اقدامات و فعالیتهای شاخص و اثر بخش صندوق استان آذربایجان شرقی

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ بشیر جعفری، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان  آذربایجان شرقی گفت: صندوق  این استان از سال ۱۳۸۴ به ثبت رسیده است. در ابتدا با توجه به شرایطی که در زیربخش کشاورزی وجود داشت، مردم به موسسات مالی مثل صندوقها اعتماد نداشتند. و به سختی می شد اعتماد آنها برای سرمایه گذاری در صندوق جلب نمود،

در این شرائط صندوق  حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان  آذربایجان شرقی با سرمایه ۱۷۳ میلیون تومان کار را شروع کرد، پس از تشکیل صندوق  و ارائه  عملکرد موثر آن اعتماد مردم جلب  شد و مردم در مراحل افزایش سرمایه خیلی مشتاق شدند بطوریکه تاکنون هشت دوره افزایش سرمایه داشته ایم و در عرض قریب ۱۰ سال فعالیت، سرمایه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاوزری استان آذربایجان شرقی به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون مجوز لازم برای دریافت ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه را از شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دریافت کرده ایم و خوشبختانه استقبال خوبی از سوی تولیدکنندگان و تشکلها زیربخش کشاورزی نسبت به سرمایه گذاری در صندوق استان وجود دارد .

جعفری با اشاره به این که صندوق برای تشکلهای زیرمجموعه عملیاتی خود خدماتی مانند پشتیبانی مالی،  تنظیم بازار و پشتیبانی مشاوره ای انجام می دهد گفت: فعالیت صندوق در استان موجب تقویت و شکوفایی  تشکل های بخش کشاورزی شده است و به این لحاظ تعاملات مطلوب و سازنده ای بین صندوق و تشکلهای کشاورزی در راستای توسعه بخش کشاورزی فراهم شده است .

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان  آذربایجان شرقی گفت: به طور مثال برای پشتیبانی مالی از تشکل ها، ۶ سال قبل اتحادیه دامداران آذربایجان شرقی که یک اتحادیه بسیار وزین در بین تشکلهای  استان است به دلیل کمبود مشکلات مالی مجبور  به فروش ملک خود شده بود، با کمک صندوق ، توانست مجددا به فعالیت خود ادامه دهد  و هم اکنون نیز صندوق با توجه به اعتماد و اطمینان به وجود آمده تفاهم  نامه ای و در مورد خرید و فروش ذرت و نهاده های دامی با اتحادیه مذکور امضاء کرده است. این اتحادیه در حال حاضر با همکاری صندوق، یک کارخانه خوراک دام تاسیس کرده است که سرمایه آن بیش از سه میلیارد تومان است.

از دیگر اقدامات صندوق پرداخت سی  میلیارد ریال برای احداث یک کارخانه سورتینگ و بسته بندی سیب زمینی تولیدکنندگان تسهیلات پرداخت کرده است.

جعفری با اشاره به کمک صندوق برای تهیه کود و بذر به تشکلها گفت: برای هر تعاونی و تشکل در این بخش تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان صندوق تسهیلات پرداخت کرد و در خرید گندم بیش از سه میلیارد تومان به سهام داران وتشکل های بخش کشاورزی تسهیلاتی فوری پرداخت شد تا این محصول استراتژیک روی زمین نماند. در قسمت مکانیزاسیون نیز چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صندوق به سهام داران تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به نقش صندوق در بحث صادارت محصولات کشاورزی گفت: صندوق از سال ۸۶ جهت صدور محصولاتی همچون : کشمش، پیاز و سیب زمینی به کشورهای روسیه، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، عراق از سهامداران خود حمایت کرده است. در سال ۹۳ نیز در حدود یک میلیارد تومان برای خرید , نگهداری , بسته بندی و صادرات سیب و انگور به سهامداران پرداخت نمود  که محصولات خریداری شده تماما در بازارهای عراق به فروش رسید

جعفری گفت:برای واردات و صادرات اتاق بازرگانی و بخشهای رایزنی اقتصادی بایستی کمک کنند تا ما نیز قابلیت رقابت کشورهای دیگر را داشته باشیم

وی درباره یکی از فعالیت های اثربخش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: در سالهای ۹۰ و ۹۱ با همکاری و تفاهم نامه با صندوقهای استانهای جنوب کشورهمچون خوزستان، فارس، بوشهر و… که دارای محصول خرما هستند، هزار تن خرمای صنعتی این استانها با هماهنگی کارخانه تولید قند خرما در استان  جمع آوری، فرآوری و سپس قند  خرما تولیدی به  کشورهای ایتالیا، ترکیه، آلمان صادر شد.

جعفری اظهار داشت: حمایت از احداث ۲۰۰ هکتار باغ در شهرستان دریان به صورت ارگانیک و آبیاری قطره ای از کارهای ویژه دیگر این صندوق است. این کار با سه میلیارد تومان تسهیلات آغاز شد و سپس ۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کردیم که جمعاً با مبلغ ۷ میلیارد  تومان این کار انجام و تبدیل به یک باغ خوب شد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی  همچنین درباره کشت فراسرزمینی گفت: ما باید در این بخش وارد شویم و هم اکنون نیز با هماهنگی  صندوق در کشور گرجستان ۱۵۰۰ هکتار زمین برای سهام داران  خریداری شده  است و توسعه آن نیز در دستور کار قرار دارد  .این اقدام صندوق  با توجه به کم آبی موجود در کشور می تواند بعنوان یکی از بهترین روشهای ممکن  برای حفظ و تقویت بخش کشاورزی محسوب گردد . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *