اجرای صحیح زنجیره میگو با روش تحقیقاتی جدید در صندوق خوزستان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: با توجه به خسارتهای شدید میگو ناشی از بیماری لکه سفید در مناطق مختلف کشور به ویژه در استان خوزستان، این صندوق طی پروژه ای تحقیقاتی پرورش میگو در سیستم مدار بسته را جایگزین فضای باز، کرد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ علیرضا دارابی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان افزود: با توجه به خسارتهای شدید میگو ناشی از بیماری لکه سفید در مناطق مختلف کشور به ویژه در استان خوزستان و اقدام به پرورش سایر آبزیان به جای میگو و عدم توجه دستگاههای ذیربط برای چاره اندیشی، موضوع در اتاق فکر صندوق با حضور تشکل پیشرو در این زمینه مطرح شد و راه حل پرورش میگو در سیستم مدار بسته را جایگزین فضای باز، مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی افزود: به همین منظور صندوق استان خوزستان علاوه بر حل مسائل مربوط به رایزنی با ادارات ذیربط برای صدور مجوزهای مربوطه تأمین بخشی از منابع مالی برای اجرای این طرح جدید را بر عهده گرفت و تشکل پیشرو نیز اقدام به تعویض و تغییرات در سیستم پرورش میگو و ایجاد استخرهای جدید با تجهیزات جدید و مرتبط با این روش پرورش کرد.

دارابی تصریح کرد: در این شیوه، آب قبل از ورود به استخرها به طور کامل ضدعفونی شده و سیستمهای اسکیمرپروتئین، ازن و UVدر مسیر آب قرار داده شدند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: به دلیل اجرای این روش پرورش برای میگو در کشور، تجربه خاصی برای آماده سازی و تجهیزات وجود نداشت لذا با توجه به اهمیت کنترل عوامل محیطی از جمله PH، آمونیاک و نیترات آب استخرها، برای هر کدام سیستم های کنترل کننده نصب شد.

دارابی اظهار داشت: در مجموع نتیجه پرورش در دوره اول، کنترل ۱۰۰ درصد بیماری برای نخستین بار در منطقه بود که توسط اداره کل دامپزشکی تأیید شد که خوشبختانه بارقه امیدی در دل پرورش دهندگان میگو ایجاد کرد که راه حل علمی و تحقیق شده جایگزین روش فعلی شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان ابرازکرد: امیدورایم با تامین منابع مالی مورد نیاز عملیات پرورش میگو، با بهره مندی از این روش حداقل سه دور در سال در اجرا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *