معاون سرمایه گذاری و اشتغال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:‏

معاون سرمایه گذاری و اشتغال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور پیشنهاد کرد: سهمی از تسهیلات معاون توسعه روستایی به این امر اختصاص یابد و صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی به عنوان عاملیت اقدام کند.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت مادر تخصصی؛ ناصر زرگر؛ معاون سرمایه گذاری و اشتغال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در جلسه مشترک صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان اصفهان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، اتحادیه کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان و تعدادی از سهامداران صندوق در محل سالن جلسات اداره کل از ساعت ۱۱ الی ۱۴ بعدازظهر برگزار شد؛ پیشنهاد کرد: با توجه به مشکلات بهره برداران و سهامداران صندوق برای دریافت تسهیلات از بانک ها سهمی از تسهیلات معاون توسعه روستایی به این امر اختصاص یابد و صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی به عنوان عاملیت اقدام کند.

زرگر گفت: اولویت اول در حوزه منابع طبیعی را توسعه و فرآوری گیاهان دارویی عنوان کرد و اظهار داشت: اولویت دوم فرآوری های زراعی و دامی و اولویت بعدی حمایت از کل فعالیت های داخل زنجیره تولید برای حمایت از بهره برداران و جامعه روستایی است . چرا که متاسفانه منابع اعتباری معاون توسعه محدود است اگرچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه ویژه ایی به جامعه بهره بردار دارند اما از کل تعداد طرح هایی که در قالب طرح های مصوب ارائه می شود و ما حمایت می کنیم  اما کار مهمی صورت نگرفته است.

وی با تحلیلی بر روی استراتژی اداره کشور گفت: استراتژی آبگریز به معنی سرمایه گذاری روی مناطقی که دسترسی به دریاها دارند که این نگاه در ایران وجود نداشته و ندارد و موجب شده که ۸۰% عمده جمعیت در فاصله ایی بسیار دور از آبهای آزاد متمرکز شده اند و جمعیت مرز هم جزو فقیرترین مردم باشند؛ به لحاظ عدم توجه به ظرفیت های کشور و استفاده نابجا از این ظرفیت ها که موجب تخلیه ۳۴ هزار آبادی شده است در منابع طبیعی هم از کل ظرفیت آن استفاده نشده است .

وی افزود: استراتژی و نگاه شهر محور در بودجه ریزی، موجب شده تا سهم روستاها از بودجه ۴% باشد و جمعیت روستایی ۲۶% که این نگاه باید عوض شود چرا که ۶۵% ارزش افزوده بخش کشاورزی را شهری ها می برند و نصیب روستاها نمی شود.

زرگر نگاه ایدئولوژی محور در توسعه و تخصیص منابع گفت: نگاه امنیتی به بودجه ریزی که باید از کل ظرفیت منابع طبیعی در مناطق مرزی ساحلی حداکثر استفاده بشود. چرا که در تولیدات جوامع روستایی کل زنجیره تولید تا مصرف در اختیار جوامع روستایی است و باید تلاش شود ارزش افزوده بخش کشاورزی به روستا برگردد؛ لذا تسهیلات معاونت توسعه روستایی کشور اختصاص می یابد به فرآوری محصولات و فعالیت های دانش بنیان که محور اصلی فعالیت های تشکل های عضو صندوق منابع طبیعی اختصاص یابد.

معاون سرمایه گذاری و اشتغال معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه باید به تعاونی ها و شرکت های مشاوره ایی دانش بنیان سهامدار صندوق توجه ویژه ای به فرآوری محصولات دامی و گیاهان دارویی و صنعتی که بسیار ارزشمند است، داشته باشیم، گفت: به طور مثال فرآوری محصولات دامی ۳۵% آن مربوط به فرآورده های گوشتی است و ۶۵% آن مربوط به تولیدات جدید بهداشتی و دارویی است که تولیدکنندگان و کل جامعه از آن غافل هستند و بهای دام فقط گوشت آن نیست یا گل محمدی فرآوری می شود و یک لیتر اسانس روغنی آن هشتاد میلیون تومان ارزش دارد که این شرکت تعاونی ها می توانند بر روی فرآوری گل محمدی فعالیت نماید .

وی افزود: شرکت های دانش بنیان باید با شرکت های تعاونی پیوند بخورند و شرکت های تعاونی هم باید از افراد تحصیل کرده استفاده کنند.

لازم به یادآوری است؛ طبق بند « د » ماده ۲ دستورالعمل اجرایی نحوه مشارکت مردم به منظور راه اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستاها تهیه شده توسط معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور؛ صندوق های توسعه ای می توانند به عنوان موسسه عامل پرداخت این تسهیلات را عهده دار شوند .

 رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان اصفهان:

گردش مالی صندوق در طی ۳ ساله فعالیت خود بالغ بر ۳.۵ برابر سرمایه اش  است

در ادامه اکبر روانفر، رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان اصفهان گفت: این صندوق با عنوان چهل و نهمین صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با سهم مشارکت ۴۹ درصدی دولت و ۵۱ درصدی تعاونی های منابع طبیعی با تعداد ۴۳ سهامدار که ۲۷ شرکت تعاونی منابع طبیعی در ۲۱ شهرستان استان اصفهان، ۱۵ شرکت خدمات تخصصی متشکل از ۱۲۰ نفر کارشناس، کارشناس ارشد، دکترای منابع طبیعی تحت پوشش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و عضویت ۶۵۶۶ نفر از بهره برداران تاسیس شد .

وی افزود: در ادامه تقاضای عضویت در صندوق منابع طبیعی استان اعضاء جدید و تعداد سهامداران صندوق از ۴۳ سهامدار به ۴۷ سهامدار و تعداد اعضاء به ۱۵۰۵۰ نفر افزایش یافته است.

روانفر هدف از تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی  را حفظ و احیاء و توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی بیان کرد و اظهار داشت: بعد از ملی شدن جنگل ها و مراتع منابع طبیعی از ید بهره برداران خارج و طبق قانون حفاظت مدیریت و نظارت آن به دولت سپرده شد. از سوی دیگرر تجربه چند دهه گذشته نشان می دهد تخریب جنگل ها و مراتع کشور روند فزاینده هم از لحاظ کیفی و هم کمی داشته است بنابراین انجام مطلوب حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی بدون همکاری بهره برداران امکان پذیر نیست؛ به همین جهت صندوق منابع طبیعی به منظور بهبود کیفیت معیشت بهره برداران و مشارکت آنان با تقویت سرمایه و سرمایه گذاری در بخش های متنوع منابع طبیعی و حمایت مالی و اقتصادی از تولیدات آنها تشکیل شد.

رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه سرمایه اولیه صندوق  ۱۸ میلیارد ریال بود که مبلغ ۹ میلیارد ریال آن سهم دولت از محل فروش اموال مازاد اداره کلمنابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان و بالغ بر ۹ میلیارد ریال دیگر آن سهم غیردولتی توسط تشکلهای منابع طبیعی  استان اصفهان تامین شد تصریح کرد: هم اکنون پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده صندوق موافقت شد تا سرمایه صندوق به ۱۸۰ میلیارد ریال افزایش یابد و تاکنون دو مرحله افزایش سرمایه صورت گرفته سرمایه فعلی صندوق به ۴۲ میلیارد ریال رسیده است .

روانفر با اشاره به اعطای تسهیلات توسط این صندوق گفت: به منظور حمایت از سهامداران تا تاریخ ۲۲ دی ماه امسال، ۱۶۴مورد تسهیلات به مبلغ۹۰ میلیارد و ۶۴۷ میلیون ریال با کارمزد ۴ درصد برای تأمین نهاده های مورد نیاز اعضاء و خرید محصولات فرعی و تجهیز شرکت های خدمات مشاوره ایی، تسهیلات پرداخت شده است .

وی افزود: مبلغ دو میلیارد ریال آن از منابع مالی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برای توسعه گیاهان دارویی ارائه کرده است و علاوه بر آن مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل کمک های فنی و اعتباری از منابع مالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تفاهم نامه تنظیم و جهت پرداخت تسهیلات بدون سود برای طرحهای زراعت چوب و اجرای طرحهای مرتع و جنگل و گیاهان دارویی، اعتبار تامین کرده است.

رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان اصفهان درباره گردش مالی صندوق در طی ۳ ساله فعالیت خود را بالغ بر ۳.۵ برابر سرمایه اش عنوان کرد و گفت: این موضوع نشان دهنده استقبال سهامداران است چنانچه تعداد اعضاء هر شرکت تعاونی منابع طبیعی در ۲۳ شهرستان استان با ترکیب روستایی و عشایری حداقل عضو ۱۰۰ نفر و حداکثر تا کنون ۳۰۰۰ نفر در هر شرکت است.

روانفر با اشاره به بخشی از ارزش اقتصادی خدمات تعاونی ها به سهامداران عضو صندوق تصریح کرد: جمع آوری، خرید، بسته بندی و فروش محصولات فرعی و بذور مرتعی به میزان ۴۲۶ تن، تامین نهاده های مورد نیاز مرتعداران در دوران خشکسالی و کنترل کوچ به میزان ۱۱۴۳۱ تن بوده است همچنین تعداد اشتغال حاصل از اقدامات اجرایی  و سهامداران در اجرای ۷۱ مورد فعالیت های تصدی گری اداره کل و استفاده از تسهیلات ارائه شده توسط صندوق به میزان ۹۶۰۰۰نفر روز بوده است .

وی ارزش اقتصادی حاصل از خدمات ارائه شده به بهره برداران منابع طبیعی را سه برابر میزان تسهیلات دریافتی عنوان کرد و گفت: به عبارت دیگر از مبلغ ۸/۶ میلیارد تومان بخشی از تسهیلات پرداخت شده به تعاونی ها مبلغ ۲۱ میلیارد تومان به اعضاء تعاونی ها خدمات ارائه شده است .

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان:

تشکیل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی یکی از راه های حفظ منابع طبیعی است

محمدحسین شاملی، مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره سیمای منابع طبیعی استان اصفهان سخن گفت و افزود: درباره اقدامات انجام شده در جهت تثبیت مالکیت، مراتع، آبخیزداری، جنگل، بیابان، بهره برداری و آثار و نتایج اقدامات چندین ساله در حفاظت و توسعه منابع طبیعی، حفظ منابع پایه برای فراهم کردن زمینه فعالیت بخش های دیگر از قبیل کشاورزی، صنعت و خدمات گردشگری، پروژه های بین المللی در دست اقدام (ترسیب کربن) است.

وی افزود: برگزاری دوره های آموزش و ترویج، تشکیل تعاونی ها، صندوق حمایت و اتحادیه تعاونی ها و اقدامات انجام شده توسط بهره برداران در قالب تشکل ها، ظرفیت ها و پتانسیل های منابع طبیعی استان در تولید محصولات دامی و مرتعی، گیاهان دارویی- صنعتی، گردشگری طبیعت محور و …، برنامه ششم توسعه همچنین از دیگر فعالیت هاست.

مدیرکل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباه نقش موثر مردم در حفاظت از منابع طبیعی اظهار داشت: عامل موفقیت و شرط موفقیت منابع طبیعی در برنامه ها و فعالیت ها و وظایف سازمانی استفاده مطلوب از پتانسیل های بالقوه و هدایت صحیح پتانسیل های بالفعل جلب مشارکت مردم در قالب تشکل ها و ساماندهی آنها و حمایت از آنها و تقویت صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی است.

شاملی همچنین لحاظ کردن و توجه به ظرفیت های منابع طبیعی در سند توسعه جامعه روستایی را خواستار شد.

سهامدار صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان اصفهان:

کمک به شرکتهای دانش برای فراهم نمودن زمینه همکاری با جوامع محلی را خواستار شد

در ادامه شادی طیفوری، سهامدار صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی استان اصفهان از شرکت بلور سبز جاودان در خصوص فعالیت های شرکت با محور منابع طبیعی و گیاهان دارویی- صنعتی و محصولات فرعی جنگل و مرتع توضیحاتی درباره مطالعه گیاهان مرتعی و رویشگاههای آن در استان، خرید محصولات فرعی از جوامع محلی شامل کرفس کوهی، کتیرا و شیرین بیان، فرآوری کرفس کوهی و پرهیز ار روش های سنتی و غیربهداشتی، تجاری سازی کرفس کوهی، فرآوری کتیرا و استفاده از آن در فرآورده های دارویی ارائه کرد.

وی در ادامه کمک به شرکتهای مشاوره ای و دانش بنیان در زمینه تامین مالی و فراهم نمودن زمینه همکاری بین جوامع محلی و ارتباط شرکت های تعاونی و شرکت های مشاوره ای را خواستار شد.

در ادامه محمد جعفری فشارکی، رئیس هیات مدیره اتحادیه کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری مهر استان اصفهان نیز در این جلسه اطلاعات میزان سرمایه، تعداد اعضاء، اهداف، حدود عملیات اتحادیه منابع طبیعی را ارائه کرد و گفت: توزیع ۴۰۰۰ تن نهاده های مورد نیاز، انجام امور تصدی گری اداره کل شامل کپه کاری، عملیات بیولوژیک آبخیزداری، گشت و مراقبت، برگزاری دوره های آموزشی بهره برداران از فعالیت های مستمر اتحادیه است.

وی در ادامه چشم انداز اتحادیه در خصوص امور تصدی گری، تامین نهاده ها، فعالیت دد تکمیل زنجیره های تولید را بیان کرد.

 مدیرکل امور روستایی استاندار اصفهان:

ما آمادگی همکاری برای هر گونه طرحی دارای مطالعه و دارای توجیه اقتصادی هستیم

عیسی بهمنی، مدیرکل امور روستایی استاندار اصفهان نیز در ابتدا از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به خاطر تشکیل تشکل ها و تعاونی ها و ایجاد ظرفیت های ایجاد شده و فروش اموال برای تشکیل و افزایش سرمایه صندوق تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود: باید موانع ۳۰ طرح مصوب شده در کارگروه مربوطه و ارسال شده به بانک که هنوز تسهیلاتی دریافت نکرده اند، شناسایی و رفع شود.

 

بهمنی گفت: هر گونه طرحی که دارای مطالعه و دارای توجیه اقتصادی باشد و ایجاد اشتغال نماید، ما آمادگی همکاری در قالب چارچوب ابلاغی و اعتبارات اعلام شده را داریم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *