چاره توسعه بخش کشاورزی ایجاد صندوق های غیردولتی است ‏

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مادر تخصصی، در جلسه مشترک سید عبدالکریم رضوی اردکانی؛ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل، عوض علیزاده مقدم؛ قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره، علیرضا اشرفی؛ عضو هیات مدیره، داریوش اعرابی؛ مدیر امور مجامع و نمایندگان و رحیم نظری گوران، مدیر توسعه عملیات و بهبود بهره وری شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی،بهرام شهریاری،مشاور اقتصادی استاندار، رضا نجفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و محسنعلی گلشنی، مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان، محمدحسن دهمرده نماینده شرکت مادر تخصصی در صندوق و محمود کشوری مقدم؛ مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان حضور یافتند و درباره ارتقا و تقویت صندوق بحث وتبادل نظر کردند.

سید عبدالکریم رضوی اردکانی؛ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ضمن خوش آمد گویی و عرض خیر مقدم و قدردانی از میهمانان و مدعوین حاضر در جلسه اظهار داشت: صندوق های غیردولتی فرصتی برای ایجاد تشکل های غیردولتی است،  همت دولت باید این باشد که کار مردم به مردم سپرده شود.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که کار صندوق را خوب شروع کرد.تنها راه ایجاد ساختار پولی و اقتصادی برای بخش کشاورزی تجمیع منابع دولتی و مردمی است. سرمایه زیاد خوب است ولی مهمتر از آن اعتماد مردم است.

رضوی اردکانی تصریح کرد: ایجاد اعتماد بین زنجیره واحدهای تولیدی و تامین منابع نقدی در حلقه ای که در اولین مرحله نیاز به تامین منابع دارد می تواند یکی از وظائف اصلی صندوق ها باشد. استان هایی که محروم هستند ظرفیت برای توسعه را بیشتر دارند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی باید راهکاری برای مناطقی که اهل سنت در آن زندگی می کنند، پیدا شود. ایجاد صندوق در منطقه می تواند کمک بسیار مناسبی  برای توسعه داشته باشد تا سهم دولت و مردم توام تامین گردد. صندوق ها می توانند امور مردم را به دست خودشان بدهد.

رضوی اردکانی گفت: ما هم اکنون برنامه تاسیس صندوق چابهار در آن استان را داریم. همچنین در حال پیگیریکنسرسیوم در زمینه دام و طیور و همچنیندر زمینه شیلات  هستیم.

 

بهرام شهریاری،مشاور اقتصادی استاندار استان سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت سازی در استان های محروم بسیار مهم است که تقویت اوضاع اقتصادی می تواند کمک موثری به مردم کند چرا که در این استان پتانسیل بسیار بالایی برای موضوع کشاورزی داریم.

وی افزود: بحث قومیتی و مذهبی در این استان مطرح و از جمله مشکلات منطقه است که ممکن است یک ایجاد بنگاه اقتصادی بتواند بسیاری از این مشکلات را حل و فصل کند. از طرفی صندوق ها هم می تواند در منطقه به عنوان اهرم توسعه مطرح باشند.

رضا نجفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان هم گفت:  چاره توسعه بخش کشاورزی ایجاد صندوق های غیردولتی است.  تاکنون در استان سیستان و بلوچستان مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: بانک کشاورزی به تنهایی برای حل مشکل بخش کشاورزی کافی نیست لذا ایجاد صندوق های غیردولتی به منظور تقویت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان ضرورتی انگار ناپذیر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون مبلغ ۳۶ میلیارد ریال طرح را به بانک سپه ارائه کرده ایم که ۲۶ میلیارد ریال آن تایید شده که برای صندوق توسعه ملی ‌ارسال شده است. همچنین مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای مواقع بحرانی توسط استانداری در نظر گرفته شده است (حوادث غیرمترقبه) که مبلغ ۳۵ میلیارد ریال آن به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

نجفی تصریح کرد: کمک های فنی اعتباری که در استانداری وجود دارد، می تواند در اختیار صندوق قرار گیرد.

در پایان مقرر شد تا تاریخ ۳۰ مهرماه امسال مجمع موسس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستان چابهار با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال تشکیل شود. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *