با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، از ۸۱ کشاورز برتر تقدیر شد

 به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی حضور مسئولان و حمایت و پشتیبانی آنان را مایه امیدواری بخش کشاورزی دانست و اساس برپایی جلسه را تقدیر از نمونه های حاضر برشمرد.

تولید متوسط حدود ۳ تن گندم در هر هکتار

وی در سخنان خود به ظرفیت و توانمندی بخش کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: در تولید گندم آبی توانستیم، بیش از ۱۲ تن در هکتار تولید داشته باشیم که متوسط تولید حدود ۳ تن در هکتار است که پیام جدی برای ما دارد. در برنامه اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی متوسط تولید گندم آبی را ۵/۴ تن در نظر گرفته ایم که در مقابل تولید نمونه یک سوم می باشد. چنانچه ما بتوانیم تولید را به حد مطلوب رسانیم کشور از این نظر ایمن خواهد شد. استفاده از بذور اصلاح شده، تجهیزات، پشتیبانی دولت می تواند تولید و بهره وری را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش دهد.

حجتی با اشاره به نارسائی هایی که در حال حاضر در بخش کشاورزی وجود دارد، حمایت دولت و نمایندگان مجلس را بسیار اثرگذار عنوان داشت و با اشاره به کاهش و ناپایداری در تولید بعضی محصولات آن را در اثر برداشته شدن حمایت و پشتیبانی مسئولان دانست.

ویبه این نکته اشاره کرد که ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در کشور ما وجود دارد، بیش از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی به نمونه‌ای از افزایش برداشت گندم توسط یک کشاورز نمونه در واحد سطح کشت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر متوسط تولید ما ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است و در برنامه اقتصاد مقاومتی که با همکاری کارشناسان وزارت جهاد و تولیدکنندگان تهیه شده و به شورای اقتصاد برده‌ایم، متوسط تولید گندم آبی ۴.۵ تن در افق دیده شده است و این در حالی است که تولیدکننده نمونه ما بیش از ۱۲ تن در هکتار تولید کرده است.

وی اضافه کرد: این مسئله در سایر محصولات باغی از جمله زیتون، انار، سیب و خرما هم توسط تولیدکنندگان نمونه دیده می‌شود به طوریکه متوسط تولید برنج در کشور ما در هکتار ۴ هزار و ۳۵۰ کیلوگرم است و این رقم توسط تولیدکننده نمونه ۱۳ هزار و ۲۷۰ کیلوگرم بوده است یا متوسط تولید چغندر قند با عیار ۱۶.۵ در کشور به ۴۸ تن رسیده در حالیکه تولیدکننده نمونه ۱۵۳ تن در هکتار برداشت کرده است.

حجتی بر این نکته اذعان داشت که اگر تجهیزات و بذر مناسب در اختیار تولیدکننده محصولات کشاورزی قرار گیرد، این امر محقق می‌شود و دولت در زنجیره تولید نقش موثری می‌تواند داشته باشد، چرا که خدمات قبل و بعد از تولید فوق‌العاده اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: اگر زمانی ناپایداری در تولید ایجاد شد به دلیل آن بود که حمایت‌ها برداشته شد و کسی نبود که پای تولید خون دل بخورد و بذر و کود مناسب در اختیار کشاورز به موقع قرار نگرفت و راهکاری برای مبارزه با آفات علف‌های هرز ارائه نشد.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از سرفصل‌های کاری که امسال در وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته را صیانت از منابع پایه عنوان کرد و افزود: امسال را براساس سال پربارش نگذاشته‌ایم، اما باید گفت ظرفیت فوق‌العاده زیادی وجود دارد که هدر می‌رود و ما به آن توجه نمی‌کنیم، خیلی از طرح‌های توسعه‌ای وجود داشت که می‌توانست منجر به اشتغالزایی شود، مانند طرح ماهی در قفس که تا همین یکی دو سال پیش ۵۰ تن و ۱۰۰ تن از آن برداشت می‌کردیم، اما امسال بناست تا حداقل ۴ هزار تن برداشت کنیم و سال آینده به ۲۰ هزار تن خواهد رسید و در افق برنامه ۲۰۰ هزار تن می‌رسد.

حجتی همچنین به افزایش بهره‌وری در سطح کشت به ویژه گندم اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار در سطح کمتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار آبیاری طیف در کشت گندم داشته‌ای که مصرف آب را فوق‌العاده کاهش می‌دهد و سطح بهره‌وری کشت را بیش از ۲ برابر افزایش می‌دهد.

وی همچنین خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: کشاورزان از نظر اقتصادی توانمند نیستند و اراضی کشاورزی هم خرد هستند که دولت باید در این زمینه حمایت کند. طرح‌های بهره‌وری در دستور کار داریم که مصرف آب را با تولید گلخانه‌ای به ۱۰ درصد می‌رساند و گلخانه‌های نیمه صنعتی در کشور در حال رواج یافتن است.

وی تاکید کرد: امروز پژوهش‌ها و امکاناتی که می‌توان در آزمایشگاه‌ها از آن استفاده کرد را باید در دل مزرعه ببریم تا بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی به استفاده از ظرفیت صادرات دام و طیور هم اشاره‌ای کرد و اینکه اگر بتوانیم بازار صادراتی قابل قبولی را در دام و طیور تعریف کنیم با توجه به آنکه این صنعت ۵۰ درصد ارزش افزوده در زنجیره تولید دارد، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

به گفته حجتی تراز بازرگانی غذای کشور تا سال گذشته منفی ۸ میلیارد دلار بود که امیدواریم، با ارائه طرح های بهره‌وری این رقم را به صفر برسانیم.

تقدیر از ۸۱ کشاورز نمونه کشور

سپس طی مراسمی نمادین با حضور معاون اول ریاست جمهور و وزیر جهاد کشاورزی از کشاورزان و بهره برداران نمونه تشکر و لوح تقدیر به آنان اهداء شد.

در ادامه مراسم، بعدازظهر در سازمان تحقیقات کشاورزی نشست‌های تخصصی معاونان و روسای سازمان های وزارت جهاد کشاورزی با کشاورزان و بهره برداران نمونه در ۶ کمیته شامل: کمیته مدیران ترویج، کمیته زراعت، کمیته باغبانی، کمیته دام و شیلات و دامپزشکی، کمیته امور اراضی و عشایر و تعاونی روستایی و ترویج، کمیته آب و خاک، کمیته صنایع کشاورزی، کمیته منابع طبیعی و آبخیزداری تشکیل شد، و طی این جلسات مسائل، مشکلات و همچنین خواسته ها و درخواست های کشاورزان نمونه با حضور مسئولان ذیربط مطرح و رهنمودهایی توسط معاونان وزارت جهاد کشاورزی و سایر مدیرات و مسئولان ارائه شد.

 

 شایان ذکر است که همه ساله فرایند گزینش و معرفی نمونه های بخش کشاورزی از بین میلیون ها بهره‌بردار و تولیدکننده در رشته های مختلف شناسایی، انتخاب و در سطح ملی انجام میشود. شاخص های انتخاب در زیر بخش های تخصصی شامل رشته زراعت و باغبانی، امور دام و طیور، شیلات و آبزیان، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب، خاک و صنایع کشاورزی، امور عشایر، تشکل های بخش کشاورزی و ترویج و آموزش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *