

درویشی با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که اثرگذاری صندوق را در بخش کشاورزی استان افزایش دهیم که از جمله آنها تغییر مدل ارائه خدمت است، گفت:  تاکنون خدمتی که به سهامداران ارائه شده صرفا در پرداخت تسهیلات بوده ولی تلاش این است که بتوانیم این خدمات را تغییر دهیم و به عنوان مثال کشاورزان را از جمله در بحث تامین نهاده‌ها در حوزه های مختلف بخش کشاورزی یاری کنیم .

وی از توسعه  بخش کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه تلاش شده خدماتی که به سهامداران ارائه می‌شود را مکانیزه و ساده کنیم و خدمات صندوق اثربخشی بیشتری در بخش کشاورزی استان داشته باشند، ادامه داد: برنامه‌های این موضوع توجه به زنجیره‌های تولید به فراخور استعدادهای استان است به این معنا که با انجام برخی فعالیت‌های ارزش‌آفرین به تقویت زنجیره‌های تولید و فرآوری محصولات کشاورزی که سود بیشتری عاید حلقه‌های این زنجیره کند، کمک کنیم و این نوع نگاه می‌تواند در مراحل مختلف طراحی، تامین مواد اولیه ، تولید، بازاریابی، فروش و حتی بازیافت محصولات کشاورزی، کشاورزان را یاری کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه  بخش کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه با حمایت‌های صورت گرفته استاندار و سایر مسئولان استانی مربوطه برنامه ریزی شده است تا انتهای سال سرمایه صندوق به حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برسد، گفت: امیدواریم با تامین مالی بیشتر این صندوق بتوانیم کمک بیشتری به سهامداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی داشته باشیم. برنامه های افزایش سرمایه صندوق امیدوارکننده است اما به هر حال هنوز نسبت به سرمایه در گردش مورد نیاز بخش کشاورزی استان بسیار ناچیز است و امیدواریم با حمایت‌های مسئولان استانی بتوانیم در سال‌های آتی سرمایه صندوق را به رقم قابل توجهی از سرمایه در گردش بخش کشاورزی برسانیم.

درویشی تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های صندوق تلاش برای افزایش منابع مالی صندوق به ۱۰۰۰ میلیارد ریالی در ۵ سال آینده خواهیم بود و از مسئولان مربوطه انتظار داریم مطابق موارد متعدد قانونی از جمله تبصره هایی از مواد ۳۱ و ۶۰ قانون احکام دائمی بودجه برنامه ششم توسعه در جهت کمک به تامین مالی این صندوق برای حل مشکلات نقدینگی بخش کشاورزی همکاری و مساعدت کنند.

وی تاکید کرد: بی‌شک مدل ارائه تامین مالی در صندوقهای حمایت از بخش کشاورزی کارآمدترین مدل کمک به تامین سرمایه در گردش بخش کشاورزی است و امیدواریم بتوانیم با منابع کافی این مدل را در بخش کشاورزی استان بسط و گسترش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *