صندوق ها تجلی حضور بخش خصوصی و نخبگان جامعه کشاورزان در اقتصاد کشاورزی است

 

همیشه مصاحبه کردن با افرادباتجربه هم سهل است و هم سخت. سهل است از آن بابت که می داند چه می گوید و سخت است از آن بابت که نمی توان تجارب یک عمر تلاش آنها را تنها در قالب یک مصاحبه آورد.

یکی از سیاست‌های اصلی روابط‌عمومی و اموربین‌الملل شرکت مادر تخصصی در سال ۹۳ که سال اقتصاد مقاومتی است معرفی پتانسیل های صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی کشور به مسئولان ملی برای حمایت از صندوق‌ها، کشاورزان و فعالان این عرصه است. در این میان بهترین راه معرفی صندوق‌ها از سوی خود دست اندرکاران و فعالان بخش کشاورزی است .

در این راستا برای تحقق یافتن این مهم، منصور بنیاب؛ سرپرست روابط عمومی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با غلام حسین رنجبرها، عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان و رئیس تعاونی دامداران بهبهانصحبت و گفت‌وگو کرد که در ادامه بخشی از این گفت‌وگوها را می‌خوانیم.

***

غلام حسین رنجبرها، عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: صندوق ها به عنوان یک تشکل قوی که در دهه ۸۰ رویش و گسترش پیدا کردند و با گسترش خود  موجب رشد کمی و کیفی کشاورزی کشور شدند. این صندوق ها چون تجلی حضور داوطلبانه بخش خصوصی و نخبگان جامعه کشاورزان در اقتصاد کشاورزی است، بنابراین از یک رویکرد خود گردانی برخوردار است.

وی افزود: این حضور داوطلبانه تولیدکنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی به لحاظ خودگرانی  ضامن سلامتی و فساد زدایی صندوق هاست. ماحصل این صندوق ها با نظارت دولت ولی با حضور فعال بخش  خصوصی پرورش مدیران مجرب برای هدایت بخش کشاورزی است. یکی از ویژگی های این صندوق ها اعتماد سازی و فضای اعتماد متقابل بین مدیران و بهره برداران بخش کشاورزی است. که ماحصل آن حداقل ریزش و معوقه در صندوق های کشور است.

رنجبرها تصریح کرد: ما هم اکنون ۸۴ صندوق در استان های کشور داریم که با سرمایه مردمی و تحت پوشش قرار دادن حدود یک میلیون نفر از جامعه کشاورزان معوقه ما در حد صفر است درحالی که در سیستم های بانکی ما ۸۴ هزار میلیارد تومان معوقه داریم که از این میزان ۵ الی ۷ درصد متعلق به بخش تولید و کشاورزی است و این نشان از موفقیت صندوق ها در اقتصاد کشاورزی و حمایت کشاورزان دارد. از طرفی صندوق ها موجب تقویت بنیه کشاورزان در زمان های مختلف مانند خشکسالی، تحریم، سیل، حادثه و … می شود.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان گفت: یکی دیگر از ویژگی های صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان فراگیر بودن و همه گیر بودن آن، افزایش قدرت چانه زنی بخش کشاورزی در مقابل بانک ها و نهاد های مالی است. همچنین تقویت روحیه رقابت سالم با سیستم های تنبل و بروکراسی پیچیده و رقابت سالم با سرمایه گذاری های دولتی از شاخصه های صندوق است.

وی اظهار داشت: براساس اعلام بانک مرکزی، ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور به بخش های مختلف پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است که ۷/۴۷ درصد به بخش خدمات، ۳/۱۳ به بخش مسکن و ۳/۳۰ به حوزه معدن و صنعت و تنها ۸/۸ به بخش کشاورزی اعطا شده و به رغم اینکه سهم اشتغال مولد در بخش کشاورزی ۱۹ درصد است و جامعه کشاورزان حداقل ۷۰ درصد غذای مردم ایران در بدترین شرایط مهیا کرده یعنی ۷۰ درصد امنیت غذایی ایران را تامین کردند. از طرفی بخش کشاورزی حداقل ۱۴ درصد در تولید ناخالص ملی سهم دارد اما متاسفانه سهم اعتباری بخش کشاورزی در بودجه سالانه کشور یک تا سه درصد است که این تناسب مهجوریت بخش کشاورزی را بیان می کند.

رنجبرها گفت: ما برای پرکردن این خلا و اینکه بخش کشاورزی را در مقابله با بحران ها توانمند کنیم، باید بخش نقدینگی تولید را در بخش کشاورزی آن هم از کانال صندوق ها تقویت کنیم چراکه این صندوق ها آزمایش خود را پس داده و از سال ۸۳ که اولین صندوق تاسیس شده تاکنون با برآیند و خروجی عملکردش رضایت عامه جامعه کشاورزی را به دست‌آورده است.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خوزستان افزود: میزان مشارکت بخش خصوصی در دیگر زیربخش ها ۱۰ درصد اما در بخش کشاورزی بالای ۹۳ درصد که خود امتیازی دیگر است. هر چند بخش کشاورزی در بُعد نرم افزاری این سهم را ندارد اما یکی از راه های بهبود سهم مردم در مدیریت، هدایت و سرنوشت خودشان حمایت از صندوق های توسعه بخش کشاورزی است به عبارتی تامین نقدینگی تشکل های سهامدار صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به معنی تقویت بنیه تولید، پایدار کردن آن و کاهش فاصله شهر و روستا است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از پیامدهای شاخص صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی حمایت از تشکل ها از بخش های آسیب پذیرتر بخش کشاورزی یعنی روستاهاست. یعنی تولیدکنندگان که با سرمایه کلان و رابطه های مالی قوی در ارتباط نیستند. چون کمتر از نقدینگی آسان و ارزان بهرمند می شوند، این صندوق ها می توانند این خلا را پر کنند.

رنجبرها گفت: از طرفی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی اعتبارات را به نحوی عادلانه تر بین زیربخش های کشاورزی توزیع می کند. من بر این باورم که حمایت از پدیده صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی یعنی تقویت اقتصاد کشاورزی، ایجاد فرصت ها و افزایش توان رقابت بخش کشاورزی با کشورهای همسایه است. همچنین امیدوارم که اقتصاد بازار محور به اقتصاد تولید محور تبدیل شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *