اجرای موفق زنجیره شیر در صندوق شهرستان بهبهان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسع بخش کشاورزی شهرستان بهبهان گفت: طرح زنجیره تولید شیر در شهرستان بهبان با خرید ۴۰۰ تن شیر از دامداران و ارائه به مرکز جمع آوری و تحت پوشش قرار گرفتن ۲۲ درصد شیر این شهرستان اجرایی می شود.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ بابک دیده بان، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهبهان افزود: مبلغ ۵۰۰۰ میلیون ریال از طرف صندوق به دامداران برای اجرای طرح زنجیره تولید شیر در شهرستان بهبهان پرداخت شد.

وی اظهار داشت: شهرستان بهبهان با میانگین تولید روزانه ۶۰ تن شیر، یکی از مهمترین قطب های دامپروری در استان خوزستان است، بنابراین صندوق بهبهان در راستای مدل ارائه خدمت با تشکیل جلسات اتاق فکر متعدد، مشکلات بخش دام و به ویژه شیر را بررسی و حلقه های تولید برای اجرایی شدن زنجیره شیر را شناسایی کرد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهبهان گفت: برای اجرا شدن زنجیره با دو عامل قرارداد منعقد شد، عامل اول علوفه را از کشاورزان دریافت (اولویت با سهامداران صندوق) و بعد از تأیید کارشناس صندوق و اداراه تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان، از طرف صندوق مبلغ علوفه روز بعد به حساب کشاورز واریز می شد. عامل، علوفه را به دامداران تحویل (اولویت با سهامداران صندوق) داده و دامداری که علوفه دریافت کرده، شیر را تحویل مرکز جمع آوری طرف قرارداد با تعاونی داده و سه روز بعد وجه شیر از طرف صندوق به حساب دامدار واریز می شد. شیر دریافتی توسط مرکز فراوری در شهرستان و شهرستان های مجاور توزیع و به فروش می رسید.

دیده بان تصریح کرد: این زنجیره اثرگذاری خوبی در فعالیت های تولیدی در کاهش هزینه، افزایش میزان تولید، افزایش راندمان، افزایش کیفیت محصول و افزایش اشتغال داشته است.

وی با بیان فرآیند زنجیره گفت: عقد قرارداد صندوق با تعاونی دامداران، در اختیار قرار دادن علوفه بسته بندی شده از تعاونی به دامدار، تحویل شیر دامدار با مرکز جمع آوری شیر، در اختیار قرار دادن لیست دامداران تحویل دهنده شیر از مرکز جمع آوری به تعاونی، در اختیار قراردادن لیست دامداران تحویل دهنده شیر از تعاونی به صندوق با تأییدیه امور دام و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و در نهایت در اختیار قرار دادن وجه شیر از طرف صندوق به حساب دامدار یا به انتخاب دامدار می تواند از تعاونی خدمات دریافت کند. (علوفه، کنسانتره، سبوس، دستگاه شیر سرد کن، واکسن، دارو و …)

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان بهبهان گفت: در اختیار قرار دادن شیر مرکز جمع آوری به کارخانه، پرداخت وجه شیر توسط کارخانه به تعاونی و بازپرداخت تسهیلات از تعاونی به صندوق فراینده کل این زنجیره بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *