دیدار نماینده مردم شهرستان مراغه و عجب شیر در مجلس با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ جانعلی بهزاد نسب، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری دربخش کشاورزی در روز سه شنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در دفتر شرکت مادر تخصصی با علی علی‌زاده نماینده مردم شهرستان مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی دیدار کرد و جلسه ای با حضور هوشنگ محمدی، مدیر توسعه عملیات و توسعه بهره وری، علیرضا اشرفی، مشاور مدیرعامل و حسین شاهباز، سرپرست واحد روابط عمومی و اموربین الملل تشکیل شد.
در ابتدا علی علی‌زاده نمانیده مردم شهرستان مراغه در مجلس شورای اسلامی خلاصه‌ای از تولیدات محصولات کشاورزی بالاخص باغی شهرستان مراغه و شهرستان عجب‌شیر توضیح داد و گفت: محصول اول این منطقه، سیب درختی است و حدود ۴۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در این منطقه تولید می‌شود و یکی از قطب‌های کشاورزی منطقه می‌باشیم و حدود ۴۰ هزار خانوار از طریق فعالیتهای بخش کشاورزی امرار معاش می‌کنند. درواقع اشتغال اولیه اول منطقه، فعالیت‌های بخش کشاورزی است.
وی درخواست داشت: با توجه به این‌که منطقه، قطب کشاورزی است و صندوقی برای حمایت مالی از کشاورزان در منطقه وجود ندارد بهتر است در اسرع وقت صندوقی در آنجا تشکیل شود تا بتوان مازاد محصولات کشاورزی بالاخص باغی مانند سیب از طریق این صندوق‌ها مدیریت شوند.

علی زاده همچنین ادامه داد: صحبت‌های اولیه با باغداران، اشخاص حقیقی و حقوقی در منطقه انجام‌شده و آن‌ها آماده سرمایه‌گذاری در این صندوق هستند و همچنین مذاکرات اولیه با سازمان جهاد کشاورزی استان و جهاد کشاورزی شهرستان نیز انجام‌شده است.
در ادامه جانعلی بهزاد نسب، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خلاصه‌ای درخصوص تعداد و تنوع صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی ارائه داد و روش‌های تأسیس و تأمین منابع مالی صندوق جدیدالتاسیس به‌صورت مبسوط توضیح داد.
ایشان افزود: برای تأسیس صندوق‌ها منابع مالی که دولت در اختیار شرکت مادر تخصصی قرار داده دو منبع اصلی هستند. یکی کمک‌های بلاعوض دولت و یکی فروش اموال وزارت متبوع یعنی جهاد کشاورزی برای تأمین سهم دولت در این صندوق‌ها است. متأسفانه در حال حاضر برای تاسیس صندوق جدید هیچ منابعی در اختیار شرکت مادر تخصصی وجود ندارد.
وی توضیح داد: منابع مالی که در اختیار شرکت مادر تخصصی قرار می‌گیرد باید درست هزینه شود. به عنوان مثال اگر منابعی که برای افزایش سرمایه صندوق است نمی توان برای تأسیس صندوق جدید استفاده کرد.
دکتر بهزاد نسب ضمن ابراز علاقه‌ خود برای تاسیس صندوق جدید در منطقه توضیحاتی را در خصوص روش‌های تاسیس صندوق ارائه داد.
وی درخصوص صندوق‌های تخصصی- محصولی و فرایند کار، بالاخص در استان خراسان که اخیراً برای خرید زعفران اقداماتی انجام‌شده تا تثبیت قیمت انجام گیرد توضیحاتی داد و گفت: این روش برای محصول سیب منطقه مراغه و عجب‌شیر نیز خوب است.
دکتر بهزاد نسب درخصوص کشاورزی قراردادی توضیحاتی داد و گفت: این نوع قرارداد بیشتر برای محصولات زراعی مناسب است چون محصولات باغی چندین ساله هستند و نمی توان تغییرات جدی را در آن انجام داد، در نتیجه محصولات باغی برای کشاورزی قراردادی مناسب نیست. البته می‌شود تغییرات کوچک‌تری مثل روش تغذیه، کوددهی، کاهش سموم، نوع آبیاری را تغییر داد و وارد کشاورزی قراردادی شد ولی با توجه به این‌که منطقه بیشتر منطقه باغی است، شاید کشاورزی قراردادی قابل‌انجام نباشد.
در ادامه هوشنگ محمدی، مدیر توسعه عملیات و توسعه بهره وری شرکت مادر تخصصی گفت: برای تأسیس صندوق باید ابتدای طرح توجیهی از منطقه به شرکت مادر تخصصی ارسال شود و تهیه طرح فوق دستورالعمل خاصی دارد که در آن باید تعداد سهام‌داران و میزان سهامشان مشخص شود. قسمت مشکل کار به‌خاطر این است ‌که میزان سهام هر سهام‌دار یا هر عضو جدید باید حداکثر ۲۰ درصد تولیدات کشاورزی و شرکت حقوقی باشد. در نتیجه باید این طرح توسط جهاد کشاورزی منطقه تهیه شود و اطلاعات درستی شامل مشخصات و تولیدات افراد یا شرکت‌هایی که می‌خواهند سهام دار شوند به‌صورت ریز توسط جهاد کشاورزی در طرح آورده شود که کمی زمان بر می باشد.
وی افزود: برای تامین سهم دولت در صندوق جدید، قرار شد نامه ای از طریق شرکت مادر تخصصی به سازمان برنامه بودجه تهیه شود و درخواست شود که منابع مرتبط با بند «ی» ماده ۱۳۴ قانون برنامه توسعه را در اختیار شرکت مادر تخصصی قرار دهد و رونوشت آن در اختیار علی زاده قراردهد تا پیگیری وصول مبلغ انجام شود.

نظر ۲

  • سلام
    بنده یک از اعضا. صندوق حمایتاز بخش استان اذربایجانشرقی هستم ولی به دلیل اداره این به صورت سلیقه انجام میشود یعنی تعداد جمع شده اند انجا خوذشان تقسیم بند می کند من بازها فاکتور کود برده ام ولی جواب نه گرفتم
    میدانم شما رسیدگی نمی کنی ولی این کار می کنم تا به مردم بگو این سلیقه عمل میکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *