افزایش سرمایه صندوق‌ها مشروط به تغییر مدل ارائه خدمت است

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ ابوالقاسم شمس، عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در چهارمین جلسه کار گروه توسعه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان زنجان با حضور حسین جعفری، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان و سایر اعضای کارگروه روز دوشنبه پنجم بهمن‌ماه ۹۴ ساعت ۹ صبح در محل دفتر صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان زنجان برگزار شد، گفت: در جلسه امروز قرار است به یک زبان و درک مشترک از تغییر مدل ارائه خدمت در صندوق‌ها برسیم و در نهایت به یک تصمیم مشترک دست پیدا کنیم.

 عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید قانونی و حقوقی، اعتمادسازی در نهادهای مرجع برای پشتیبانی از فعالیت‌های صندوق‌ها در سراسر کشور را کاری بزرگ دانست و در تشریح مزایای صندوق‌ها افزود: هدف در صندوق‌ها حداکثر کردن خدمت است در حالی که در بانک‌ها هدف حداکثر کردن سود است و همین موضوع مأموریت‌ها و اهداف این دو نهاد پولی و مالی را از هم متمایز می‌سازد.

وی با تأکید بر توسعه فعالیت‌ها و خدمات صندوق‌ها ابراز داشت: اکنون که احکام حقوقی گرفته شده و سرمایه‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان و ظرفیت نهادی ۷۵۰۰ تشکل برای ۹۷ صندوق در کشور‌ فراهم است، باید صندوق‌ها برای توسعه برنامه‌محور شوند و اکنون ضرورت برنامه‌ریزی بیش از گذشته احساس می‌شود و بنابراین روزمرگی معنا ندارد.

عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی تأکید کرد: صندوق یکی از ابزارهای توسعه بخش کشاورزی است و سازمان و نهادی که توسعه این صندوق‌ها را به پیش می‌برد وزارت جهاد کشاورزی است و اگر به دنبال تحول و توسعه صندوق‌ها هستیم، باید جایگاه صندوق‌ها را در سند توسعه کشاورزی تعریف کنیم و در آستانه تدوین و تصویب برنامه پنج‌ساله ششم باید انتظارات از صندوق‌ها را در جهت اهداف کشاورزی تبیین کنیم که کارگروه نیز باید این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به نتایج شاخص بررسی‌های وزارت جهاد کشاورزی در استان زنجان گفت: برای توسعه صندوق‌ها سه استان فارس، خراسان جنوبی و زنجان به‌عنوان پایلوت و نمونه برگزیده شده‌اند که استان زنجان به سه دلیل در این طرح انتخاب شده و ظرفیت‌های سرآمد استان در بخش کشاورزی شامل، اول ظرفیت نهادی مستقر در استان، دوم ظرفیت مدیریت دولتی و خصوصی بخش کشاورزی، و سوم ظرفیت کارشناسی پیش‌برنده هستند.

شمس با بیان این نکته که شرکت مادر تخصصی از سال ۱۳۹۵ در افزایش سرمایه صندوق‌ها مشارکت نخواهد کرد مگر اینکه به یک مدل ارائه خدمت رسیده باشند، افزود: برای همسویی با تغییرات باید نسخه‌ای اجرایی در قالب کارگروه‌های فنی براساس ظرفیت‌ها نوشته شوند و اگر بلندپروازانه باشند محقق نخواهند شد.

وی اظهار داشت: ظرف این سال‌ها توانسته‌ایم شرایط را به نفع صندوق‌ها تغییر دهیم و در شرایط جدید انتظار این است که از منابع و ظرفیت‌های موجود به‌طور بهینه استفاده شود که به نظر می‌رسد بهترین بهره‌وری و کارآمدی هم باید در شیوه‌های ارائه خدمت و بازنگری در این شیوه‌ها تمهید شود.

 

مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و تسهیلات شرکت مادرتخصصی:

مهم‌ترین مزیت زنجیره‌های تولید، توان‌افزایی و کاستن از هزینه‌های تولید است

در ادامه شهریار رستمی، مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و تسهیلات شرکت مادرتخصصی با تشریح مدل جدید ارائه خدمت در صندوق‌های استانی در قالب زنجیره تولید به نمایش نمودارهایی از طرح‌های زنجیره تولید در زیربخش‌های مختلف و تعریف اجزای زنجیره و عناصر دخیل پرداخت و گفت: مهم‌ترین وجه و مزیت زنجیره‌های تولید توان‌افزایی و کاستن از هزینه‌های تولید است و صندوق استان زنجان باید با دریافت تسهیلات بانکی و تلفیق آن با منابع داخلی خود به کاستن نرخ وام و منطقی کردن آن با شرایط امروز بازار دست یابد.

رستمی افزود: کمیته‌های فنی را در زیربخش‌های کشاورزی با حضور دست‌اندرکاران عضو و غیرعضو صندوق تشکیل داده و فعال نمایید. موضوع آموزش هم در این امر بسیار مهم است تا همدلی و هماهنگی با مفاهیم مشترک افزایش یابد.

 

رییس هیئت مدیره صندوق استان زنجان:

تغییر مدل ارائه خدمت در صندوق‌های کشور مستلزم دستورالعمل است

عنایت‌الله معصومی، رییس هیئت مدیره صندوق و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، از سرمایه ۲۱۶ میلیاردی صندوق زنجان و تسهیلات پرداختی به سهامداران و مبالغ بلاعوض آبیاری تحت فشار یاد کرد و تغییر مدل ارائه خدمت در صندوق‌های کشور را مستلزم دستورالعمل و در کنار پرداخت نقدی به سهامداران مفید دانست.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

تجمیع سرمایه‌های بخش‌های دولتی و خصوصی نقص سرمایه‌گذاری را در بخش کشاورزی جبران کرد

سپس حسین جعفری، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ضمن تأکید بر همفکری برای یافتن مدلی بومی و مناسب برای بهره‌گیری از خدمات جدید در صندوق زنجان، معضل مهم بخش کشاورزی را کمبود سرمایه‌گذاری و ورود پول به بخش عنوان کرد و سرمایه‌گذاری مستقیم هر یک از بخش‌های دولتی و خصوصی را به‌تنهایی ناکافی دانست و گفت: فقط با گره زدن توانمندی و ظرفیت بخش‌های دولتی و خصوصی با هم می‌توان ظرفیتی جدید و بهتر ایجاد کرد که صندوق این جایگزینی درست را به فعلیت رسانده است و با پیوند و تجمیع سرمایه‌های بخش‌های دولتی و خصوصی نقص سرمایه‌گذاری را در بخش کشاورزی جبران کرده است.

وی افزود: اما این موضوع نیاز به پیش‌شرط تعریف اهداف توسعه‌ای دارد و توسعه به معنی تغییر فاز و گذار از یک مرحله رشد به مرحله‌ای دیگر است. در تسهیلات بانکی توسعه مدنظر قرار نمی‌گیرد و بانک‌ها کاری به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری نداشته و به دنبال رشد نیستند ولی از صندوق انتظار می‌رود تسهیلاتی متناسب با اهداف بخش کشاورزی و رشد و توسعه پرداخت کند.

جعفری  گفت: یکی از مدل‌های ارائه خدمت کمک به ایجاد و تقویت زنجیره‌های تولید و تأمین است و حتماً روش‌های دیگری هم هست و باید با توجه به سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان و با در نظر گرفتن معضلاتی همچون سندهای مالکیتی، با تشکیل کارگروه‌های فنی در قالب‌های تولیدگیاهی، تولیددامی، منابع طبیعی، صنایع و شیلات به بررسی راهکارهای عملی در همراه‌سازی صندوق استان اندیشیده شود و شرکت مادرتخصصی مدلی برای ارائه خدمات تهیه و ارسال کند تا مبنای کار در صندوق‌ها باشد.

سپس غلامحسین جلیل‌خانی از پایه‌گذاران صندوق استان زنجان و عضو جدید هیئت مدیره این صندوق، با استقبال از تغییر مدل در دوره جدید حیات صندوق‌ها و تشکیل کارگروه توسعه، به تشریح زنجیره تولید زراعت و باغبانی با نام همگام با کشاورز پرداخت و از این طرح که مبتنی بر نظامات قراردادی است، با عناوین بی‌نظیر در کشور و راه‌حل و راه نجات کشاورزی و حلقه مفقوده زیربخش زراعت که پایه کشاورزی است، یاد کرد و گفت: این طرح توسط شرکت تعاونی دانش‌بنیان پژوهشگران به‌عنوان شرکت مدیریت زنجیره تولید، ابتدا و به‌طور آزمایشی در شهرستان خدابنده آغاز شده و قابل تسری به کل استان و حتی سراسر کشور است و امیدواریم با حمایت مالی و معنوی شرکت مادرتخصصی این طرح بزرگ عملیاتی و اجرا شود.

بهمن اسکندری، مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان نیز گفت: ظرفیت ایجاد یک صندوق مستقل منابع طبیعی در استان وجود ندارد چراکه انگیزه اقتصادی برای بهره‌برداران، سرمایه‌گذاران و مشارکت مردمی در این زیربخش احساس نمی‌شود و بنابراین به این نتیجه رسیده‌ایم که باید سهم زیربخش منابع طبیعی را در صندوق استان افزایش دهیم.

مهدی قهرمانی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی از نظام تولید خوشه‌ای در استان یاد کرد و به طرح‌های در دست اجرا پرداخت و گسترش ظرفیت‌های عاملیتی صندوق‌ها را خواستار شد و به نقایصی همچون جریان اطلاع‌رسانی ضعیف صندوق‌ها اشاره کرد.

وی گفت: در قراردادهای عاملیت ارسالی از تهران مشکل اساسی وجود دارد. همچنین باید بازدیدهای منطقه‌ای برای معاونت‌های تخصصی و مدیران کل پیش‌بینی و دایر شود.

فردین مرادیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: می‌توان عاملیت‌های دیگری مانند تسهیلات فنی و اعتباری در محصول پیاز را از طریق صندوق انجام داد.

محمود صیادبورانی، مدیر شیلات نیز پیشنهاد داد: ترتیبی اتخاذ شود که افراد حقیقی و تولیدکنندگان مالی بتوانند در صندوق عضو شوند. از طرفی چون فعلاً نگرانی از تأمین نهاده و نیز فروش محصول برای تولیدکنندگان ماهی وجود ندارد لذا تمایل چندانی برای ایجاد تشکل و عضویت در صندوق احساس نمی‌شود.

بهاره دادلویی، مدیر صنایع کشاورزی نیز با تأکید بر نقش صنایع تبدیلی و تکمیلی در زنجیره‌های تولید، افزایش سقف سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنایع تبدیلی را در صندوق استان خواستار شد.

در پایان حسین جعفری، رییس سازمان جهاد کشاورزی ضمن جمع‌بندی مباحث گفت: با مکانیزه شدن امور، سهم اشتغال نیروی انسانی کاهش می‌یابد و با تکمیل و اجرایی شدن زنجیره‌های تولید برخی نیروها آزاد می‌شوند که می‌توان از این افراد در بخش‌های اداری و خدماتی بهره‌ برد.

وی ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر کمیته‌های تخصصی در زیربخش‌های کشاورزی تشکیل شوند تا ماحصل کارها و نتایج کار این کمیته‌ها در کارگروه آتی مورد بررسی قرار گیرند.

درپایان مقرر شد کمیته‌های فنی در زیربخش‌های مختلف سازمان با حکم رییس سازمان برای بررسی تغییر روش‌های ارائه خدمات صندوق و شناسایی و تقویت و هدایت تشکل‌های بخش کشاورزی تشکیل و همچنین کمیته مربوط به طرح تأسیس و بازنگری صندوق نیز با حکم رییس سازمان وظایف خود را انجام دهند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *